1
registreret Arne Thomsen
181
gæster og
97
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Religioner globalt set
|
Det har intet at gøre med det religiøse åndelige spirituelle hvad du skriver og refererer.
Fx hvad du refererer om kristendommen er rent intellektualisering og det religiøse åndelige spirituelle kan ikke intellektualiseres.
Og du burde have læst HansKrist og dermed vide at TRO eller TROEN ikke er at tro dogmatiske trosbekendelses læresætninger.
Det er meget overfladisk og ja fuldstændig ligegyldigt hvad du skriver - det er dogmatisk rationalisme og intellektualisering den religiøse spirituelle åndelige dybdedimension der ikke kan begribes med Fornuften da det tilhører Ekstatisk Fornuft.
Tydeligt du ikke forstår HansKrist og ikke forstår hvad ægte SPIRITUALITET er og dækker over. Fx forstår du ikke TROEN og jeg vil stærkt anbefale du begynder at læse og studere HansKrist nøjere.
Hvordan TRO skal retteligen forstås hos Paulus kan vi også læse om hos Paul Tillich og Luther og R Otto:
Paul Tillich:
The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.
The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.
Faith is an act of a finite being who is grasped by, and turned to, the infinite.
Faith is being grasped by an ultimate concern, or in the grip of something which is of infinite seriousness for me which surpasses life and death.
TRO er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker. Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)
Faith is further the 'mighty creative thing' in us and the strongest of affects, most closely akin to the Greek 'enthusiasm' It even takes over all the functions which all 'enthusiasts' from Paul onwards have ascribed to the 'the Spirit'; for it is 'faith' that transform us inwardly and brings us forth anew. Rudolf Otto i sin redegørelse for Luther.
Det religiøse spirituelle åndelige er i en Ekstatisk Emotionelt akt at vi mennesker bliver fri og løse af os selv gennem at vi gribes og besættes af usædvanlige spirituelle åndelige sjælskræfter i vores eksistens organ HJERTET - vi gribes af Guds Ånd - Gud Helligånden der formår at forvandle os og gøre os til helt nye skabninger. Dette er Begivenheden Kristus hvor Gud kommer til os - er os nærværende - virker i vores liv - ændrer alt for os - set i forhold til de mennesker der som dig og andre kun lever i hovedet på jer selv - i menneskelig fornuft og tankespind, som hvad du skriver er.
Faith is the 'mighty creative thing' in us and the strongest of affects, most closely akin to the Greek 'enthusiasm' It even takes over all the functions which all 'enthusiasts' from Paul onwards have ascribed to the 'the Spirit'; for it is 'faith' that transform us inwardly and brings us forth anew.
I og med Begivenheden Guds Kærlighed Kristus ind i verden ved mennesket Jesus, er Gud blevet os NÆRVÆRENDE Konkret Virkelighed som Gud Fader (og vi Guds Børn) gennem sin Ånd - Gud Helligånden.
Læs fx 1 Kor 2 og 2 Kor 3.
Hvis du da oprigtigt ønsker at forstå at kristendommen ikke er dogmatisk rationalisme og intellektualisering som du nedgør kristendommen til. Altså TRO og TROEN er ikke det vi forstår idag ved tro (læs citationsboksen ovenfor) og da slet ikke er TROEN at tro dogmerne (som vi moderne mennesker opfatter tro på - der slet intet har at gøre med Nye Testamentes TROs begreb).
Mange Kærlige Hilsner HansKrist
Vigtigt at jeg rusker op i jer så I bliver holdt fast på hvad det egentlig drejer sig om og hvordan tingene skal forstås - den religiøse spirituelle åndelige dybdedimension der ligger til grund for næsten al religion - ihvertfald kristendommen.
Det er ikke dogmerne kristne tror på - men dogmerne er forsøg på at beskrive hvordan TRO og TROEN skal forstås i en Ny Testamentlig sammenhæng som vi finder dette hos Paulus og de første kristne.
TRO og TROEN dækker over TROsBEGIVENHEDEN GUDS KÆRLIGHED KRISTUS: udgydt i vore Hjerter gennem Helligånden: den Gud Helligåndens (Guds Ånd) Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de nye kristne religiøse spirituelle åndelige samfund - menigheder og senere bliver ophav til kirkerne.
-0-0-0-
Det kræver stor mod og et rigtig godt HUMØR (stor EKSTATISK inspiration og entusiasme og begejstring) at holde fast i de her forhold og forstå hvad det hele drejer sig om.
Uden EKSTATISK BEGEJSTRING og EKSTATISK INSPIRATION og INTUITION og MOTIVATION og EKSTATISK ENTUSIASME kan man ikke forstå og skrive om kristendommen - hvad det vil sige at være grebet af Gud i Begivenheden Guds Kærlighed Kristus - udgydt i vore Hjerter gennem Helligånden.
Faith is the 'mighty creative thing' in us and the strongest of affects, most closely akin to the Greek 'enthusiasm' It even takes over all the functions which all 'enthusiasts' from Paul onwards have ascribed to the 'the Spirit'; for it is 'faith' that transform us inwardly and brings us forth anew.
|
|
|
|