annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
0 registrerede 1012 gæster og 1284 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Religion og materialisme

Citat:
Arne:

Ja, jeg er enig med dig i, at der er tendenser i kristendommen til at elske verden/naturen, og jeg får ofte den mistanke, at det er vi menneskers overleveringer af guddommelige ord fra Jesus Kristus, der ensidigt centrerer om os mennesker - og glemmer alt andet værende.

Dét at naturen kommer frem i Thomas Evangeliet - som jo har været gemt og glemt indtil nyere tid, og som jo ikke er accepteret som en del af Bibelen - kunne tyde på det


Selv om jeg har hjulpet dig, så forstår du stadig ikke sammenhængen.

Verden betyder ikke naturen i en Ny Testamentlig kristen sammenhæng

Så du kan ikke skrive: verden/naturen



Og Thomas Evangeliet:

Citat:
Jesus sagde: "Jeg er lyset, som er over dem alle. Jeg er alt. Alt er udgået fra mig, og alt er kommet til mig. Kløv træet: Jeg er dér; løft stenen op, og I skal finde mig dér!"


Dette har ikke en disse at gøre med panteisme, og hvorfor?

Kløv træet: Jesus er dér; løft stenen op, og I skal finde Jesus dér!"

Jesus er alt. (det er ikke "Alt" der er Jesus)

Alt er udgået fra Jesus, og alt er kommet til Jesus.

Det svarer præcist til hvad Johannes Evangeliet og hvad Paulus skriver og det har intet at gøre med panteisme.


Det er Jesus der er på tale eller er centrum, subjekt, og ikke naturen.

Paulus siger det samme, i Kristus har vi hele guddomsfylden i kød og blod.


Naturen er Skabelsen og skaberværket og som skabning er det også her vi finder mennesket.


Verden betyder ikke naturen i en Ny Testamentlig kristen sammenhæng. Hvis du vil vide hvad verden dækker over i en Ny Testamentlig kristen sammenhæng må du læse hvad jeg skrev derom.

Det var iøvrigt et fremragende indlæg som du åbenbart ikke har læst.


Mvh HansKrist
Seneste indlæg
Bevidsthed - Tro - Kærlighed
af Arne Thomsen
20/06/2026 17:59
Ved du hvorfor?
af somo
18/06/2026 08:05
Verdens Væren
af Arne Thomsen
31/05/2026 15:37
Hvad sker der i disse dage?
af somo
25/05/2026 16:33
Denne flygtige Verden
af Arne Thomsen
25/05/2026 12:12
Nyheder fra DR
Udenrigsministeriet lemper rejsevejledni..
22/06/2026 18:52
37-årig erkender hvidvask for millioner
22/06/2026 17:36
The Smiths-guitarist sælger 80 af sine ..
22/06/2026 16:56
Endnu en person fundet død i sø i Rosk..
22/06/2026 15:48
Tidligere amerikansk centralbankchef er ..
22/06/2026 15:02
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Yderligere to anholdt for angrebsplan mo..
22/06/2026 23:58
Israel vil fastholde den militære kurs ..
22/06/2026 22:41
SpaceX-aktien styrtdykker efter højtfly..
22/06/2026 21:13
Ornitolog kalder sjældent fuglefund for..
22/06/2026 20:43
Ni familiemedlemmer til afdøde Ebbe Pre..
22/06/2026 18:31