Arne:
hvor er det i øvrigt trist, at vi mennesker har så svært ved at respektere hinandens forskellige religiøse standpunkter.
Det gør vi da - tag til Iran og du vil blive klogere - alt dit snik snak hører ikke hjemme i Danmark eller på Trosfrihed Debat Portalen her.
Problemet du skaber har intet at gøre med at respektere hinandens forskellige religiøse standpunkter - men at du vil gøre Jesus Kristus til Anti Jesus Kristus - til en gudløs panteist og agnostiker og intet kan være mere usandt eller urigtigt - det er så langt ude at det er meningsløst snak.
Og hvis kristne mennesker ikke øjeblikkeligt på en Debat Portal reagerer herpå - så hører jo enhver sund og fri demokratisk og kulturel opløftende vital samtale mennesker imellem jo op.
Du vil have stoppet debatten. Du siger du er så meget modstander af Debat at du ikke vil svare de der kritiserer dig.
❤️❤️❤️
Arne:
Og du har jo nok ret i, at ingen former for kristendom forholder sig til den kosmologiske videnskabs resultater i de sidste to tusinde år.
Øh du skal da vist have genlæst i historie bøgerne.
Men nu er det kristne TROsLIV og dets SPIRITUALITET i sin kvintessens jo ikke rettet mod kosmologi og astronomi som videnskab.
Men kristendommen har jo ofte gennem historien reageret kraftigt på de kosmologiske og astronomiske videnskabers fremskridt. Tror godt hvis du tænker dig om du vil huske hvor voldsomt rædselsfuldt fx den Romersk Katolske Kirke har ageret i den forbindelse.
Arne:
Det giver mig en fornemmelse af, at kristendommen er stivnet- en fornemmelse, som jeg åbenbart er alene om her på Trosfrihed.dk.
Kristendom er sørme ikke en entydig størrelse - men en meget kompleks størrelse at forholde sig til. Men i stor fremgang ude i store dele af verden.
Du/Vi kunne læse
Kristian Leth's bog:
Verdens Vigtigste Bog - Kristendommen, Bibelen og vores verden.Kristian Leth er manden vi med fordel kan lytte til i den sammenhæng.
Vi kan også høre ham hver torsdag fra 11-12 på P1 Radioen hvor de fremragende helt uovertrufne for mange mennesker udsendelser fortsætter på tredje år, nemlig:
Bibelen Leth Fortalt.
Mange Kærlige Hilsner HansKrist
PS:
Ud over Kristian Leth så har vi i Danmark en af vor tids mest interessante og dygtigste religionsfilosofiske tænker nemlig undertegnede vores egen HansKrist.
Den dag jeg enten kommer ud over rampen eller bliver opdaget - så vil der ske ting og sager - det vil i den grad vitalisere og give det kristne TROsLIV og dets SPIRITUALITET en renæssance uden lige.
De tænkende mennesker der kommer i berøring med mine tanker bliver for altid inspireret og påvirket stærkt i retning af en meget større forståelse kristendommen - det urkristne paulinske "i Kristus" TROsLIV og dets HELLIGÅNDS SPIRITUALITET.
Og modsat Arne er de tilbagemeldinger jeg har fået fra tænkende intelligente mennesker at jeg taler krystalklart om tingene - så meget at de undrer sig over om man virkelig kan tale så klart og præcist om kristendommen - det kristne TROsLIV og dets SPIRITUALITET.
Så modsat Arne opfatter andre hvad jeg skriver som overraskende klart og tydeligt forståeligt tale. Tværvidenskabeligt kontekstet så jeg må regnes som en af vor tids vigtigste religionsfilosofiske stemmer.
Der er så meget skarp kant over mine skriverier at selv nogle af de mest frisindede teologer i Danmark bliver rystet i deres grundvold - provokeret. Og som Flemming Vang sagde - det er uden tvivl sundt for os at skulle læse en moderne vækkelses prædikant som HansKrist.
Hej Hanskrist
Jeg har sagt det mange gange før, men bliver nødt til at sige det igen:
Du er et troens kraftværk, hvis lige jeg aldrig har været udsat for før, og sandsynligvis aldrig bliver det igen.
Det er positivt ment, og jeg håber, at det kan blive positivt opfattet.
Kære Hanskrist
Jeg kender ganske enkelt ingen, der som dig kan give kristentroen et så kraftigt udtryk.
Man bliver jo nærmest blæst ned af kontorstolen, og det er ganske givet sundt ind i mellem at blive vækket på den måde.
Tak for det. Flemming Vang.
Flemming Vang er en af de dygtigste teologiske tænkere vi har og meget Bibel kyndig.