annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15911410
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2401931
Et andet syn 2006011
Åndelig Føde 1614891
Jesu ord 1535625
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 50 gæster og 131 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 10 af 24 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 ... 23 24 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#43475 - 23/04/2024 21:47 Re: Min ”religion” [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Javel så.
Det endnu ikke eksisterende menneske eksisterede alligevel "i Gud", som i øvrigt ikke selv kunne eksistere uden det ikke-eksisterende menneske.
Fred være med dig - og din kristendom.
Jeg respekterer din ret til din tro.
Arne.
Top Svar Citer
#43476 - 23/04/2024 23:40 Re: Min ”religion” [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Du glemmer fuldstændig de citater jeg gav dig fra Nye Testamente.

før verden blev grundlagt, har Gud i ham udvalgt os til at stå hellige og uden fejl for hans ansigt i kærlighed

Gud er ikke alene - en ensom størrelse (1)* (se nederst) - Gud kan aldrig være til uden sin elskede anden mennesket. Og sådan var det i Gud før verden blev grundlagt ifølge Nye Testamente og det siges mange steder i Nye Testamente, her gav jeg blot et af eksemplerne. Så det er ikke mig du skal gå i rette med men Nye Testamente.

Nå men dette netop for at vise dig at det ikke er min egen kristendom så det giver ingen mening at du skriver til mig:

"Din kristendom og din tro".

Du er åbenbart berøringsangst overfor Nye Testamente - som du gang på gang afslører du ikke er fortrolig med.

Nå men jeg besvarede med citater fra Nye Testamente at det du var sikker på ikke var kristendom - ihvertfald står sort på hvidt i Nye Testamente.

Så til dit spørgsmål, "er det virkelig kristendom" (som du jo stærkt tvivlede på det var) kom svaret så tydeligt fra Nye Testamente, ja det er kristendom.

Men det skyldes at du ikke forstår Guds Væsen er kærlighed og fællesskab og samtale.

Du tænker på Gud som en ensom størrelse mennesket ikke kan være i et personligt forhold til, i et kærligt fællesskab og samtale med. Dette du altid gør grin med - men som blot afslører at du stirrer tomt fortabt (ideløs Åndløs og Gudløs) men filosofisk spekulativt ud i en falsk astronomisk evighed og uendelighed.

Du er bange for og afvisende overfor Jesus Kristus, fordi her har vi mødt den Gud du konstant gør grin med - fordi du hævder Gud er så meget større end den Gud vi møder i Jesus Kristus.


Jeg har det fint med at du gør grin med og afviser alt det Jesus Kristus religionshistorisk er verdenskendt for at have bragt i spil i verden - men når du så samtidig flager med et Jesus Kristus Ikon, da misbruger du Jesus Kristus groft og du fører folk bag lyset - du bedrager folk og ja dig selv (du lyver overfor dig selv).


Hvordan du kan finde på at gøre dette er en gåde - men jeg er ikke den eneste der har opdaget forholdet. Men det er dig selv der skal leve med at hvad du årene igennem har præsenteret for os overhovedet ikke hænger sammen - det er selvmodsigende og meningsløst hvad du står for.

Det er det blevet mere og mere med årene - går vi godt ti år tilbage så det ikke så grotesk selvmodsigende og meningsløst ud hvad du præsenterede os for, som det har gjort de sidste mange år.

Nå men ihvertfald har jeg gjort en kæmpe indsats for at det ikke lykkedes dig at misbruge Jesus Kristus og bedrage folk med din Jesus Kristus Ikon - hvor du flager med falsk flag hvis man tar dig på ordet - hvad du skriver, som er den totale afvisning og hån og latterliggørelse af alt det Jesus Kristus er religionshistorisk verdenskendt for at have bragt i spil i verden.

Du afviser og ringeagter Jesus Kristus og alligevel flager du med et Jesus Kristus Ikon - det er så skørt og absurd og meningsløst og selvmodsigende som noget kan være.

Jeg vil aldrig stiltiende acceptere og respektere din ret hertil uden at påtale forholdet - så hellere risikere at du påstår om mig at jeg ikke går ind for trosfrihed (hvilket jeg selvfølgelig gør det er ikke der problemet er).

Vi er voksne mennesker og vi må afkræve af hinanden at hvad vi præsenterer hinanden for ikke er selvmodsigende og meningsløst absurd snak, tale, skriverier.

