annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Symbol
Hvem er online?
0 registrerede 318 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Panteisme

Hej Gerth.
Du skriver - om mig:
Citat:
Desuden prædiker du ofte, at Jordens miljø er ligeså vigtig som alle folk og dronning Magrethe er dermed også kun et menneskeliv i verden?
Mit svar:
Jeg er lidt ked af, at du bruger ordet: "prædiker" om mig, for jeg skriver blot, hvordan det hele ser ud for mig, og sætter det op ved siden af, hvad andre mener. Min hensigt med at skrive er primært at afklare mig selv - ikke at overbevise andre.

Det er så på den måde, jeg er nået til, at vi mennesker - efter min mening - fejlagtigt gør os selv større og vigtigere i den store sammenhæng, end vi i virkeligheden er.
Ganske vist har vi meget store tekniske kræfter. Dem har vi brugt alene til vores egen fordel, og resultatet er, at vi har raseret kloden, så andre arter uddør, tilsvinet atmosfæren, så vi nu er midt i en klimakrise med uoverskuelige konsekvenser, og dertil har vi rodet med eksotiske økosystemer, hvorved vi har åbnet for, at smitstoffer kan angribe os.

Udtrykket: "Naturen - det billige skidt" har jo faktisk været vores ledetråd lige siden industrialiseringen og dens rovdrift på naturens ressourcer startede - og faktisk også tidligere, da vi med jordbrug lavede natur om til et spisekammer.

Vi har kolossale kræfter - og vi har evnen til at tænke - men vi har glemt det sidste - og vi er blevet så mange af vores art her på kloden, at der ikke er plads nok til os.
Vi arbejder for at kunne forbruge langt mere, end vi behøver, og vi mener, at dét er lykken.
Vores evne til at opleve altings væren og til at søge harmoni har vi derimod forsømt, vil jeg mene.
Ganske vist er vore evner til at opfatte og opleve begrænsede - nok både af vores sanser og vores sind - men de evner vi trods alt har, dem bruger vi ikke.
Hvorfor? Fordi vi har ikke tid. Vi skal jo arbejde, for at tjene penge, så vi kan forbruge - mere end vi behøver.
Tænk hvis vi opgav forbrugsræset og gav os tid til at opleve virkeligheden - og til at finde vores rette plads i det globale økosystem - som for mig er guddommeligt.

Nå da - så fik du alligevel en "prædiken" blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Nyheder fra Religion.dk