Det kan lyde meget godt, at de religiøse strukturer som har tryllebundet menneskesindet gennem historien er på retur. Men er det fordi mennesket er blevet mere intelligent, eller er mennesket bare skuffet over at alle dets forventninger ikke gik i opfyldelse?
Det menneskesind, som troede på fantasifulde guder og som underordnede sig en religiøs magtstruktur, en struktur, som i virkeligheden blot var et udtryk for det ene menneskes magt over det andet, hvad erstatter det så sin gudetro med?
Ateisme betyder blot at man ikke tror på en gud sådan som Han bliver fremstillet i religionerne, men selv om man ikke tror må man stadig møde sit livs virkelighed som menneske.
På det overfladiske plan synes det som om troen på en gud er erstattet af troen på selvet. Menneskets store frygt for at være intet, udmønter sig i en kolossal selvpromovering, en selvpromovering der, som sagt, udspringer af frygten for illusionen om intet at være.
(det skal lige i parantes bemærkes, at denne oplevelse af at være intet er fuldstændig sand. Når vi skræller alt det5 samfundsmæssige fra og ophæver vores identitet, så er vi virkelig intet andet end blot mennesker allesammen.
)
Denne selvpromovering bliver på det samfundsmæssige plan til en udskiftning af de menneskelige værdier med de materielle værdier.
At eje ting, at være noget i andres øjne, at have magt og indflydelse, alt sammen er det en udvidelse af selvet og derfor i virkeligheden egoisme. I denne selvpromovering går de sande menneskelige værdier, empati, samhørighed, venskab, loyalitet og selvforglemmelse tabt.
Jeg beklager på ingen måde, at mennesket fravælger forestillingen om Gud, men hvad sætter det i stedet?
Fravælger det Gud fordi det klart ser, at begrebet er en illusion? Næppe.
Men hvis det ser, at begrebet Gud er en illusion, hvad vælger det så i stedet?
Rationalitet? Næppe. mennesket vælger med følelserne.
Hvis menneskeheden skal have en fremtid har vi brug for en ny etik og moral, som ikke er en regel vi følger, men som noget der falder os naturligt. Noget andet end kapitalismens evige tingsliggørelse.
Når mennesket vælger Gud fra er det til fordel for selvoptagetheden, begge trosformer er et resultat af frygt.
Frygt opstår på baggrund af manglende kærlighed. Kærlighed er at komme hinanden ved.
Uddannelse, oplysning og kultur bør derfor erstatte illusionen om Gud og ikke kapitalismens materielle værdier inklusive selvoptagetheden - den psykologiske isolation.
At forstå, at se i sandhed, at det andet menneske er lige som én selv, er egoismens ophør. Det er mere end egoismens ophør og medfølelsens skabelse - det er sandt.
Det andet menneske er lige som én selv.