annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15931495
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2404016
Et andet syn 2007499
Åndelig Føde 1621575
Jesu ord 1536648
Galleri
Efter en tur i Vesterhavet
Hvem er online?
0 registrerede 54 gæster og 203 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 4 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#9733 - 29/07/2010 17:13 Folkekirken på rette spor.
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Man har opdaget at der vil blive stor mangel på præster efter 2015, idet der ikke er megen tilslutning til teologistudierne i Århus.
Det kunne jo også tænkes at der ikke bliver brug for præster efter 2015, menneskebørnene bliver immervæk klogere og klogere, kaldet til at blive præst er vist noget middelalderligt.

Man vil nu finde ud af hvad man kan gøre bedre på Århus teologistudier, for at få folket i tale og overbevise dem om at det er dejligt at være præst, med hver sin lille flok får at styre og herske over. Ingen kan modsige dig som præst, du har altid retten på din side, sådan alá en diktator, du alene har ret til at tale i kirken.

Ja gudens håndlangere bliver færre og færre - herligt.

Man burde nok hellere se at finde ud af hvad kirkerne nu kan bruges til, nu når medlemmernes antal er stærkt faldende.



_________________________
mvh.treram
Top
#9734 - 29/07/2010 22:05 Re: Folkekirken på rette spor. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg er enig med dig i det meste af det, du skriver om folkekirken.

Det er også derfor, jeg har meldt mig ud - og ikke skal begraves på en kirkegård.

Hvordan er det egentlig med dig?
Har du også meldt dig ud?

Den danske folkekirke er ikke folkets kirke, den er præsternes.
Det er dem, der bestemmer, hvad folk skal tro på, og sådan har det været siden Harald Blåtand, der indførte den romersk-katolske kirke her i landet.

At vi siden fik en reformation og en såkaldt folkekirke, har ikke ændret på dét.
Folket har ingen indflydelse på kirkens religion.
Man kunne forvente, at de folkevalgte menighedsråd kunne være i det mindste medbestemmende, men nej, her er der "lukket for det varme vand" trist

Alligevel støtter et overvældende flertal på omkring 80 % denne kirke, og udsigten til 50 % ser ud til at ligge meget langt væk, mens ateisterne, så vidt jeg husker, ligger på mellem 5 og 10 %.

Det er lidt underligt - ikke? blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (29/07/2010 22:06)
Top
#9735 - 30/07/2010 08:59 Re: Folkekirken på rette spor. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Jeg meldte mig ud af folketossekirken i det "herrens år" 1965, 18 år for sent, idet jeg kunne have meldt mig ud i 1952, men da boede jeg i USA og var under uddannelse i det amerikanske flyvevåben og tænkte på helt andre ting.
Ja men kan undre sig over at ikke flere forlader folkekirken, de er sku nok bange for ikke at komme i jorden, når de skal ud på sidste rejse ha ha.

Men som tidligere sagt, er jeg af den opfatning af mange flere ikke føler noget tilhørsforhold til kirken, men er for "dovne" til at melde sig ud, hvis alle der står i denne situation, meldte sig ud, ville kirken få et alvorligt problem, idet kirken ville miste rigtigt mange penge og så kunne den ikke betale alle de lønninger, der er tilknyttet folketossekirken og samtidigt ville der nok komme krav om, at kirken og staten skulle endelig adskilles, hvorved kirken mister endnu flere penge til lønninger.

Så ville vi alle blive lidt rigere, når vi ikke tvangsindlægges til at betale præsternes og biskoppernes pensioner, hvilket jeg er MEGET sur over at skulle deltage i.
De gør intet for mig og jeg har ikke valgt disse kirkens diktatorer.

Det mest underlige er at de fleste(vistnok) af folketingets medlemmer ikke er medlemmer af folkekirken. Og alligevel tør de ikke foreslå en nedlæggelse af folkekirken, som det er sket i Sverige og muligvis snart i Norge, der halter Danmark noget efter hvad fornuft angår.

