annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383757
Et andet syn 1992990
Åndelig Føde 1529753
Jesu ord 1524685
Galleri
Anholdelsen i haven
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 482 gæster og 41 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#6726 - 22/03/2009 21:31 Ånd
Thomas
Uregistreret

Når jeg citerer Jesus, så er det ikke først og fremmest i troen på, at "den historiske Jesus" måtte have talt sådan. Var det tilfældet, ville min tro være blind, med mindre at forskningen rent faktisk kunne dokumentere, at "den historiske Jesus" talte sådan. Og selv hvis forskningen kunne dette, ville min tro på, at Jesus er Guds Søn, være blind, i så fald at denne forskning var mit primære fundament for troen. For enhver kan jo påstå at være Guds Søn. Og enhver gruppe kan påstå, at en person måtte være Søn af Gud.
Dette er der ingen ben i at forstå, og det er ærgerligt, at der opstår en "diskussions-hårknude" omkring dette, der jo egentligt er eventyrligt simpelt at gennemskue.

Jeg citerer de ord, som tilskrives Jesus, fordi jeg erkender, at de kommer fra en højere kilde, som ikke er af jorden. Denne erkendelse må ikke forveksles med forestillinger, som man knuger til sig i håbet om et liv efter døden. Religion er for mange en tryghed, og den tager næsten altid udgangspunkt i persontilbedelse. Men det, som jeg taler om, er at tage imod nogle ord i hjertet, som kan omvende viljen, hvis man besinder sig på at efterleve dem. Disse ord kan netop være hjælpen til at vende om, uanset om man accepterer en "historisk Jesus" eller ej. For ordene er her uanset hvad, også om de så var skreget af havmågerne over det mørke vand en regnfuld nat.

Efterleves ordene, renses hjertet. Renses hjertet, fyldes det med visdom. En visdom der besvarer de spørgsmål, som ligger uden for videnskabens og filosofiens og den rationelle tænknings evne at svare på. Denne visdom er højere en sansning, følelser, forestillinger og rationel tænkning. Men ikke mange kender til dette pust fra Gud og tror derfor - når de hører nogen tale om denne visdom - at der må være tale om noget af det nævnte.

...Måske de endda forlanger dokumentation. Men beviset er i dem selv, og de rene af hjertet skal finde det.

Frem for hele tiden at høre kirkens tale om "den stedfortrædende død" og "nåden" inviterer jeg enhver til at høre den tale, som tilskrives Jesus selv. Se, der er en forskel: Pludselig er der ikke længere bare tale om "stedfortrædende død", "nåde" og "trosbekendelser" i ét væk. Der er tale om bud og ord, der kan forvandle sjælen og mennesket. En forvandling fra ondskab til kærlighed, fra jordiske begær til uselviskhed. En omvendelse af vilje.
Top Svar Citer
#6732 - 24/03/2009 08:22 Re: Ånd [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Jeg er meget enig med dig i dét at fokusere på det mest oprindelige og mest originale i kristendommen.

Jeg er også enig med dig i, at "den historiske Jesus" er uvæsentlig.

Dét, det handler om, er visioner, idéer, åbenbaringer af en art, som jeg fristes til at kalde guddommelige, men som du mere rigtigt kalder "en højere kilde".

I Thomasevangeliet, hvor alle de smukke "kulisser": jomfrufødsel, mirakler, korsfæstelse, død og genopstandelse er fjernet, kommer dette meget tydeligt frem, synes jeg.

For mig sker det også, når jeg "kommer i dialog med ikóner, som siger mig noget", men om det er i ord, billeder eller begreber er jo egentlig mindre væsentligt, synes jeg.

Det væsentlige er efter min mening, hvad man vel kunne kalde kristendommens inderste kerne.

Noget, der kommer tæt på her, synes jeg er Thomasevangeliet, logion 113:

Hans disciple sagde til ham: "Hvornår vil riget komme?"
"Det vil ikke komme efter forventning. De skal ikke sige; "Se her!" eller "Se der!" men Faderens rige er spredt over jorden, og mennesker ser det ikke."


M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (24/03/2009 08:23)
Top Svar Citer
annonce


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Danmark investerer i Ukraines forsvarsin..
27/04/2024 18:30
Selskab overvejer at lukke flyrute melle..
27/04/2024 17:05
Propalæstinensisk protestlejr opløst p..
27/04/2024 16:55
Store mængder kokain fundet i banankass..
27/04/2024 16:14
20 soldater dræbt i Cambodja ved eksplo..
27/04/2024 15:51
Nyheder fra Religion.dk