annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15696883
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383021
Et andet syn 1992443
Åndelig Føde 1527744
Jesu ord 1523947
Galleri
10 oktober Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 419 gæster og 203 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 3 < 1 2 3
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#6372 - 26/12/2008 12:46 Re: Religionens synlighed i samfundet [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Har lige set dit indlæg.

Du skriver bl.a.:
Citat:
Børn oplæres ikke til ateister, de er fødte ateister -

og det kan du jo nok på en måde have ret i.

Men det helt nye barn evner, mig bekendt, ikke et skelne mellem moderen og sig selv - og når barnet erkender sin selvstændige eksistens, antager moderen vel oftest nærmest guddommelig karakter i barnets sind, hvilket vel også på en måde er fuldt berettiget, eftersom det er moderen, der holder barnet i live.

Hvis de nyfødte børn, der hos os før i tiden blev "sat ud" til at dø af sult og kulde, fordi mødrene (og fædrene) ikke magtede - eller ønskede - at tage sig af dem, hvis de børn kunne udtrykke sig - mens de døde - så ville en kærlig mor (og far) sikkert nemt kunne konkurrere med selv de mest avancerede idéer om en menneskelignende gud, som mennesker nogensinde har skabt sig forestillinger om.

Man kan vel også hævde, at nye børn ikke kan være ateister, eftersom de jo endnu ikke kender begrebet Gud (guder).

Men bortset fra dét, så kan børn jo nok indoktrineres til hvad som helst - lige fra børnesoldater til diverse religioner, til agnosticisme og til ateisme - og hvad der ellers måtte være.

Og generelt - både her i landet og globalt - står det jo nok ret så skidt til angående børns åndelige frihed til selv at udvikle sig.

Jeg kan følge dig i, at den luthersk evangeliske danske folkekirke (men ikke de andre religiøse grupperinger) dominerer lige lovlig meget i det danske offentlige rum - og dermed udsætter den enkelte for et gruppepres.
Det stammer jo fra Harald Blåtands tvangskristning af danskerne, hvilket siden er blevet vedligeholdt på forskellig vis af de skiftende magthavere, og som betyder, at over 80 % af danskerne stadig - og nok oftest tillige p.g.a. traditionen - er medlemmer af denne statsstyrede forening - ganske vist oftest som særdeles passive medlemmer, men fortsat betalende via kirkeskatten (samt tvangsbetalende over statsskatten).

Jeg er enig med dig i, at menneskelignende gudeforestillinger er naive og stort set er på linje med forestillinger om nisser og trolde osv. - men jeg er ikke enig i, at det skulle være helt sikkert, at menneskers tilværelse alene er bestemt af naturlove og tilfældigheder smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (26/12/2008 12:50)
Top Svar Citer
#6377 - 28/12/2008 17:19 Re: Religionens synlighed i samfundet [Re: Arne Thomsen]
Erik Nielsen Offline
ny
Registeret: 21/04/2008
Indlæg: 14
Sted: Region Midtjylland
Helt enig med Arne i, at religion selvfølgelig ikke skal begrænses i det offentlige rum. Vi har jo åndsfrihed, og derfor skal man kunne udtrykke den.

Engang forsøgte jeg at få en debat igang om emnet, Religion og politik, på religion.dk forum, men der var ingen der gad svare. Så véd jeg ikke om alle var enige, eller om emnet var for kedeligt. Men det er da glædeligt at se en livligere debat her på trosfrihed.dk.

Med hensyn til at søge sandheden, så har jeg fundet et citat, som jeg synes peger i den rigtige retning - selv når det tages ud af sammenhængen:
... Jesus sagde til ham: "Jeg er vejen og sandheden og livet; ...." (Joh. 14:6)
Jesu ord om at være vejen og sandheden og livet, hjælper til at se, at man må leve sandheden. Man kan beskrive den eller skrive bøger om den, men ord er ikke tilstrækkelige til at indeholde selve sandheden. Men det er jo interssant at beskrive den, hvilket dette og andre fora vidner om.

Desuden bør der ikke være en konflikt mellem videnskab og religion. Tro og viden supplerer hinanden i livet.

M.v.h. Erik
_________________________
Everything will be fine in the end.
If it is not fine, it is not the end.
Top Svar Citer
#6378 - 28/12/2008 20:51 Re: Religionens synlighed i samfundet [Re: Erik Nielsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Erik.

Jeg glæder mig over, at vi er enige om åndsfriheden, sådan at de forskellige grupperinger frit kan udtrykke sig.

Her har den samlede danske folkekirke jo mundkurv på - med det resultat, at ingen egentlig ved, hvad den står for - eller ikke står for - og at ingen derfor hverken kan tage afstand fra eller kan tilslutte sig noget som helst - en uskik, som efter min mening helt klart kvæler åndsfriheden både overfor og indenfor den luthersk evangeliske kirke (og som nok kun kan løses ved en adskillelse af stat og kirke).

Angående sandheden (hvis den eksisterer), hvor du citerer, hvad det berettes, at Jesus har sagt ("Jeg er vejen sandheden og livet"), og som, du synes, peger i den rigtige retning, så er jeg enig med dig.

Fra Det Gamle Testamentes Anden Mosebog, kapitel 3, hvor Moses spø'r om Guds navn, får han blot svaret: "Jeg er den, jeg er!" - med den tilføjelse at Moses kan benævne Gud som: "Jeg Er" - hvilket gentages med tre græske bogstaver i næsten alle ortodokse Kristus Ikóners glorie (Omikron, Omega og N).
Ingen definitioners begrænsninger accepteres her.

Og i indledningen til Koranens Sura Tre siges det helt klart, at både Toraen, Testamentet og Koranen er sendt fra Gud, og at kun Gud kender den rette fortolkning, hvor skrifterne er "flertydige".

Man kan følge Moses, man kan følge Jesus, man kan følge Muhammed, man kan følge Krishna, man kan følge Buddha osv. - og man kan afvise alle åbenbaringer og alene respektere naturlovene og tilfældighedernse spil, men det afgørende er vel erkendelsen af vores ydmyge situation: Ingen kender sandheden, hvorfor ingen kan erklære sig klogere end andre.

Jeg er også enig med dig i, at konflikt mellem religion (tro) og videnskab (viden) kun opstår, når religioner søger at gøre sig kloge på videnskabens områder i stedet for at holde sig til de eksistentielle spørgsmål, som videnskaben jo på forhånd har udelukket sig fra smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (28/12/2008 20:53)
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 3 < 1 2 3


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
26/04/2024 12:57
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Israel sender forslag om våbenhvile til..
27/04/2024 02:12
USA's regering sætter forbud mod mentol..
27/04/2024 00:40
WHO maner til besindighed: Fugleinfluenz..
26/04/2024 21:07
USA's militær skal holde øvelse på Bo..
26/04/2024 16:29
Folketinget foretog ulovlig søgning i m..
26/04/2024 16:14
Nyheder fra Religion.dk