annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15926237
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2403395
Et andet syn 2007092
Åndelig Føde 1619804
Jesu ord 1536344
Galleri
Et kig ud af vinduet i Rødhus
Hvem er online?
1 registreret somo 50 gæster og 338 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 21 af 24 < 1 2 ... 19 20 21 22 23 24 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#43567 - 07/05/2024 12:33 Re: Hvad er kærlighed til gud? [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1919
Indsendt af: Arne Thomsen

Snæversynede var vi da alle dengang.


Du snakker udenom, og driller, spilder min tid. Jeg gider dig ikke.

God dag til dig smiler

.
Top Svar Citer
#43568 - 07/05/2024 12:35 Re: Hvad er kærlighed til gud? [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Udviklingen hos astronomerne vender i disse år - både jorden og vi mennesker med intelligens og selvbevidsthed og værdier og dermed værdsættelse og påskønnelse tingene, fx naturen --- vi er noget helt særligt tilsyneladende i den vide uendelige store kosmos eller univers, universer

Andreas Enevold Mogensen, vores egen verdensberømte danske astronaut har lige været flere gange i tv for at gøre opmærksom på dette forhold.

Så ihvertfald forlader flere og flere hvad du står for Arne.


-0-0-0-

Noget andet er at du Arne, hele tiden peger fingre af andre

Især de kristne

Du glemmer at når du peger på andre er der tre fingre der peger på dig selv


Jeg mener ikke at vi kan skyde ansvaret væk fra os selv og over på fx kristendommen (som jeg er enig med Thomas i står for noget helt andet end grådighed og overforbrug og luksus og udnyttelse og udbytning)

Jeg mener ansvaret ligger hos vi mennesker og vores adfærd og at fx kristendommen endda kunne hjælpe vi mennesker til at få et andet og mere ærefrygt indgydende respekt og værdsættelse Guds Skaberværk - som vi mennesker netop kan værdsætte og påskønne værdien af gennem de vores usædvanlige kognitive evner vi er blevet udstyret med som religiøse væsner

at vi formår at påskønne og værdsætte fx omgærde naturen og dens skønhed i lys farver og sansninger med hellig ærefrygt af at her hører vi sgu hjemme - dette er vores hjem og ophav

-0-0-

Vi må ikke glemme Nye Testamente hvad de her forhold angår

eller munke bevægelserne

eller Frans af Assisi

eller vores nuværende Pave Frans der er en radikal miljø aktivist og er verdensberømt for at tale imod økonomisk grådighed før vi andre begyndte at forstå dette rigtig

men med Paulus (Tænkningens Skytshelgen) er kristendommen født tænkende og altid selvkritisk - vi har altid Jesus Kristus vendt imod os som moralsk etisk rettesnor lige så meget som han forsoner os med Gud der vil hjælpe os i vores trængsler

Så en levende livlig selvkritik hører til blandt vi kristne - men også et håb om at vi med Guds Hjælp i vores liv kan udrette store ting i verden der trænger til at blive gjort

Og det er meget sjovt at når jeg gerne vil have fokus over på hvad vi gør og hvad vi kan gøre så bliver I helt tavse og jeg får ingen respons fra jer - men snakke herfra og til evigheden og pege fingre vil I åbenbart hellere

Jeg må spørge, er I ikke raske og har I ikke betydelige økonomiske midler?? Svaret er et rungende ja til begge - men hvorfor så dog ikke anvende disse økonomiske midler til en grøn omstilling og hvorfor ikke gennem jeres lemmer udføre et stykke grønt arbejde - plante fx frugttræer og bærbuske og dermed spare klimaet for store CO2 belastninger (vegetation opsuger CO2 og ikke at gå i Rema og LIDL og Coop og Netto Føtex efter frugter og grøntsager sparer rigtig meget CO2)


-0-0-0-

Det er vigtigt at vi holder fast i at klimakrisen med dets øgede hyppighed af naturkatastrofer og miljø ødelæggelserne er menneskeskabte og vi skal passe på med at ville tørre dette af på kristendommen, nej i stedet for skal vi gribe i egen barm og også være snarrådige til at forstå hvad vi hver især med vores handlinger her og nu kan gøre for at komme naturen til hjælp


Mange Kærlige Hilsner HansKrist


PS:

Citat:
Gud Herren tog mennesket og satte ham i Edens have, for at han skulle dyrke og vogte den.


Dette skriftsted drøftes rigtig rigtig meget i øjeblikket at man venter spændt på hvordan den nye oversættelse i 2035 kommer til at lyde.

I den sammenhæng et lille sidespring; kommer Paulus Brevene først i Nye Testamente som Mogens Müller ville foretrække. Men Sørine Gotfredsen forstår ikke pointen hermed. Hun vil have Jesus Kristus først - altså evangelierne - men jeg har altid sagt at Jesus Kristus - både historiske Jesus Kristus og da især Jesus Kristus virkningshistorie - hvilken folkebevægelse Jesus er ophavsmand til - er allertydeligst at få øje på hos Paulus.

