annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
To verdener så forskellige
Hvem er online?
0 registrerede 21 gæster og 119 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#21947 - 11/11/2016 13:28 Chatten: lige meget pjat og alvor
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
ABC: Du må have en supergod gåtur
[x] Hanskrist: Fantastisk begyndelse på min dag, solen skinner, din skønne hilsen ABC og nu fik jeg en fra Svend Brinkmann også, så kører det for Hansi og medtænker vi at der er Vild med dans og fodbold landskamp i aften er det svært ikke at være i godt humør og skinne smile om kap med solen, øjet i det høje over os alle
[x] Hanskrist: Der er noget over os alle som vi er grebet af, Ånden er over os og da Åndens begær ifølge Paulus er livet, bliver glæden og begejstringen også altafgørende vigtig for Paulus, hvorfor han opfordrer os til musik og sang som han siger der ikke kan være for meget af
[x] Hanskrist: Kristendommen skiller sig ud fra de to andre verdensreligioner ved hvor optaget den er af musik og sang. En Elvis og Beatles er en naturlig følge af denne kristne kulturkreds hvor musik og sang og ja det højlydte spiller en så stor rolle
[x] Hanskrist: Derfor lad os være højlydte i vores begejstring som netop er så centralt i den særegne kristne spiritualitet
[x] Hanskrist: når vi nu er vokset op i den kristne spiritualitet med al dens megen musik og sang glæde, såvel som højlydte menings udvekslinger over spørgsmål vi ser forskelligt på, stammende fra Paulus der søsatte kristendommen debatterende, søsatte kristendommen med flere debatter, diskurser, om spørgsmål hvor folk så forskelligt på tingene, hvorfor han forlangte den højlydte tænkende debat om tingene hvor alle skulle have lov til at komme til orde
[x] Hanskrist: Paulus elskede meningsudvekslinger mellem folk, den frie debat, hvorfor han afviste blind tro og forlangte at vi forstandigt drøftede med hinanden, lovsang med vores forstand om alle de eksistentielle spørgsmål vi var så grebet af
[x] Hanskrist: uden frihed der kunne aldrig for Paulus blive tale om nogen højere form for forstands virksomhed, eller ånds virksomhed
[x] Hanskrist: hvilken sag griber os, er vi grebet af som skaber fællesskab, som skaber Kirken,, de kristne fællesskaber, det er især Badiou's perspektiv på sandheds konstruktionen eller den sandheds begivenhed Kristus er i verden
[x] Hanskrist: "Grib i din væren det, der har grebet og sprængt dig"; Glem aldrig hvad du har mødt", "Elsk det, som du aldrig ville kunne tro to gange", Fortsæt med at være denne, person, eller en og anden, der er blevet grebet og forrykket af en sandheds begivenhedsproces". Alain Badiou.
