annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15729413
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2386201
Et andet syn 1994536
Åndelig Føde 1533860
Jesu ord 1526471
Galleri
Jorden
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 189 gæster og 60 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 4 < 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#6140 - 24/11/2008 09:27 Re: Til det alvorlige menneske [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Tillad mig en replik fra sidelinien.

Du skriver:
Citat:
- jeg føler jeg har styr på det hele og næsten altid har haft det -

Det tyder jeg sådan, at du er lykkedes med at acceptere, hvad tilfældighederne gør ved dig - under naturlovene - enten det så er "den store gevinst i lotteriet", god sundhed, mindre eller større uheld, sygdom - eller blot en nogenlunde uforstyrret dagligdag, hvor du klarer dig godt v.hj.a. din forstand.

Det er da ganske flot, synes jeg, at du formår at leve godt og tilfredsstillende i en verden, som er præget af fornuft.
De fleste ville vist tilføje til sætningen, "jeg føler jeg har styr på det hele": 7-9-13 smiler

Så tænker jeg på, om du kan acceptere, at mennesker med længsler, savn og lidelser - eller måske blot med fantasi og intuition - at de kan finde på at forestille sig en verden udover fornuftens verden, som de ikke kan bevise, men som de alligevel aner, er virkeligt eksisterende.

Man kan selvfølgelig smile overbærende ad dem, der søger trøst og tryghed i det religiøse - og som let bliver ofre for religiøse lederes manipulationer - men der er jo også dem, der med nysgerrighed, fantasi og intuition "går på opdagelse", og dér når frem til f.eks. religiøse forestillinger af forskellig art.

Jeg regner med, at du ikke behøver at kæmpe mod forsøg på at omklamre dig med religiøsitet - altså at du ikke er udsat for noget pres her.

Og så er mit spørgsmål, om du kan acceptere, at nogle mennesker har behov for tryghed og trøst - og at andre har behov for at tilfredsstille deres eksistentielle nysgerrighed?

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (24/11/2008 09:32)
Top Svar Citer
#6142 - 24/11/2008 10:26 Re: Til det alvorlige menneske [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Jeg kan da acceptere at folk har et behov for trøst og tryghed, jeg har også selv et sådant behov, at det så er på vidt forskellige måder at folk får dækket disse behov, kan vi også vel blive enige om.

Nu får jeg mine behov dækket ved at have en dejlig forstående viv, det er så nok for mig, andre har så et yderligere behov og søger dette dækket ved overnaturligheder og tror de får dækket deres behov der, men deres skrig på hjælp høres kun af andre mennesker.

Vi er alle forsynet med hjerner af varierende kapacitet og nogle hjerner har en tendens til at se mørkt på alle ting, er depressive og af den grund måske derfor er mere modtagelig for gude/åndetro osv. dette er så noget jeg har opdaget ved, at læse de mange tusinde forskellige religiøse debatindlæg igennem flere år, det kan vel heller ikke gået din næse forbi.

At vi så er nogle der smiler overbærende af de der søger trøst i det religiøse, må de så finde sig i.

Jeg er selv meget nysgerrig, men ikke i det religiøse, det er sku for dumt, men hvordan universet er sat sammen og opstået, jeg har levet et liv hvor jeg har brugt naturlovene ihærdigt, men love som mennesker har fundet ud af, de er ikke blevet sendt til jords af en gud.

Til fals for en religion bliver jeg ihvert fald aldrig, men det er du nok klar over min kære ven.



Redigeret af treram (24/11/2008 10:28)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6145 - 24/11/2008 11:57 Re: Til det alvorlige menneske [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Ja, nu er du jo i den heldige situation, at du har din helt egen "gudinde" - og i sammenligning hermed blegner alt religiøst naturligvis smiler

Jeg er i øvrigt enig med dig i, at de store etablerede religioner kan forekomme temmelig primitive - og når de fortsat klarer sig så godt, er det vel fordi, der endnu ikke er udviklet noget bedre - og hermed mener jeg noget, der kan forekomme at være mere sandt og ægte.

Jeg er enig med dig i, at det er imponerende, hvad mennesker har fundet ud af angående, "hvordan universet er sat sammen", men jeg er straks mindre imponeret af, hvad mennesker har fundet ud af angående, "hvordan universet er opstået".

Mig bekendt er vi helt på bar bund her (faktisk ved vi jo end ikke, om universet i det hele taget er opstået, og dét er jo, om muligt, endnu mere mystisk), og det er vel især dét, der pirrer menneskers nysgerrighed, fantasi, følelser, fornemmelser, intuitioner - og som skaber visioner.

Sådanne usikre forestillinger kan jeg ikke have noget imod, de er jo alt, hvad vi har, og jeg er da også selv kommet frem til noget sådant (verdens ukendte sande væren og den mulige sandhed bag dette) bl.a. ved at følge med i religiøse debatter.

Dér, hvor jeg imidlertid meget gerne vil sætte ind, er overfor mennesker, der kynisk manipulerer eksistentielt søgende mennesker v.hj.a. dogmer, styrede religiøse fælleskaber og andet propagandistisk af den selvgode slags.

Men det tror jeg nu ikke, vi er uenige om smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (24/11/2008 11:59)
Top Svar Citer
#6146 - 24/11/2008 13:29 Re: Til det alvorlige menneske [Re: Michael]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
Hej igen kære Michael.

Tak for dit lange svar. smiler

Jeg synes du er rigtig god til at formulere dig Michael, ja, så selv jeg kan komme til en forståelse af hvad du har på hjertet. smiler

I starten af dit indlæg skriver du at der ikke er nogen som ved om der er en Gud eller ej, og sidst i dit indlæg skriver du at kun Gud har liv i sig selv, og at Han giver liv til os alle. Jeg er lidt i tvivl om hvordan det skal forstås?

Hvilken grønsag er du? ;)

Tak for et inspirende indlæg kære Michael.

Kærligst Jan.

Top Svar Citer
#6147 - 24/11/2008 14:10 Re: Til det alvorlige menneske [Re: treram]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
Hej Treram.

Det lyder da smukt at du kun har haft få øjeblikke hvor du har følt dig utilstrækkelig. Det tolker jeg som et udtryk for at du har tilegnet dig en meget dyb indsigt og forståelse af hvordan dit sind fungere.

Jeg kunne så spørge hvad det er du har styr på, kære Treram? Kunne du uddybe det?

Kærligst Jan.

Ps. Har du også styr på det med stiger? smiler



Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 4 < 1 2 3 4 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
29/04/2024 20:27
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Nyheder fra DR
Flere politibetjente skudt i USA
29/04/2024 21:43
Gérard Depardieu skal for retten til ok..
29/04/2024 21:25
Finsk flyselskab indstiller flyvninger t..
29/04/2024 20:29
Minister: 'Langt over stregen' at lave d..
29/04/2024 20:03
To personer dræbt i russisk missilangre..
29/04/2024 19:07
Nyheder fra Religion.dk