annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15695368
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382881
Et andet syn 1992346
Åndelig Føde 1527327
Jesu ord 1523896
Galleri
Der var RAV i den/det idag.
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 433 gæster og 152 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#40797 - 20/08/2023 00:14 Verdens Væren
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7208
Sted: Sydsjælland
Universet er stort, men hvor stort, ved vi ikke. Vi ved end ikke, om det har en ydre grænse, men vi ved, at det udvider sig med stigende hastighed, og som du kan se her
Citat:
Vores univers udvider sig, og det sker i et accelererende tempo. Det har videnskaben for længst erkendt. Men hvorfor det sker, kan ikke forklares med kendte naturlove.
Så vi ved kun, at der må være en ukendt energi, som får det til at ske. Der er også et ukendt stof til stede i universet, hvis eksistens er påvist, fordi det trækker i stjerner og galakser. Det er mørk energi og mørkt stof.

De to fænomener udgør tilsammen omkring 96 procent af al masse og energi i universet.
“Vi kender kun til cirka 4 procent af universet. Resten af universet, de 96 procent, ved vi ikke me-get om.
Det er almindeligt antaget, at verden startede med Big Bang, men som VIDENSKAB:DK skriver:
Citat:
Big Bang bliver ofte beskrevet som universets begyndelse, men i virkeligheden ved forskerne ikke, hvad der skete i tiden før Big Bang, lyder det nu fra en nobelprismodtager. En mulighed er, at der var andre universer før vores.
Solen ”vores” stjerne udsender enorme mængder energi fra en atom-fusionsproces, hvor hver 2 brintatomer bliver til et heliumatom.
Om godt 4 milliarder år – har man beregnet – er det slut – ikke mere brint. Solen dør.
Citat:
Efterhånden som Solen brænder al sin brint og helium gennem fusion til tungere grundstoffer i sit indre, bruger den langsomt alt sit brændstof. Derfor vil Solen holde op med at udsende lys og langsomt slukkes om mere end 4 milliarder år, regner man med.
Det er så i denne verden, at vi mennesker – nu – og nok indtil vi uddør - søger at skabe os en meningsfuld og vellykket tilværelse – som vi jo nok har gjort i mindst de sidste 40.000 år – efter at vi havde nedkæmpet Neandertalerne
Citat:
De moderne mennesker ankom til Europa for omkring 40.000 år siden; og så snart de kom ind i et område, hvor der boede neandertalere, forsvandt disse. Måske blev de forfulgt; eller måske kun udkonkurreret af de nyankomne jægere. Godt nok var neandertaleren langt kraftigere bygget og godt rustet til at "mose" et moderne menneske; men han havde ingen våben med projektiler og måtte derfor gå i nærkamp for at nedlægge byttedyr, hvad der gjorde jagt til et langt mere risikabelt foretagende for ham end for de nyankomne. Og da de store dyr, neandertalerne havde jagtet, forsvandt med klimaændringerne, kunne moderne mennesker med spyd og pil og bue jagte og ned-lægge kaniner, som der fandtes rigeligt af. Det var neandertalere i langt mindre grad i stand til.
Der er sikkert meget andet, som kunne være væsentligt at tage med i overblikket over vi menneskers tilværelse i den nuværende gådefulde og fantastiske verden, dette univers, hvor vi mennesker jo fylder næsten uendeligt lidt.

Gennem vi menneskers forholdsvis få årtusinder har vi haft mange tanker, idéer og visioner om denne ufattelige verden, som vi jo er en meget lille del af, og vi har udviklet forestillinger om en overordnet styrende kraft, som mange kalder Gud – og som betydeligt færre oplever at være i en slags kontakt med.
Det oplever jeg ikke, men det er umuligt for mig at afvise anelsen af noget, som jeg kalder guddommeligt – uanset at det udtryk fornemmes alt for primitivt, men fordi jeg ikke tror, der findes et bedre.
Det er nu heller ikke så vigtigt, tror jeg, for det vigtige er – tror jeg – at være på den bedst mulige måde i dette vidunder – med alle dets mange aspekter – den værende verden.

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
annonce


Seneste indlæg
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 22:54
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Randers Havn vil tage imod forurenet jor..
26/04/2024 11:25
Migranter søger mod Irland efter Storbr..
26/04/2024 10:57
Ombudsmanden: Forholdene på Kærshovedg..
26/04/2024 10:52
Østre Landsret evakueret på grund af b..
26/04/2024 09:58
To mænd anholdt i nordjysk narkosag
26/04/2024 09:42
Nyheder fra Religion.dk