Mange Kærlige Hilsner HansKrist

(1)*:

Hvis det absolutte er det ene, betyder det, at når man har søgt og fundet det absolutte, reduceres man til dette ene, som i sidste ende udelukker ethvert personligt forhold. Den som opnår dette ene, smelter selv bort og taber sig i det ene. Han har ikke længere liv som person. Hans egen person går op i et upersonligt univers... men de kristnes Gud er Kærlighed. Han opsuger ikke andre i den totale intethed og udslettelse af personen, som et nirvana, men han giver. Han skænker sit eget menneskelige liv for at vi skal få del i hans guddommelige liv: "Jeg er kommet for at de skal have liv og det i overflod" Joh. 10:10. Vi må spørge: er opløsning af personen virkelig bedre end dens fuldkommengørelse? Niels Arbøl: Den Lykkelige forening - grundbog i katolicismen. Side 129.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#43477 - 24/04/2024 00:21 Re: Min ”religion” [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Interessant at se din reaktion på et sammendrag af dine egne udtalelser:
Citat:
Det endnu ikke eksisterende menneske eksisterede alligevel "i Gud", som i øvrigt ikke selv kunne eksistere uden det ikke-eksisterende menneske.
Kommentarer finder jeg overflødige.
Arne.
Top Svar Citer
#43478 - 24/04/2024 00:33 Re: Min ”religion” [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Du kan ikke forlange jeg skal reagere på dit misforståede sammendrag der ikke er et retvisende adækvat udtryk for hvad jeg har skrevet.

Ja følgende sammendrag af dig er på ingen måder et retvisende adækvat udtryk for hvad jeg har skrevet, det er dine misforståelser som et barn der ikke formår at tænke teologisk dette her misforståede fejlagtige sammendrag er et udtryk for:

Citat:
Arne:

Det endnu ikke eksisterende menneske eksisterede alligevel "i Gud", som i øvrigt ikke selv kunne eksistere uden det ikke-eksisterende menneske.


Det er noget vrøvl og er ikke et adækvat sammendrag af hvad jeg og endnu vigtigere Nye Testamente skriver mange steder.

Mit indlæg var fremragende, men da du aldrig har villet forholde dig til fremragende indlæg med argumentation er jeg godt klar over at vi nu skal drøfte dit totalt mislykkede og misforståede forsøg på et sammendrag af hvad jeg har skrevet.

Jeg drøfter ikke dine forfalskninger af hvad jeg skriver. Du afsporer debatten som altid nu med dine barnligheder, fordi du ikke tør forholde dig til de citater jeg gav dig fra Nye Testamente.


-0-0-0-


Følgende er fyldt med misforståelser og er ikke et adækvat sammendrag af hvad jeg eller Nye Testamente (1)* hævder:

Citat:
Det endnu ikke eksisterende menneske eksisterede alligevel "i Gud", som i øvrigt ikke selv kunne eksistere uden det ikke-eksisterende menneske.


Du forsøger at tømme Gud for liv - og gøre Gud JEG'DU løs - gøre Gud Kærlighedsløs (til en ensom størrelse) og uden sin elskede anden mennesket.

Hertil er kun at sige:


Hvis det absolutte er det ene, betyder det, at når man har søgt og fundet det absolutte, reduceres man til dette ene, som i sidste ende udelukker ethvert personligt forhold. Den som opnår dette ene, smelter selv bort og taber sig i det ene. Han har ikke længere liv som person. Hans egen person går op i et upersonligt univers... men de kristnes Gud er Kærlighed. Han opsuger ikke andre i den totale intethed og udslettelse af personen, som et nirvana, men han giver. Han skænker sit eget menneskelige liv for at vi skal få del i hans guddommelige liv: "Jeg er kommet for at de skal have liv og det i overflod" Joh. 10:10. Vi må spørge: er opløsning af personen virkelig bedre end dens fuldkommengørelse? Niels Arbøl: Den Lykkelige forening - grundbog i katolicismen. Side 129.


(1)*:


Citat:
I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begyndelsen hos Gud. Alt blev til ved ham, og uden ham blev intet til af det, som er. I ham var liv, og livet var menneskers lys. Og lyset skinner i mørket, og mørket greb det ikke.

Der kom et menneske, udsendt af Gud, hans navn var Johannes. Han kom for at aflægge vidnesbyrd, han skulle vidne om lyset, for at alle skulle komme til tro ved ham. Selv var han ikke lyset, men han skulle vidne om lyset.

Lyset, det sande lys, som oplyser ethvert menneske, var ved at komme til verden. Han var i verden, og verden var blevet til ved ham, og verden kendte ham ikke. Han kom til sit eget, og hans egne tog ikke imod ham. Men alle dem, der tog imod ham, gav han ret til at blive Guds børn, dem, der tror på hans navn; de er ikke født af blod, ikke af køds vilje, ikke af mands vilje, men af Gud.
Og Ordet blev kød og tog bolig iblandt os, og vi så hans herlighed, en herlighed, som den Enbårne har den fra Faderen, fuld af nåde og sandhed.
Johannes Evangeliet kapitel 1


Men endnu tydeligere siges det her Kolossenserbrevet kapitel 1:

Tak med glæde vor Fader, som har gjort jer duelige til at få del i de helliges arv i lyset. Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige; i ham har vi forløsningen, syndernes forladelse.

