Det kan vel så beskrives som tre ånder: Faderen, Sønnen og Helligånden, der er imod en fjerde ånd: Satan - selvom sidstnævnte er skabt af førstnævnte.
Antal af ånder.
SVAR: Hvordan du forstår beretningen om Jesu fristelse i ørkenen, og ,,figurerne,, Gud og Satan er afgørende for hvor mange ånder du ser, men Helligånden kom først til de troende efter Jesu opstandelse, som vi ser i Apostlenes Gerninger 2, hvor den beskrives som tunger af ild.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/apg/2Derfor ser jeg ikke Helligåndens tilstedeværelse i fristelses beretningen, men kun 2 Ånder – Gud og Satan, og så selvfølgelig mennesket Jesu egen ånd, der kæmper med disse 2 ånder inden i sig selv, grundet hans stillings tagen til sin livsvej/mission - og derved sin loyalitet over for Gud, som godkendt og udsendt søn, der havde fået Guds ånd, som styrkede ham i valget da han blev prøvet.
*
Det er dét, der får mig til at spekulere på yin/yang: at for os mennesker har alt to sider.
SVAR: I forhold til Ying og yang mener jeg ikke, dette kan sammenlignes med Gud og Satan.
Yin/yang handler om en balance mellem modsætninger, men Bibelen fremstiller ikke godt og ondt som ligeværdige kræfter.
Gud er absolut, og Satan er en modstander - ikke en nødvendig del af et kosmisk balanceprincip.
Gud ønsker sin position hos menneskene som skaber og hersker tilbage.
Derfor taler bibelen også om sinds ændring, og det at blive født på ny, fordi kun Guds Ånd skal fylde os.
Følg mig sagde Jesus senere.
Så beretningen om fristelsen i ørkenen handler ikke om balance, men om kampen mellem det gode og onde, hvor Jesus sejre grundet sin vilje, med Guds Ånds hjælp, som han modtog i dåben.
.