annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15708519
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383990
Et andet syn 1993248
Åndelig Føde 1530262
Jesu ord 1524789
Galleri
Blitz your Bliss
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 463 gæster og 65 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#16534 - 19/01/2014 11:13 Lad ikke ”blomsterne” kvæles i lort
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Religioner og diverse ”ismer” er skyld i frygtelig mange rædselsfulde forbrydelser – ingen tvivl om dét!
Men der er også mange smukke ”blomster” i religionerne.

Kristendommens basale vision om kærlighed mellem – lad mig nøjes med at sige: ”noget, der er uendelig meget større end os selv” og os, mellem menneske og menneske – og ikke at forglemme: kærlighed til os selv – den vision er jo så vidunderligt smuk, at den er svær at modgå – nok især hvis der ses bort fra alle de øvrige kristne dogmer.

Meget tilsvarende kan siges om Islams vision om Guds ord via Ærkeenglen Gabriel til Muhammed og os mennesker, om den mosaiske tro på Abraham, Moses og jødernes pagt med Gud, om hinduismens mange fantastiske visioner, om buddhismens gudløse ”klarsynsunivers”, og om hvad der ellers findes indenfor de øvrige etablerede religioner samt i uorganiseret intuitiv religiøsitet.

Men krav om tro, præsters undertrykkelse af menigheder, inkvisition, heksebrændinger, fanatisme, pædofili, korstog, religionskrige og megen anden ”råddenskab” kaster jo lange sorte skygger over dyrkelsen af de oprindeligt så smukke religiøse idéer.

Det er så her, jeg mener, at man ikke burde tillade ”de smukke blomster” – de religiøse idéer – at kvæles i lort, og i stedet agte dem som dét, de oprindeligt var: ganske vist ufuldkomne, men alligevel berigende inspirationer til kvalitet og perspektiv i menneskelivet.

Og som det hedder i eventyrene om den slags ”blomster”: Det er ganske vist!
Det siger de ikke i de kristne kirker, der siger de i stedet: Amen (klik), men det betyder jo nogenlunde det samme blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#16535 - 19/01/2014 15:00 Re: Lad ikke ”blomsterne” kvæles i lort [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Nu tror jeg ikke på at kristendommen var skyld i at kärligheden menneskene imellem opstod, man må da håbe og regne med at dette er opstået flere tusinde år forinden, men af en eller märkelig udefinerbar grund önsker mange mennesker at tillägge religionerne-kristendommen nogle " blomster" de så absolut ikke er berettiget til, hvilket du så også selv nävner, men som du synes man bare skal glemme alt om, selvom det var/er religionernes egne herskesyge håndlangere der var/er skyld i dem.

Hitler gjorde også " meget godt" for tyskerne, han afskaffede arbejdslösheden gav dem " alle" en folkevogn, så lad os löfte ham op på en piedestal sammen med alle kirkernes håndlangere.

Kirkerne opfandt også fanden-djävlen-Lucifer hvilket også må siges at väre en " kön " blomst i samiingen.

Der har ganske givet väret mennesker der länge för vor tidsregning, år 0, har väret mindst lige så blomstrene som de visne buketter religionerne kan stille med, men troens folk kräver at de bliver accepteret som de rette "gartnere" , selvom deres tidsler var närmest det eneste de kunne få til at gro-AMEN.
Livet på jorden startede hundrede tusinder af år för end år 0, hvilket endnu ikke er gået op for nogle (troende)og det er heller ikke for 6000 år siden, set i forhold til det, er 2014 år bare et sölle pust i livscyklen.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#16537 - 20/01/2014 09:56 Re: Lad ikke ”blomsterne” kvæles i lort [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Nej, jeg tror heller ikke, at kristendommen har opfundet kærligheden. Det har de kristne da vist heller aldrig hævdet.

Og sætningen fra beretningen om den barmhjertige samaritaner i Lukasevangeliets kapitel 10:
Citat:
Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din styrke og af hele dit sind, og din næste som dig selv.
den stammer jo egentlig fra jødedommen – som naturligvis heller ikke har opfundet kærligheden, men som jo altså fokuserer på den tredobbelte kærlighed:
Den gensidige kærlighed til ”det meget større” (Gud, Universet, verdens sande væren, hvad der måtte ligge bag verdens væren – eller hvad du nu vil vælge at kalde det) og følelsen af at være genelsket, at være i harmoni med universet, at få lov at eksistere.
Dertil kærligheden mellem os mennesker – og endelig det nok meget svære: det at elske sig selv.

Det, jeg kalder en ”blomst” her, det er jo dét, at de to religioner fokuserer på denne kærlighed, og det jeg kalder ”lort”, det er jo alt svineriet, som de to religioners udøvere har på samvittigheden.

Jeg tror ikke på, at du virkelig mener at denne tredobbelte kærlighed er noget ”lort”.

Jeg tror på, at du og jeg kan enes om at fordømme ”lortet” – og jeg tror på, at vi ikke behøver at kvæle ”blomsterne” i ”lort”.

Eller er det umuligt for dig at holde ”blomster” og ”lort” adskilt? blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#16539 - 20/01/2014 10:52 Re: Lad ikke ”blomsterne” kvæles i lort [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
For mig ser det ud til at religionerne gör krav på at have "opfundet" kärligheden.
Hvorfor fanden skal man elske en gud af hele sin själ og styrke?? det er sku da noget värre nonsens - sorry, og du skal elske din näste som dig selv, jeg render nu ikke rundt og elsker mig selv-hvordan man så end gör det?? men jeg kan da godt föle noget for nogle af mine medmennesker, men elske dem alle, det gör jeg ikke- kun nogle få, jeg "hader" ser ned på, endda mange af mine medmennesker for hvad de står for, såsom muslimer og den katolske og lutherske kirkes håndlangere, der föler jeg mig som et betydeligt mere intelligent väsen, hävet höjt over dem.

Man skal jo ikke stille sit lys under en skäppe.

Nu er det nok umuligt at skille blomster og lort fra hinanden, blomster har det bedst i lort, ja de närmest elsker det.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#16540 - 20/01/2014 12:26 Re: Lad ikke ”blomsterne” kvæles i lort [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg er jo godt klar over, at du ikke kan elske nogen gud, fordi du ikke kan adskille denne idé fra "lortet", og fordi du finder idéen naiv (håber, det er nogenlunde rigtigt udtrykt).

Men det skulle vel ikke hindre kærlighed til livet og til universet?

Et eller andet sted i mig rumsterer den idé, at det virkelig svære måske er at elske sig selv - som du jo også peger på.

Og det er jo også så sandt, så sandt, vil jeg mene, at det ikke er alle sider af en selv, man finder lige elsk-værdige blinker

Det er så her, jeg mener, at man er nødt til at acceptere sig selv, som man er skabt, og som man er blevet - både det man ka' li' og det, man ikke ka' li' - som den forsvindende lille del, men dog en del, af vidunderet, universet, verden, man er.
(Og det skal selvfølgelig ikke hindre en i at bruge sin frie vilje til at søge at forbedre sig) blinker

Og kan man først elske sig selv, udholde sig selv, så synes jeg, at alt det andet går meget lettere blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Abbas forventer angreb mod Rafah i løbe..
28/04/2024 11:37
400 ton nødhjælp er på vej med skib t..
28/04/2024 09:18
Lun søndag ender i tordenvejr
28/04/2024 08:34
To personer er fundet døde i Esrum Sø
28/04/2024 08:30
Russiske journalister varetægtsfængsle..
28/04/2024 08:23
Nyheder fra Religion.dk