Nu sker det så muligvis på en helt anden måde, ingen føler "kaldet" til at blive præst, det er andre uddannelser der står på programmet.
Så skal vi bare finde ud af hvad dælen kirkerne kan bruges til, de er jo ikke sådan lige til at bebo, er dårligt isolerede, dyre at varme op, alt for højt til loftet og ingen vinduer man kan se ud af o.s.v. muligvis de kan bruges til diskoteker, så kommer der sku da liv i kirkerne, i modsat til tidligere, der var det for det meste døden det handlede om.



Redigeret af treram (30/07/2010 09:07)
_________________________
mvh.treram
Top
#9736 - 30/07/2010 10:59 Re: Folkekirken på rette spor. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Så vidt jeg ved, kan alle blive begravet på en kirkegård, også selvom de ikke er medlemmer af kirken, men de har ikke automatisk ret til, at en præst medvirker (hvad de vel nemt kan undvære, hvis de har meldt sig ud).

Angående folkekirkens fremtid kan jeg kun få øje på to muligheder:

1. Folkekirken adskilles fra staten og fortsætter som enhver anden forening.
Det har nok meget lange udsigter, fordi medlemstallet kun falder meget langsomt.

2. Folkekirken bevarer tilknytningen til staten, men øger sin rummelighed, så der bliver plads til alle slags tro og ikke-tro - altså total ligestilling og ligeværdighed for alle livsanskuelser - fuldstændig trosfrihed, på samme måde som vi har det her i dette internet-forum.

Kirkerne er jo for de flestes vedkommende kulturelle mindesmærker over en eller rettere to dominerende livsanskuelser, den romersk-katolske og den lutherske kristendom, og i vor multireligiøse tid (ateisme og agnosticisme medregnet) ville det naturlige vel være, at disse kulturmindesmærker åbnede sig mod alle slags tro og ikke-tro - i stedet for at lukke sig om nogle i sin tid ikke-demokratisk trufne beslutninger (Harald Blåtand og reformationen).

Kapacitetsmæssigt ville det ikke være noget problem.
Plads er der nok af, og de fleste af ugens dage og nætter står kirkerne tomme.

Økonomisk er der vel flere muligheder, såsom betaling over skatten eller gennem et medlemskontingent dér, hvor man gerne vil tilslutte sig.
Åndsfrihed, ytringsfrihed, trosfrihed yeah

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (30/07/2010 10:59)
Top
#9745 - 30/07/2010 20:14 Re: Folkekirken på rette spor. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Ja jeg er klar over man kan blive begravet på en kirkegård selvom man ikke er medlem af folkekirken, og er man ateist ønsker man absolut ikke en af kirkens håndlangere til at stå for det formelle-uha da da.

Af dine 2 løsninger på folkekirkens endeligt, vil jeg mene det første forslag er at foretrække, kirken må stå helt på egne ben, ikke noget med statens indblanden endsige opkrævning af kontingent.
Dit andet forslag er noget rodet synes jeg, her i Sverige er de tilovers blivne kirker blevet solgt til forskellige formål, nu er de fleste kirker her også trækirker og derfor lettere at ombygge til noget fornuftigt.
Og hvad skal vi stille op med alle de kulturelle kirker/mindesmærker, som er noget sværere at ombygge, jeg kan forstå på dig at de bør bevares som så, men har vi brug for så mange mindesmærker???, når næsten ingen mennesker går i kirken til gudstjeneste, hvormange tror du møder op for at se på det kulturelle ??? Nej vel, ikke et øje.

Jeg tror næppe at man vil have islam i kirkerne eller satanister m.fl.


Redigeret af treram (30/07/2010 20:15)
_________________________
mvh.treram
Top
annonce
Side 1 af 4 1 2 3 4 >


Seneste indlæg
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Vigtige præciseringer
af somo
16/05/2024 15:16
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Regionerne vil have flere penge til medi..
20/05/2024 07:50
33-årig mand druknet i Thyborøn Havn
20/05/2024 04:31
Dansker død i faldskærmsulykke i Holla..
20/05/2024 00:24
USA's sikkerhedsrådgiver præsenterer o..
20/05/2024 00:16
Mindst 13 meldes såret under ukrainsk a..
19/05/2024 23:05
Nyheder fra Religion.dk