Der er mere historisk Jesus hos Paulus end i evangelierne. At folk får et chok over min påstand skyldes to ting, 1): evangelierne tages i alt alt for høj grad som pålydende og man tror disse være skrevet af forfattere der kendte Jesus ja endda vandrede med ham som disciple. 2): at Paulus læses og forstås forkert. Paulus er ikke ophavsmand til en fordrejning evangeliernes billede af Jesus Kristus - han skrev mange år før disse og Paulus er tættest af alle historiske kilder på Jesus Kristus bevægelsen kaldet Vejen i APG - Paulus er fuldstændig opslugt af Jesus Kristus Folkebevægelsen Vejen - både som forfølger og anklager - at gå i rette med dem og deres forkyndelse og "TRO" at Jesus Kristus er Messias og hvad de mener dette beror på og indebærer og ja som tilhænger af disse Jesus Kristus Folkebevægelsen da Paulus tilslutter sig Jesus Kristus bevægelsen fortsætter Paulus med at være i inderkredsen af denne bevægelse med Jesus Kristus som værende Vejen og Messias med ham Guds Riget bryder igennem gennem at vi bliver forsonet med Gud igennem Jesus Kristus som Guds Børn med Gud og Guds Ånd nu med inde over vores liv.

Gud og Guds Riget er nu ikke længere fremmede størrelser ude i fremtiden men er begyndt at gære i verden gennem vi mennesker der tager imod Gud i Jesus Kristus.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#43569 - 07/05/2024 16:11 Re: Hvad er kærlighed til gud? [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Beklager at du synes jeg "snakker udenom".
Hvis du kunne specificere dét, du ønsker drøftet, ville jeg læse det opmærksomt.
Mvh. Arne.
Top Svar Citer
#43570 - 07/05/2024 17:02 Re: Hvad er kærlighed til gud? [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Når du skriver:
Citat:
Jeg mener ikke at vi kan skyde ansvaret væk fra os selv og over på fx kristendommen (som jeg er enig med Thomas i står for noget helt andet end grådighed og overforbrug og luksus og udnyttelse og udbytning)

Jeg mener ansvaret ligger hos vi mennesker og vores adfærd og at fx kristendommen endda kunne hjælpe vi mennesker til at få et andet og mere ærefrygt indgydende respekt og værdsættelse Guds Skaberværk - som vi mennesker netop kan værdsætte og påskønne værdien af gennem de vores usædvanlige kognitive evner vi er blevet udstyret med som religiøse væsner
så er jeg jo enig.

Og dét, jeg peger på, som du også peger på, er jo: at kristendommen her og nu kunne inspirere os stærkere til:
Citat:
at vi formår at påskønne og værdsætte fx omgærde naturen og dens skønhed i lys farver og sansninger med hellig ærefrygt.
At ansvaret her ligger hos hver enkelt af os, dét kunne jeg da ikke drømme om at betvivle.
Men det er jo ikke en hindring for at præsteskabet kunne inspirere stærkere også på dette område.

Mvh. Arne.
Top Svar Citer
#43571 - 07/05/2024 18:40 Re: Hvad er kærlighed til gud? [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1919
Indsendt af: Arne Thomsen

Beklager at du synes jeg "snakker udenom".
Hvis du kunne specificere dét, du ønsker drøftet, ville jeg læse det opmærksomt.

Jeg ønsker som sådan ikke at drøfte noget. Ønsker bare du svarer på mine spørgsmål som optår, af dit eget skriv, selv om jeg godt ved, at dét kan jeg ikke forvente.

Men - du blander æbler og pære sammen, og benytter ordet ,,vi,, så du dermed inddrager mig som kristen, og også som en der kan gøre det bedre.

Ja hele menneskeheden er vi, samtidig med du taler om jødernes 2 største bud, som du tilsyneladende ikke forbinder med den gud, som budene repræsentere, selv om du tilsyneladende syntes det er fine bud, dog uden at være tilstrækkelige i forhold til, at menneskene belæres om at passe på skaberværket --- Skaberværket!!! stortchock hvor du ikke tror, på den skaber der berettes om, og hvis bud du ikke syntes er helt ok, og ej heller mener man skal følge, da man ikke SKAL elske gud, men kun inspireres til at elske ,,ham,, --- hjælp

Nå, men læs selv vores udvekslinger, hvis du føler det er nødvendigt

I øvrigt er det ikke en ny måde, du forholder dig på, når jeg henvender mig til dig.

Jeg spørger i øst og du svarer i vest, og så tilføjer du et eller andet, som ikke har med mit skriv at gøre.

Dette oplever jeg, gør du for at dreje tråden til noget andet.

Eksempelvis ønsker du her at vide, hvad jeg mente, med noget i en anden tråd, som du ellers ikke har vist interesse for, men nå,,,, jeg må blot undlade at spørge ect.

Nå, ikke min dag i dag. Ordene har jeg kastet ind her, så må du se, om de giver mening for dig.

Et ps. Som jeg før har oplyst, kan vi kun handle på "hjemmefronten" - være politiske forbrugere i den udstrækning det lader sig gøre, og håbe politikerne globalt finder en løsning på vores misbrug,,,, og gud behøver vi - dig og mig vel ikke at inddrage.

God aften til dig.

.
Top Svar Citer
annonce
Side 21 af 24 < 1 2 ... 19 20 21 22 23 24 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af Anonym
19/05/2024 14:19
Spiritualitet
af Anonym
19/05/2024 14:07
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Valgplakater revet ned i indre Københav..
19/05/2024 13:55
Fem meldes dræbt i russisk luftangreb i..
19/05/2024 13:12
Brand i etageejendom i Randers er under ..
19/05/2024 13:11
Vicepremierminister: Den værste frygt f..
19/05/2024 12:56
Knuthenborg Safaripark fordobler deres b..
19/05/2024 12:50
Nyheder fra Religion.dk