Tikka:
Paulus oplevelse af mødet med den opstandne Kristus - Guds søn - skal jeg ikke gøre mig klog på, men han skrev selv, at hvis der ingen opstandelse er, er troen tom,,,, og Helligånden gives først efter denne omtalte opstandelse, og så er det underordnet om graven er tom for troende,,, men jeg forstår, du mener, at have denne helligånd uden troen på opstandelsen (?)
Dette er faktuelt noget sludder og ja nærmest omvendt
Og du bliver ved og ved med at snakke om den opstandelse - og alligevel nægter du enhver samtale med mig og andre om hvordan Paulus forstår opstandelsen.
Du slynger om dig med bestemte af dine favorit sætninger fra Paulus fx og du nægter enhver dybere tilbundsgående undersøgelse eller studie af hvordan vi kan tillade os at forstå Paulus.
Ihvertfald ikke som du gør her.
Begivenheden Guds Kærlighed Kristus ind i verden ved mennesket Jesus er en konkret historisk virkelig begivenhed som alt hos Paulus drejer sig om.
Det er ikke noget han har fundet i teksterne eller Skrifterne. Det er de forbandede Jesus vejen følgere.
Det er denne hændelse i verden omkring Jesus Paulus beskæftiger sig med.
Og hans Damaskus Oplevelse er en chok oplevelse for Paulus fordi han her erkender at den uro og de nye fællesskaber Jesus er skyld i - har indstiftet - er blevet indstiftet i kraft af Gud igennem og ved mennesket Jesus.
Er Gud i Jesus - handler Gud gennem Jesus så er Jesus Kristus.
Derfor er TROEN for Paulus (og for Nye Testamente og for kristendommen) ikke tro på Gud - dette er en selvfølge det med Gud både for Jesus og Paulus - men TROEN drejer sig om for Paulus og Nye Testamente og ja kristendommen om Gud har Åbenbaret sig for os i og med og ved Jesus - om hvorvidt vi tager imod og møder Gud i den Jesus Kristus Åbenbaring Gud og vores virkelighed med Gud og hvem vi mennesker er i Gud (i Kristus).
Det drejer sig om en fundamental anderledes forståelse vores virkelighed med Gud og hvem vi mennesker er i Gud (i Kristus). Verden har aldrig set noget lignende før. Også derfor det fuldstændig har forandret verden - kristendommen eller Kristus Impulsen ind i verden eller Begivenheden Guds Kærlighed Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de kristne fællesskaber menigheder og samfund og senere Kirkerne.
TROEN drejer sig om Kristus TRO (ikke Gudstro der er en selvfølge) altså var Gud her i og bag Jesus liv og gerninger - har vi/verden her mødt Åbenbaring Gud - har Gud Åbenbaret sig i Jesus Kristus - er her en Åbenbaring hvem Gud er og vores virkelighed med Gud og hvem vi mennesker er i Gud (i Kristus). Dette er Paulus Damaskus Chok Oplevelse at han erkender at her var Gud.
Paulus forholder sig til alt det Jesus har sat i værk i verden. Ikke til Skrifterne. Men efter at han får sin Damaskus Chok Oplevelse så kontekster han denne virkelige erfaring til Skrifterne. Det gør alle mennesker når de vil forstå noget der er hændt dem, de kontekster deres eksistentielle oplevelse til kultursfæren vores fælles forståelse og samtale tingene.
Mange Kærlige Hilsner HansKrist