annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Blitz your Bliss
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 67 gæster og 87 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 20 af 20 < 1 2 ... 18 19 20
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#45420 - 02/09/2025 17:18 Re: Troens frihed [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Citat:
Men der sker jo hele tiden forskelligt i nogle kirker, som imødekommer det, folk ønsker, og her er det afgørende hvem menighedsrådet består af, og hvem der i disse har magten, og som nr 2 hvilken præst der er.

Arne:
Citat:
Menighedsrådet har juridisk ingen teologiske kompetencer. Det har alene præsten i menighedsrådet, og han er jo bundet af det præstelige magtsystem (Provst, biskop, ministerie). Men i disse rammer er der jo selvfølgelig nogle begrænsede muligheder, hvis præsten er velvillig. Har selv siddet i det lokale menighedsråd, inden jeg meldte mig ud af folkekirken.

Citat:
Menighedsråd har stor indflydelse

Efter samtale og prøveprædiken skal menighedsrådets valgte medlemmer indstille en eller flere kandidater til stillingen. Det foregår ved, at de læge medlemmer stemmer til et indstillingsmøde. Inge Kjær Andersen fremhæver, at det er biskoppen, der indstiller en præst til ansættelse under Kirkeministeriet. 

det er biskoppen, der indstiller en præst til ansættelse under Kirkeministeriet. 
Men det er menighedsrådet som vælger hvilken af ansøgerne de ønsker.
https://www.kirke.dk/godpraesteansaettelse

Får en kandidat alle stemmer til den første afstemning, skal biskoppen indstille kandidaten til stillingen. En kandidat, der ikke er omfattet af menighedsrådets indstilling, kan ikke ansættes. 

Så menighedsrådet bestemmer hvem de vil ha - om nogen.

Og i forhold til sognepræsten er denne ,, kun,, forpligtet at forkynde ikke at tro.

*
Citat:
Fortsat består jo spørgsmålet, om der udelukkende i folkekirken må foregå bibelsk luthersk evangelisk forkyndelse,

Ja. Det er jo dét den står for! stortchock

Citat:
eller om der også må være plads til alternativ og vidt udbredt folkelig tro.

Ud over du endnu ikke har forklaret hvilken: vidt udbredt folkelig tro.,, du taler om – og ikke mindst, hvordan du forestiller dig, denne tro for denne sikkert vidt forskellig sammensætning af mennesker skal foregå, er mit umiddelbare svar: Nej! De må lave deres egne forsamlinger – og gør det.

Et PS.

I stedet for at inkludere anderledes troende i folkekirken – nu hvor vort land ikke længere primært består af kristne – mener jeg, at man bør ændre den gældende praksis, hvor kirken har monopol på registrering af fødsler og dødsfald.

Denne opgave kunne med fordel varetages af Borgerservice.

.

Redigeret af Tikka (02/09/2025 17:51)
Top Svar Citer
#45421 - 02/09/2025 18:42 Re: Troens frihed [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Folkekirken og Clairvoyance

Prøv lige at orientere dig Arne - du følger godt nok ikke med i hvad der sker synes jeg.

Undersøg lige denne hjemmeside - en guldgrube omkring hvad du efterlyser Arne

Ny Himmel - Trosværksted

Kristian Leth har lige været forbi Bjerre Kirke og han kan det hele - enhver form for åndelighed forstår han sig på

Så folk der bevæger sig rundt i folkekirkens regi bliver stimuleret og inspireret

De har også foredragsrække og Højskole Dage

Men folkekirken skal være garant for at det er et sted hvor det kristne evangelium og TROsLIV og dets SPIRITUALITET bliver forkyndt - i Gudstjenesten at vi fejrer Jesu Kristi Gud Fader er tilstede gennem Helligånden iblandt os og i os hver og en.

Her i Jesus Kristus er Gud kommet os nær som virkelighed gennem sin Ånd - Helligånden og det lovsynger og priser vi gennem sang og musik. Hvis ikke man bliver Høj af Guds Nærvær gennem sin Ånd i samværet med Kristi Legeme - vores brødre og søstre i Kristus - så er man stendød.

Den Kristne SPIRITUALITET overgår alt her på jorden. Der er intet der kommer i nærheden heraf.

I Jesus Kristus er Gud kommet os nær som virkelighed gennem sin Ånd - Helligånden - og er Gud tilstede iblandt os og i os som nærværende virkelighed gennem sin Ånd - Helligånden - så er enhver spekulation - tro og tvivl ophørt.

Virkelig svært at sige man ikke tror på Gud i sådan en situation - til den kristne Gudstjeneste.

Mange Kærlige Hilsner HansKrist
#45422 - 02/09/2025 23:39 Re: Troens frihed [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Jeg har mistet troen på, at vi kan få noget ud af at fortsætte denne debat her på Trosfrihed.dk.

Jeg tvivler ikke på, at DR´s kortlægning af danskernes tro er pålidelig, og finder derfor vores religiøse samfundsindretning usund og utidig.

Så jeg afventer om DR´s aktivitet på området fører noget med sig - eller dør hen.

Mit håb er jo styrket fri dansk åndelighed op imod vores grådige rovdyr-materialisme.

Arne heart smiler
Top Svar Citer
#45423 - 03/09/2025 00:05 Re: Troens frihed [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Citat:
Jeg har mistet troen på, at vi kan få noget ud af at fortsætte denne debat her på Trosfrihed.dk.

Det passer mig fint. Der er andet som er vigtigere.

.
Top Svar Citer
annonce
Side 20 af 20 < 1 2 ... 18 19 20

Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Troens frihed
af Tikka
03/09/2025 00:05
Misforståelsen
af somo
02/09/2025 09:15
GT og NT
af Hanskrist
30/08/2025 11:04
Lys
af Hanskrist
29/08/2025 19:36
Den religiøse spirituelle dimension
af Hanskrist
24/08/2025 12:04
Nyheder fra DR
Dolberg vender tilbage til hollandsk sto..
02/09/2025 22:51
Manden bag guldalderen i dansk ungdomsfi..
02/09/2025 22:21
Brøndby sælger stortalent til Salzburg
02/09/2025 22:02
Mindst 11 dræbt af bombe i Pakistan
02/09/2025 21:15
Lavere bevilling udløser fyringer i Mil..
02/09/2025 21:07
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Udvalg offentliggør lang liste af Epste..
02/09/2025 22:44
Trump melder 11 dræbt i angreb mod skib..
02/09/2025 21:33
Dommer beordrer Google til at dele data ..
02/09/2025 20:45
Hummelgaard vil give politibetjente løn..
02/09/2025 20:34
Filminstruktøren Morten Arnfred er død
02/09/2025 20:18