annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15941211
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2404944
Et andet syn 2008064
Åndelig Føde 1624589
Jesu ord 1536995
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 409 gæster og 151 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 4 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#7914 - 13/11/2009 19:02 Hvorfor religion?
Guldfisk Offline
ny
Registeret: 11/11/2009
Indlæg: 19
jeg kan se at der er nogle stykker der peger fingre af andre fordi de ikke er troende.
jeg syndes det er mærkeligt at kaste med sten, når man selv bor i et glas hus.
jamen du har ikke gud i dit hjerte! bliver der sagt.

næ det har vi ikke, hvorfor skulde vi have det?
bliver vi et ondere menneske af det?
fordi vi vælger at hjælpe andre fordi vi vil dem det godt, ikke fordi vi vil i himmelen eller sådan noget.

jeg må tilstå, at jeg syndes det er noget fjol at tilbede en gud, man ikke kan se eller høre eller bevise er der.
er han god? er han ond? hvad siger at han er der?
nogle siger at universet er et bevis på at han er der.
men det er det jo ikke, vi ved jo ikke hvordan vores univers er blivet til.

hvad skal en gud da gøre, for at gøre sig fortjent til tilbedelse?
intet lader det til ;)
hvad mener i?
Top Svar Citer
#7915 - 14/11/2009 01:25 Re: Hvorfor religion? [Re: Guldfisk]
Anonym
Uregistreret

Måske er det dig, der peger fingre ved at sige: "Du peger fingre!". Det er blevet så let at anklage andre for at være anklagende... at fordømme andre ved at kalde dem fordømmende...

Du har da helt ret - vi skal hjælpe andre mennesker for at hjælpe dem, ikke for at komme i Himmelen. Dette er kærlighed. Dette er, hvad Jesus vidner om. Han siger jo bl.a. netop, at vi skal hjælpe andre. Ud over blodets bånd. Ud over fjendskab. Dette er uselviskhed, kærlighed. Og dette er af Gud. For Gud er kærlighed. Ikke en "han", ikke en troldmand, ikke et spøgelse, ikke en blæksprutte med superintellekt. Gud er Ånd - det der virker bag universets skabelse, opretholdelse og formål.

...og at elske andre mennesker er at tilbede ham...

Så når du forsætligt bliver ved med at påstå, at troende hellere vil elske en Gud (mens du beskriver ham som et væsen af en art) frem for at elske sine medmennesker, så er det vist dig, der peger fingre.
Top Svar Citer
#7916 - 14/11/2009 01:47 Re: Hvorfor religion? [Re: Guldfisk]
Lea
Uregistreret

Citat:
jeg må tilstå, at jeg syndes det er noget fjol at tilbede en gud, man ikke kan se eller høre eller bevise er der.


Hvis du ønsker bevis for Guds eksistens, må du først starte med at søge Guds rige og hans retfærdighed.
Top Svar Citer
#7918 - 14/11/2009 09:41 Re: Hvorfor religion? [Re: Guldfisk]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Tilværelsen - verden - eksistensen er jo, synes jeg, et stort og uigennemtrængeligt mysterium, som vi mennesker forholder os til på utallige måder - monoteistisk religion, tantrisk buddhisme, ateisme, agnosticisme, naturvidenskabeligt, filosofisk, psykologisk, kunstnerisk o.m.a.

Det fantastiske er vel, at vi mennesker er i stand til at erkende dette ufatteliges væren - og at nogle inspireres til kreativ spiritualitet, der har givet os - og sikkert fortsat vil give os - en stor - og smuk (synes jeg) - buket af idéer og visioner (Bl.a. kosmologier, religioner, psykologier, bevidsthedsstyringer, rationel tænkning, mystik, mytologiske, eventyrlige og kunstneriske visioner) smiler

Den sprudlende mangfoldighed er en sand fryd, synes jeg, men jeg synes, det er sørgeligt - og latterligt - når de forskellige "ismer" søger at dominere og at bekæmpe hinanden bank

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (14/11/2009 09:56)
Top Svar Citer
#7919 - 14/11/2009 11:07 Re: Hvorfor religion? [Re: Anonym]
Guldfisk Offline
ny
Registeret: 11/11/2009
Indlæg: 19
kære Ano
det er da en køn måde at se på tro på.
at vende alle de onde gerninger gud udføre i bibelen, til noget så kønt som det du siger jo en del.

i modsætning til så mange andre troende der vender det til noget dårligt, køre had på homoseksuelle.
tror 100% på skabelses teorien. og så videre.
som jeg syndes er ondt og tåbeligt.
og tror at det at være troende mere drejer sig om at vise hvor dum man er.

som arne er inde på.
jamen så er det en smuk verden vi lever i, fordi vi er i stand til at se verden på så mange måder.
der er jo ikke meget ved at rejse, hvis vi kun kommer nye steder hen, hvor de er lige som os.

og til Lea.
du lyder som om man bare skal godtage løgnen, og så er alt vel.
jamen sådan er jeg slet ikke, jeg søger en forklaring og forståelse.
et mirakel er jo bare en god gerning man forstår virkemåderne bag, som man så bag efter kan gentage ;)

som at kode et virus, til at fjerne kraftceller.
eller omkode en salmonelle bakterie. og få det til at rette op på nogle af kroppens problemmer.


Redigeret af Guldfisk (14/11/2009 11:09)
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 4 1 2 3 4 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
20/05/2024 13:44
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Brand i ejendom i Aalborg - beboere blev..
21/05/2024 09:41
Eftersyn af Storebæltsbroen vil i fremt..
21/05/2024 09:37
Sidste millioner fundet til nyt anlæg i..
21/05/2024 09:32
Dansk økonomi gik tilbage i første kva..
21/05/2024 09:11
Samlet plan for Odense Havn er på vej
21/05/2024 09:00
Nyheder fra Religion.dk