Han er den usynlige Guds billede,

al skabnings førstefødte.

I ham blev alting skabt

i himlene og på jorden
,

det synlige og det usynlige

troner og herskere,

magter og myndigheder.

Ved ham og til ham er alting skabt.

Han er forud for alt,

og alt består ved ham.


Han er hoved for legemet, kirken.



Efeserbrevet kapitel 1:
Lovet være Gud, vor Herre Jesu Kristi fader, som i Kristus har velsignet os med al himlens åndelige velsignelse. For før verden blev grundlagt, har Gud i ham udvalgt os til at stå hellige og uden fejl for hans ansigt i kærlighed. I sin gode vilje forudbestemte han os til barnekår hos sig ved Jesus Kristus.


Disse Nye Testamente citater viser at Gud ikke må forstås som ensom eller "én som", som værende "JEG'DU -løs", som værende Kærlighedsløs, som værende uden sin elskede anden mennesket.

Var Gud uden sin elskede anden mennesket, så ville han være kold og død og kærlighedsløs og ja "én som" eller ensom, men Gud er ikke og har aldrig været ensom, for før verden blev grundlagt var Guds Elskede anden mennesket Kristus i Gud.

Dette er Guds Kærlighed og Guds Hemmelighed Kristus at i Gud i Kristus er vi mennesker allerede før verden blev grundlagt udvalgt til at stå hellige og uden fejl for Guds Ansigt i Kærlighed og for at føre ethvert menneske (endnu ikke på scenen) frem som fuldkomment i Kristus.

Gud kan ikke (fordi så var Gud ikke kærlighed) og har ej heller nogensinde været uden sin elskede anden mennesket, ifølge Nye Testamente. Så til dit spørgsmål lyder svaret, JA det er kristendom men det er ikke østens mystik om den sag, det er specifikt kristendom, et særkende for kristendommen og hænger sammen med den treenige kristne Gudsforståelse, hvilket vil føre for vidt her at komme ind på.

Skal Gud være fuldkommen så kan Gud ikke være uden Kærlighed, uden sin elskede anden mennesket. Vi er skabt i Kristus af Gud i Kærlighed til at være i fællesskab og samtale med Gud. Og som Nye Testamente skriver igen igen er vi mennesker allerede i Gud i Kristus udvalgt, før verden blev grundlagt, for at blive ført frem som fuldkomment i Kristus, til at stå hellige og uden fejl for Guds Ansigt i Kærlighed. Så igen vi må sige med Karl Barth, teologiens Einstein, en Guds menneskeløshed er utænkeligt, ja Gud kan ikke være uden mennesket, sin elskede anden, men mennesket kan være uden Gud, være Gudløse.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#43479 - 24/04/2024 11:49 Re: Min ”religion” [Re: Arne Thomsen]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Hvad er kristendom ler Hvem ved blinker Lad os undersøge tingene...

Citat:
Da farisæerne hørte, at Jesus havde lukket munden på saddukæerne, samledes de, og en af dem, en lovkyndig, spurgte ham for at sætte ham på prøve: »Mester, hvad er det største bud i loven?« Han sagde til ham: » ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ På de to bud hviler hele loven og profeterne.«

Jesus har ikke - mig bekendt - beskæftiget sig med dette...

https://vandrermodlyset.dk/oversigten/

Citat:
Fra Evighed af var Gud upersonlig, indtil den Stund Tanken og Villien mødtes og forenedes i fuldendt skøn Harmoni; da fremsteg Han som Personlighed, som Lysets Behersker og Mørkets Besejrer, begrænset ved sin Personlighed, ubegrænset ved sin altbeherskende Villie, indesluttende Tid og Rum — saavel begrænset som ubegrænset — i sin altomfattende Tanke. En Guddom og en Magt, som intet Menneske blot tilnærmelsesvis kan fatte; selv det skønneste, det mest ophøjede Guddomsbillede er kun en svag Afglans af Hans Herlighed, Almagt og Visdom.

Har du set denne video...




Your friend forever

Krishna

PS: Kom op på bjerget...
Top Svar Citer
annonce
Side 10 af 24 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 ... 23 24 >


Seneste indlæg
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Vigtige præciseringer
af somo
16/05/2024 15:16
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Mindst 50 døde efter kraftig regn og ov..
18/05/2024 09:06
Beboere på Egholm skal have egen bro, s..
18/05/2024 08:53
Region Midtjylland vil låne elcykler ud..
18/05/2024 08:18
Klimaaktivister limede sig fast til land..
18/05/2024 07:34
De stiller ikke op - alligevel vil Støj..
18/05/2024 07:14
Nyheder fra Religion.dk