annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Der er RAV i æ HAV
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 510 gæster og 40 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Har mennesket brug for en Satan/syndebuk?



Hej Arne tak for dit svar.

Her kommer et lidt sent svar fra mig, som jeg håber giver udtryk for, at jeg har forstået dit indlæg.

******

Du skrev:

Jeg ser, at jeg nok har udtrykt mig for uklart med ordene:
Citat:
For mig er begrebet Gud så vildt "devalueret", at jeg helst ikke bruger det - mens det modsatte for mig er tilfældet om begrebet Satan.

Dét, jeg mener, er, at ordet "Gud" for mig at se er blevet trampet så meget på, så alt for småligt opfattet, så misbrugt, at det efterhånden er slidt op.

For mig betyder ordet Gud noget, der er så ufattelig meget større, end vi mennesker nogensinde vil kunne erkende, hvorfor tavshed, som jeg ser det, er bedst.



Sara:
Jeg er uforstående overfor, du tillader din tanke at mene noget negativt, om hvad andre siger eller gør ved ordet Gud.

Da vi selv ser og tolker vores egen daglige virkelighed, mener jeg, det er en negativ tilgang og selvskabt smerte som forhindre/bremser dig på din vej til at søge nærmere Gud, når du tillægger andres brug af ordet som misbrug så stor en betydning, at du helst fravælger at bruge det.

(Gør du også dette med ordet kærlighed?)

Gud er jo først og fremmest bare et ord – en lyd – som ikke er særligt konkret, da der findes mange guder, samt at det ikke er et navn, og det vides jo aldrig hvad andre lægger i ordet, som højst sandsynligt er anderledes end din forståelse, hvad jeg også syntes, du selv giver udtryk for.

Man kan vel ikke mene at ens egen værdi af ordet også gælder for andre?

******

Arne:
Hvad ordet "Satan" angår, hælder jeg mere til, at det dækker over en illusion om det onde samlet i én kraft, hvor jeg mere opfatter dette som en "tendens til at ramme ved siden af".


Sara:
Dit syn på ordet ”Satan” - og det at ramme ved siden af, er anderledes end mit.

Jeg syntes, du roder/blander begreberne sammen, men nu er vores tro/”tro” jo heller ikke ens.

For mig betyder Satan modstander – han ER modstander af Gud.

Han rammer ikke bare ved siden af. Han synder mod alt hvad Gud står for, og er først og fremmest en der står uden for os selv.

I følge Bibelen er Satan denne verdens gud som forblinder de ikke troende og han er løgner og løgnens far.

Citat:
Denne verdens gud, Satan, har gjort dem så blinde og vantro, at de ikke kan se det herlige lys, der stråler fra budskabet om Kristus, han, som er Guds billede.

2. Korinther 4:4 Fra Bibelen på hverdagsdansk

Citat:
Jeres far er Djævelen, og I er villige til at gøre alt det onde, som han gerne vil have jer til at gøre. Han har altid været ude på at ødelægge mennesker. Han har sat sig op imod sandheden, og der findes ikke noget sandt i ham. Det er helt naturligt for ham at lyve, for han er ophavsmand til alle former for løgn og bedrag.

Johannes 8:44 Fra Bibelen på hverdagsdansk


Følger man Satan denne verdens gud/ånd af fri vilje eller i foblændelse eksempelvis - ramme man ved siden af, som er det samme som at synde, da Gud/Jahve er den retmæssige hersker/ejer over alt skabt og derved er den eneste sande Gud som bør æres ved at mennesket adlyder hans bud.


Arne:
At søge at nærme sig Gud, Nirvana, "det totalt fuldkomne" - kald det, hvad du vil - det synes jeg, er det bedste, man kan gøre.

For mig starter dét med erkendelsen af altings væren - ikke som en selvfølge, men som et vidunder.

I kristendommen hedder det jo "skaberværket", og i den ortodokse kristendom starter bønnen netop hermed.



Sara:
Det er jo foreneligt med Bibelens ord om at søge Guds rige først.
Det dobbelte kærligheds bud - og Jesu ord om at Gud skal tilbedes i ånd og sandhed.


Med venlig hilsen Sara og undskyld indlægget blev så langt.

Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Skotlands regeringschef træder tilbage
29/04/2024 13:21
Andreas Mogensen er tilbage på dansk jo..
29/04/2024 12:39
Færdselsuheld spærrer spor og skaber k..
29/04/2024 12:39
Mand fundet død i skurvogn i Dragør
29/04/2024 11:39
Salling Group omsatte for rekordmange mi..
29/04/2024 11:38
Nyheder fra Religion.dk