Hej Anne,
du skriver:
Man kan sige, at jeg kommer til at afprøve nogle ting på debatten - det er ikke sikkert, at de altid holder vand. Citat slut.
ja, dette er vejen frem,, også for mig.
Jeg tror det du siger holder vand, jeg synes du skriver sobert, sobert, og ædruelig og til trods denne skæven (akademiske selvdisciplin) formår du alligevel at skrive levende og fængslende om kristendommen. Godt gået! Det teologiske universitetsstudie formår ikke at tage livet af dig, du bevarer din originalitet og friskhed, hele vejen igennem, din evne til at tænke kritisk og tænke selv.
Jeg føler ikke at jeg er ekspert i Paulus, men jeg har det som Paulus selv havde det, som han beskriver det i Fil 3. Ja jeg er grebet af Kristus Jesus, hvilket medførte en religiøs vækkelse af dimensioner, hvor alt det med Gud og religion, nu pludselig bragede igennem til mig i et helt nyt lys, forklarelse, nøjagtig som for Luther og Barth med flere. Kristologien blev simpelthen en hel ny antropologi i mit liv.
Jeg genbruger lige et af min tidligere afsnit for at kaste lys på hvad jeg mener med den nye antropologi (videnskab om mennesket) jeg har fundet i Kristus:
Ja i dag er det mindst lige så vigtig at vi forstår, at vi mennesker; ud over de mange videnskabelige antropologier (Darwin, Marx, Freud og i dag ikke mindst, de medicinske og biologiske videnskaber og den videnskabelige antropologiske psykolog) der gør sig gældende for os, om vi ønsker at forstå os selv, hvem vi er; ja da er der en hel anden antropologi, som også gør sig gældende for os, nemlig den kristologiske antropologi. Dette er en speciel antropologi, som gør sig gældende i den grad vi er i Kristus, iklædt Kristus, i den grad Kristus har vundet skikkelse i os (derfor navnet kristologisk antropologi). Hovedsagen er at den kristologi der gælder for Jesus, stort set også gælder for os i den grad vi er i Kristus, iklædt Kristus, i den grad Kristus har vundet skikkelse i os. Citat slut.
findes her i sin helhed:
http://onlinedebat.religion.dk/showthreaded.php?Cat=0&Number=23823&page=3&vc=1Mange kærlige hilsner Hanskrist.