Men der sker jo hele tiden forskelligt i nogle kirker, som imødekommer det, folk ønsker, og her er det afgørende hvem menighedsrådet består af, og hvem der i disse har magten, og som nr 2 hvilken præst der er.
Arne: Menighedsrådet har juridisk ingen teologiske kompetencer. Det har alene præsten i menighedsrådet, og han er jo bundet af det præstelige magtsystem (Provst, biskop, ministerie). Men i disse rammer er der jo selvfølgelig nogle begrænsede muligheder, hvis præsten er velvillig. Har selv siddet i det lokale menighedsråd, inden jeg meldte mig ud af folkekirken.
Menighedsråd har stor indflydelse
Efter samtale og prøveprædiken skal menighedsrådets valgte medlemmer indstille en eller flere kandidater til stillingen. Det foregår ved, at de læge medlemmer stemmer til et indstillingsmøde. Inge Kjær Andersen fremhæver, at det er biskoppen, der indstiller en præst til ansættelse under Kirkeministeriet.
det er biskoppen, der indstiller en præst til ansættelse under Kirkeministeriet.
Men det er menighedsrådet som vælger hvilken af ansøgerne de ønsker.
https://www.kirke.dk/godpraesteansaettelse Får en kandidat alle stemmer til den første afstemning, skal biskoppen indstille kandidaten til stillingen. En kandidat, der ikke er omfattet af menighedsrådets indstilling, kan ikke ansættes. Så menighedsrådet bestemmer hvem de vil ha - om nogen.
Og i forhold til sognepræsten er denne ,, kun,, forpligtet at forkynde ikke at tro.
*
Fortsat består jo spørgsmålet, om der udelukkende i folkekirken må foregå bibelsk luthersk evangelisk forkyndelse,
Ja. Det er jo dét den står for!
eller om der også må være plads til alternativ og vidt udbredt folkelig tro.
Ud over du endnu ikke har forklaret hvilken:
vidt udbredt folkelig tro.,, du taler om – og ikke mindst, hvordan du forestiller dig, denne tro for denne sikkert vidt forskellig sammensætning af mennesker skal foregå, er mit umiddelbare svar: Nej! De må lave deres egne forsamlinger – og gør det.
Et PS.
I stedet for at inkludere anderledes troende i folkekirken – nu hvor vort land ikke længere primært består af kristne – mener jeg, at man bør ændre den gældende praksis, hvor kirken har monopol på registrering af fødsler og dødsfald.
Denne opgave kunne med fordel varetages af Borgerservice.
.