annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Tiger den HansiKristi-lige af slagsen
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 331 gæster og 283 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: ”Den fuldkomne helhed”

Hej Tikka og ABC.

ABC:
Citat:
Hvorfor skrev du ikke bare helheden?
Fordi det netop er det fuldkomne, der gør det hele så fantastisk.
Vi kan alle se en helhed, men at se det fuldkomne, det kræver - siger buddhisterne - at man indser, at ens ego er en illusion, der skævvrider vores udsyn.

Citat:
Spøg til side, for jeg sidder og tænker...er der et kirsebær på toppen af lagkagen?
For mig er "hele lagkagen" et "kirsebær" blinker

Tikka:
Citat:
Men du kan måske forklare hvordan du tæller ...
Under selve meditationen kan jeg ikke tælle, men straks når den er forbi, kan jeg tælle og vurdere om jeg skal meditere igen.

Tikka:
Citat:
Ang. det du kalder det ubevidste så gør det jo ikke noget at blive styret af det, hvis ikke man har noget imod det.
Ellers har man jo muligheden for at ændre det.
Du kan ikke vurdere, om du har noget imod dit ubevidste, for du kender det jo ikke - og du kan ikke ændre det.
Men med psykoanalyse (jeg har kun prøvet gruppepsykoterapi - men med stort udbytte) er der mulighed for lidt efter lidt - og ofte smerteligt - at nå ind til ens fortrængte traumer (fortrængte fordi de var ubærlige) - nok mest fra barndommen - og for at "få hul på bylden".

Tikka:
Citat:
din forståelse af "det der med kærligheden" har du helt misforstået! ...
... også "det der" med hvem du virkelig er.

Ud over du er et menneske ... er du den du gør dig til ... og dette har du mulighed for at ændre hele livet.
Her er vi bestemt ikke enige, især fordi du ignorerer det ubevidstes magt over bevidstheden.

ABC:
Citat:
Hvorfor skulle sådanne tilstande(?) ikke være opnåelige? Kan Arne ikke blive et fredeligt menneske blinker
Jeg mener nu, at jeg er et nogenlunde fredeligt menneske, men er via psykoterapi blevet klar over hidtil fortrængte ubærlige barndomstraumer, som - uden at jeg vidste det - styrede mit liv.
Dem har jeg nu udholdt at se i øjnene - og at håndtere. Og jeg bilder mig ikke ind, at jeg her er en undtagelse! blinker

Tikka:
Citat:
Fordi jeg mener, det er utopi at tro man kan tage denne intuitivt anet oplevelse fra en meditation med sig ud i den virkelige verden som en identitet, og tilmed tro den ikke vil krakelere ved verdens modstand ...
For mig er det en erfaring, at det under meditation intuitivt anede står så stærkt, at det ikke kan krakelere - og så stærkt at verden nu ser anderledes - dejligere - og mere fuldkommen - ud smiler

ABC:
Citat:
Kan man ikke opnå ""varig sindsligevægt, klarhed, og vilkårsløs medfølelse"?
Jo, man kan, men det er en meget lang vej at gå. Vellykket psyke og vellykket meditation er efter min mening gode skridt på vejen blinker

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk