annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
0 registrerede 1012 gæster og 1284 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Religioner globalt set

Sikhismen
Sikhismen tror på lighed mellem alle mennesker og afviser diskrimination på basis af kaste, tro og køn.
Sikhismen er en monoteistisk religion.
I sikhismen er Gud formløs, tidløs, usynlig, universel, allestedsnærværende og uendelig.

Sikher tror på, at før skabelsen var alt, hvad der eksisterede: Gud og Guds vilje.
Da Gud ville det, blev hele kosmos skabt.
Fra disse begyndelser nærede Gud fristelsen og tilknytningen til den menneskelige opfattelse af virkelighed.

Mens en fuld forståelse af Gud ikke kan opnås af mennesker, beskrives Gud som "ikke fuldstændig ukendelig".
Gud er allestedsnærværende i alle skabelser og kan ses overalt af "de vækkede".
Gud skal ses fra et menneskes "indre øje", eller "hjerte": Tilhængere skal meditere, da dens strenge anvendelse tillader tilstedeværelsen af kommunikation mellem Gud og mennesker. Gud har intet køn i sikhismen.

Stræben efter frelse:
Sikhismens lære er ikke bygget på en endelig destination som himmerige eller helvede, men på "en spirituel forening med Gud" hvilket resulterer i frelse. De centrale forhindringer for opnåelse af frelse er sociale konflikter og en tilknytning til jordiske sysler, som forpligter mænd og kvinder til en endeløs cyklus af fødsel – reinkarnation.

I sikhismen menes indflydelsen fra ego, vrede, grådighed, tilknytning og lyst - kendt som de Fem Onder - at være særligt ondartede. De, som er sårbare overfor de Fem Onder, lider den skæbne at blive separerede fra Gud, og situationen kan kun afhjælpes efter intensiv hengivenhed.

Arne heart smiler
Seneste indlæg
Bevidsthed - Tro - Kærlighed
af Arne Thomsen
20/06/2026 17:59
Ved du hvorfor?
af somo
18/06/2026 08:05
Verdens Væren
af Arne Thomsen
31/05/2026 15:37
Hvad sker der i disse dage?
af somo
25/05/2026 16:33
Denne flygtige Verden
af Arne Thomsen
25/05/2026 12:12
Nyheder fra DR
Udenrigsministeriet lemper rejsevejledni..
22/06/2026 18:52
37-årig erkender hvidvask for millioner
22/06/2026 17:36
The Smiths-guitarist sælger 80 af sine ..
22/06/2026 16:56
Endnu en person fundet død i sø i Rosk..
22/06/2026 15:48
Tidligere amerikansk centralbankchef er ..
22/06/2026 15:02
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Yderligere to anholdt for angrebsplan mo..
22/06/2026 23:58
Israel vil fastholde den militære kurs ..
22/06/2026 22:41
SpaceX-aktien styrtdykker efter højtfly..
22/06/2026 21:13
Ornitolog kalder sjældent fuglefund for..
22/06/2026 20:43
Ni familiemedlemmer til afdøde Ebbe Pre..
22/06/2026 18:31