[x] Hanskrist: jeg lover ikke at prædike mere om den paulinske jødiske kristne spiritualitet og kultur som vi er rundet af her i vesten, og da især USA
[x] Hanskrist: jag hørte lige, læste lige, at de kristne kirker ude på landet i usa, stadig virker som urkirken, som jobformidling, som et sted hvor man mødes socialt for at være sammen og hjælpe hinanden i nød på en konkret praktisk måde, og ja så også et sted med musik og sang,, som det primære,,, og det er kun de intellektuelle i storbyerne der fremstiller tingene som om man er bibelbæltisk idiotisk og går imod Darwin etc etc
[x] Hanskrist: jeg vidste det var mere nuanceret end de intellektuelle hoverende altid skal beskrive tingene, også derfor Trump valgt, grundet de intellektuelles arrogance og fine smag, hvor de altid skal udstille folk på landet
[x] Hanskrist: der er simpelthen så mange millioner amerikaner der ikke længere gider tænde for tv og se det ene show efter det andet gøre grin med deres værdier på landet
[x] Hanskrist: selvfølgelig er der meget progressivt der går for sig i byerne, men der er fandeme også en dekadence som er til at blive noget så træt af, og som der må komme et oprør imod
[x] Hanskrist: nu er du jo også fra landet, country, Hans, dig der er vokset op blandt grisene og hønsene og endt som en rigtig Hønsemand
[x] Hanskrist: tak for din playliste ABC og det hele ender jo i Vild med Dans og fodbold Samba på grønsværen i parken i aften
[x] Hanskrist: enig med min bedste veninde fra min tid på psykologi studiet,, pas på Hans, pas på med at du ikke kommer til at fylde for meget""" ja hun kendte mig fra min studenter tid i Århus,, jeg fyldte meget, og fik endda en kæreste der ville have mig af den grund at jeg var en førerhund som hun sagde, men da hun fem år efter slog op med mig, var grunden den samme, jeg vil ikke leve med en førerhund, det er for anstrengende
[x] Hanskrist: hun kunne også have sagt, jeg vil ikke leve med dig Hans, "dit store tossehoved"
[x] Hanskrist: min spiritualitet har at gøre med dette at være kugleskør, dette at være brudt, gennembrudt, af emergente affekter,, dette at have et levende affektliv
[x] Hanskrist: derfor bryder jeg mig ikke om Buddha, ikke om new age mindfulness buddhismen, tidsåndens religiøsitet,, jeg er mere til det affektfulde og det højlydte (altså ikke lukket mund, mystik, hele tiden) det ekspressive udtryksfulde spraglede og ustyrlige
[x] Hanskrist: det larmer,, korrekt nok, men jeg foretrækker klart det støjende og ustyrlige, for den ro der følger efter vores højlydte foretagsomhed og kreativitet, er så meget skønnere, fordi den er fyldt med indhold

man skal jo huske balancen ... og huske at give plads til andre
[x] Hanskrist: jeg kunne allerede da jeg skrev hvad jeg skrev høre dig sige hvad du så også nu skriver,, er det ikke sjovt,, så godt kender jeg dig nu Tikka
Tikka:
[x] Hanskrist: Tikka tænker (sorry, sådan har du sagt jeg ikke må skrive), men jeg vover dog pelsen: Tikka tænker, ja det er godt med dig HansKrist at du påstår du kan høre mig, men noget endnu vigtigere er om du også stopper op og virkelig hører efter hvad jeg siger
[x] Hanskrist: send mig en smiley der ser vred ud Tikka
Tikka: Når man er blevet sin egen voksen, skal man opdrage sit indre barn, uden at slå det ihjel. Det gælder om at nære dette barns nysgerrighed, glæde og leg alt imens man vokser som voksen … og barn. Det indre barn og den voksne supplerer hinanden … så det gælder om en balance mellem disse 2 i livet som voksen, hvis ikke de begge skal dø, derved bliver der også plads til at se medmennesket.
[x] Hanskrist:
Tikka: og det glæder da mig jeg er inde i dit hoved
Tikka: du er også i mit
Tikka: kan vel ikke være anderledes
Tikka: når vi her går ud og ind i hinandes univers
[x] Hanskrist: det du skriver er så korrekt, så korrekt, at det gør helt ondt,, hvor har jeg villet være voksen og heri, i dette projekt, glemt at få barnet med,,, og hvor har jeg leget pjattet og barnlig uden at være det inde i mig selv, fordi jeg ikke turde vise den voksne side af mig selv
Tikka: betyder jo bare du også kan se andre end digselv, når du kan høre hvad jeg vil sige
[x] Hanskrist: jeg har lige læst om autisme såvidt den polyvagale teori om vores autonome nervesystem, og nu læser jeg om BPD, Borderline Personality Disorder,, dette siger mig noget, fordi når mine studiekammerater fra psykologi og jeg vi skulle finde den rigtige diagnose på hinanden, på mig fx, så kunne vi ikke finde ud af om jeg var ramt af neurotiske symptomer mest eller
[x] Hanskrist: det var de psykotiske symptomer der plagede mig mest
Tikka: glem det!
