annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 285 gæster og 91 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Jesus var jo jøde

Du er velkommen.

Det var tankeløst af mig ikke at komme med en lille ordliste men jeg har kun mødt dette spørgsmål på jødiske fora. Det har sædvanligvis været kristne missionærer, der har fremstillet det og de har gennemgående et stort kendskab til både hebraisk samt tora og forbavsende ofte til hele tanakh. Dertil skal tilføjes at mit skriftlige dansk er ikke det bedste.

HaShem betyder 'navnet', det bruges af jøder for at undgå at bruge guds 'navn' YHWH som traditionelt er så 'helligt' at det er blasfemisk at udtale det og hvis det er nedskrevet, må det ikke slettes eller besudles.

YHWH bliver ofte oversat til Yahweh men sandheden er at vi kender ikke udtalen, da datidens skriftlige hebræisk ikke indeholdt vokaler; i dag bruges små 'vokal-prikker' til at fortælle hvordan vokalen skal udtales.

Tetragrammet (de fire bogstaver YHWH) bliver ikke udtalt eller tænkt af observante jøder, til hellige handlinger bruges Adonai som betyder Herre/Herren.

Til 'daglig' kan også bruges Adoshem en sammensætning af Adonai (Herre) og hasem (navnet)

Jødernes gud har utallige navne.

Tora - Bibelen

Bereishit - Genesis
Shemot - Exodus
Vayikra - Leviticus
Bamidbar - Numbers
Devarim - Deuteronomy

Mitzvot = bud / krav

Noachide = ikke-jøder

Alle ikke-jøder er fra et jødisk perspektiv sønner af 'pagten med Noah' og dem som følger de syv bud er betragtet som moralske mennesker og er garanteret en plads i den kommende verden, på ligefod med observante jøder. Denne verden er ikke 'paradiset' men her på jorden (hvor der vil herske paradisiske tilstande), efter mashiach har udryddet alt ondt.

Tanakh (også: TaNaK) er den jødiske betegnelse for den samling skrifter, der i kristen tradition kaldes Det Gamle Testamente.

Navnet betegner opbygningen, der i øvrigt er anderledes end den kristne, da den afspejler de tre tempi, Tanakh er samlet i. TaNaKH er et akronym for Torah, Nevi'im og Kethuvim.

Mashiah/moshiach hebraisk/jiddish for den profeterede mand som vil blive valgt af HaShem for at gøre en ende på alt ondt i hele verden. Den almindelige oversættelse er 'messiah/messias' men det jødiske syn på/ide om - denne mand, er meget forskellig fra det kristne begreb

Talmud (den orale tradition - nu nedskrevet) er kommentarer til Tora. Den består af diskussioner og historier, hvor lærde rabbinere diskuterer og argumenterer sig frem til, hvordan jødedommen skal praktiseres.

Talmud består af Mishna og Gemara.

Mishna kommer ifølge ortodoks jødedom fra guds ord, som Moses mundtligt modtog fra Herren.

Gemara er rabbineres kommentarer og fortolkning, mens det en gang i mellem bliver suppleret med historier (hvor en del af dem er simpel sladder a la hvem der har fået et 'uægte' barn etc.) om moral og etik.

Der findes to forskellige Talmud. En hedder Jerushalmi og den anden hedder Bavli.

De er forskellige, fordi den ene blev nedskrevet i Israel og den anden i Babylonien.

Den fra Babylonien anses i dag for at være den mest indholdsrige, og derfor baserer jødedommen sig på Bavli.

Jeg håber det hjælper dig en smule til en bedre forståelse.

I Danmark er kristne missionærer ikke et problem men i USA er (og især var) de ret så aggressive, ofte har de held til at forvirre de jøder, der ikke har så godt kendskab til deres egne skrifter. Jøderne er et lille folk, hvoraf en ret stor del er sekulære. Det gjorde de religiøse bekymrede og de oprettede anti-missionærer, så jøder med kendskab til skrifterne kunne undervise dem, der ikke var så lærde. (Jøder missionerer kun for andre jøder). Det gav gennem nogle år et meget livligt debatmiljø, som var særdeles fornøjeligt at deltage i. Desværre er aktiviteten på de fleste debatfora stilnet meget af og en hel del har lukkede fora for de forskellige grupper. Politisk korrekthed har gjort det hele så uendelig kedeligt.

Jeg taler om engelsksprogede fora. Jeg har kun kendt to gode danske fora, Pol-online og Religion.dk begge lukkede nu. Jeg ved at Religion.dk har et forum nu men det er dræbende kedsommeligt.


/DW

.
Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Nyheder fra Religion.dk