Tikka: du er som du er
Tikka: er der noget du ikke kan li' ved digselv må du ændre det
Tikka: længere er den ikke
[x] Hanskrist: og BPD opstod netop i begyndelsen af 1800 tallet hvor man var usikker på nogle patienters vedkommende som udviste både neurotiske symptomer og psykotiske
Tikka:
[x] Hanskrist: korrekt,, jeg er 60 år og det skal glemmes og lægges bag mig,, sådan lever jeg også, men godt du påpeger det indlysende i at det skal og bør glemmes
Tikka: Da jeg var ung sagde vi, at hvis ikke man var lidt skizofren i den verden vi levede i var vi syge.
Tikka: Og da dejligt med "skæve" mennesker syntes jeg
[x] Hanskrist: ja R D Laing og filmen family life,, spillede også en stor rolle for os
Tikka: de forventer ikke man er på en bestemt måde
Tikka: men uanset hvem vi er, skal vi forsøge at se hinanden
Tikka: da det er sundest
[x] Hanskrist: og ja dette du efterlyser fungerer faktisk så godt her på trosfrihed nu, det er fantastisk at opleve den forandring der er sket med trosfrihed
[x] Hanskrist: "du mener den forandring der er sket med dig selv",, nok mest derfor dine omgivelser virker forandret, fordi de nu opleves fra et andet systemt, HansKrist's måde at opleve og erfare sine omgivelser på er blevet radikalt forandret og det reagerer omgivelserne positiv på
Tikka: Vi har kun nuet
Tikka: så faktisk
Tikka: er enhver putte i kasse døden
Tikka: g forhindre det at se i nuet
Tikka: og forhindre det at se i nuet
[x] Hanskrist: du er godt nok modig Tikka at du tør sige det du siger her: "Vi har kun nuet",. ja tænk at du tør sige det til HansKrist wauuj
[x] Hanskrist: jag plejer i den grad at få mit pis sat i kog over en sådan ytring som at "vi kun har nuet" ja hvor jeg brugt meget krudt på at jagte folk der kom til at ytre sig på sådan vis
Tikka: hvis ikke jeg tør, bliver det sværere for dig at se mig
Tikka: jeg er ligeglad med dit pis
[x] Hanskrist:
Tikka: jeg er ikke bange for dig
Tikka: vi kan lave en tråd om det med "vi har kun nuet"
[x] Hanskrist: ja som de vælger der stemte på Trump sagde: de smarte i byerne skal ikke stå og pisse på os og så påstå det blot regner
Tikka: så kan du rase ud
[x] Hanskrist: ja den er jeg med på,, den med: "vi har kun nuet", det ville være interessant,, også om jeg kunne formulere mit syn på tiden der, som jeg ved Lars Muhl gerne vil forstå

Seneste indlæg
Troens frihed
af Tikka
31/05/2025 20:52
Misforståelsen
af somo
26/05/2025 10:06
Religioner globalt set
af Arne Thomsen
22/05/2025 19:22
Lys
af Hanskrist
18/04/2025 04:14
Den religiøse spirituelle dimension
af Arne Thomsen
14/04/2025 19:37
Nyheder fra DR
Nyt brokollaps i Rusland på grænsen ti..
01/06/2025 07:00
USA har sendt et forslag til en atomafta..
01/06/2025 04:43
Kina kalder USA's forsvarsministers besk..
31/05/2025 19:45
Hamas har afleveret svar på amerikansk ..
31/05/2025 17:57
Den tyske kansler skal besøge Trump
31/05/2025 16:56
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Tre mister livet i storbrand på hospita..
01/06/2025 05:09
Mindst ti personer meldes dræbt i angre..
01/06/2025 05:08
Mexico vælger dommere ved historisk fol..
01/06/2025 04:46
Anden bro på under 12 timer meldes koll..
01/06/2025 04:42
Kina advarer USA mod at lege med ilden e..
01/06/2025 03:26