annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15931495
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2404016
Et andet syn 2007499
Åndelig Føde 1621575
Jesu ord 1536648
Galleri
Rødhus strand efterår
Hvem er online?
0 registrerede 52 gæster og 191 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 22 af 24 < 1 2 ... 20 21 22 23 24 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#43572 - 07/05/2024 18:45 Re: Hvad er kærlighed til gud? [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Hej Arne, mens vi venter på Tikka og Thomas,,

dette emne her om naturen gør så hjertegribende overvældende stort indtryk på mig at jeg “svimler”

Antropologi kontra ontologi

Gud contra Naturen

Hvad fanden laver Gud i Naturen - ville det ikke være en ide at få ham ud af naturen og ud af hovedet på vi mennesker


Sproget og ordet der former vores bevidsthed

Ja men hvad med vores sanselige erfaringer og iagttagelser i forbindelse med at vi prøver at begå os, overleve, i verden - i naturen - burde disse ikke i langt højere grad forme vores bevidsthed???

Skal vi fylde børnene med snak eller skal vi give dem adgang til verden og naturen gennem sanse iagttagelser og erfaringer af hvad der sker derude når vi prøver at begå os og overleve

Er vores bevidsthed i alt for høj grad præget af præsteskabets eller ypperstepræsternes og Apostlenes røverhistorier om Gud og os

Eller

Politikernes og de økonomiske magthaveres røverhistorier om nok det bedste samfund for os alle


Hjernevask og hjernespind fra begge parter måske


Nå slut nu - jeg overlader ordet til




Ole Jensen "I vækstens vold" - Økologi og religion: side 80 - 81:


KAPITEL 3

Kritik af den vestlige holdning

Mennesket amputeres i takt med forvandlingen af verden til dets spejlbillede.

Verden, det givne, betragter vi ikke længere som noget selvstændigt, men udelukkende ud fra mennesket, som menneskeverden og intet andet. Langsomt forvandles den da også ved menneskets indgreb mere og mere til spejlbillede af mennesket. Kun mennesket og det menneske formede bliver tilbage; inden længe vil det være sådan, hvis ekspansionen fortsætter. Den givne natur opfattes ikke som menneskets hjem, det er først dens omformning til menneskeverden, til samfund, der måske kan kaldes et hjem. Tænkningen indskrænkes tilsvarende, siger M Heidegger, den er endt med udelukkende at være lære om mennesket, „antropologi". Den er ikke længere ontologi", lære om væren i det hele taget, om at der overhovedet er noget til, menneskeværen såvel som naturværen. Det har vi glemt, siger Heidegger. Vi lever i „værensglemsel - kun mennesket og det menneskeformede anerkendes.

Der er mennesketyper, der enten er totalt forsvundet, eller som lever uden for samfundet. uden en indbygget funktion i det. Det er f.eks. naturmennesket, mystikeren og religionsfilosoffen. Men disse typer står for noget uundværligt menneskeligt, og uden det er mennesket indskrænket, amputeret. Vor vestlige barnagtighed og infantilitet er udtryk for, at disse sider af menneskets væsen er forsvundet. Hvis disse sider fik en indbygget funktion i vort samfund, ville der da også være sprængt vej ud af menneskets isolation om sig selv og sit spejlbillede - der ville være åbnet til det givne, som er før mennesket.


Side 45:

Tilværelsen er større end mennesket og den menneskeskabte verden.

Vor mani for vækst og udvidelse og erobring er økologisk uforsvarlig og umenneskelig over for vore medmennesker i ulandene og over for vore efterkommere. Men den er herudover, som netop hævdet, usand og usund for os selv. Men der er endnu mere at sige om den. Den er en krænkelse af det liv, vi har fået betroet, den er fuld af overgreb, den er skammelig og skændig.

Det er skammeligt og oprørende, at vi ikke vil dele Jordens goder med andre, vore medmennesker som lever nu, og vore efterkommere, men også at vi ikke vil give plads for andet liv end menneskets samt lige det, der tjener og hjælper mennesket. Der gives et ord, som er ved at glide os af hænde, ordet medskabninger. Kloden er ikke blot menneske, den er en fylde af livsformer, der hver ejer deres pragt og værdighed. Det er en umådelig simpelhed, primitivitet og brutalitet, der får os til med vor vækst at udrydde løs af dyrearter og plantearter, som er blevet til gennem millioner af år, og som derfor selvsagt ikke kan genskabes. Det sker for øjeblikket med kolossal hast. Vi er uden anelse om, at vi formentlig ikke kan bevare vor egen naturlighed, hvis vi ikke lader omverdenen og dens mangfoldighed have et frirum. Psykiatere er så småt begyndt at gøre gældende, at menneskets mentale sundhed forudsætter, at der er andet til end mennesket og det af mennesket producerede og tilrettelagte, at der er noget fremmed til, som kan vække vor undren.
citat slut


I disse ord fra Ole Jensen kan jeg genkende Trosfriheds Arne.

Ofte når jeg besøgte min Jungianske Mentor og Terapeut i Struer så ringede Ole Jensen og som dog de to snakkede begejstret med hinanden

Dengang vidste jeg ikke præcist hvad det var der optog dem, men det forstår jeg bedre i dag. Ole Jensen er her ikke mere men det er heldigvis min Jungianske Mentor og Terapeut der nærmest tvang ordblinde mig til at skrive fordi hun fandt at det var en af de få ting indenfor den åndelige kunstneriske verden jeg havde anlæg og evner for - for male og spille musik og opføre teater og skuespil og drama havde jeg ikke forstand på eller anlæg for

men at skrive fandt hun jeg havde visse anlæg for - og at det også var et klogt hoved der begyndte at skrive gjorde jo ej heller noget andet end godt
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#43573 - 07/05/2024 22:22 Re: Hvad er kærlighed til gud? [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Tak for dit svar
Der begynder så småt at dæmre noget for mig, men jeg mærker, at jeg er for træt i aften.
Min ønskedrøm er jo, at vi ikke irriterer hinanden, men i stedet inspirerer hinanden - som minimum kan acceptere hinanden - og helst i det mindste forstår hinanden.
Det sidste har jeg vist ikke levet op til.
Det var jeg ikke klar over trist
Men i morgen er der atter en dag blinker
Mvh. Arne.
Top Svar Citer
#43575 - 08/05/2024 12:04 Re: Hvad er kærlighed til gud? [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1919
Citat:
Men i morgen er der atter en dag


Ja du fik ret tommelop Jo ellers ikke noget man ved smiler

.
Top Svar Citer
#43579 - 08/05/2024 16:32 Re: Hvad er kærlighed til gud? [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
I stedet for at grave i det skete vil jeg fremover være mere opmærksom på, om jeg har forstået dig ret.

Jeg benytter her lejligheden til at spørge dig, hvorfor du somme tider ændrer overskriften på en tråd, du ikke selv har startet? - som du jo har gjort i denne tråd.

Mvh. Arne.
Top Svar Citer
#43580 - 08/05/2024 17:01 Re: Hvad er kærlighed til gud? [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Jeg kendte ikke noget til Ole Jensen, men jeg glæder mig over, at han som "teolog af Århus-skolen og intellektuelt forbundet med K.E. Løgstrup" allerede i 1976 skrev om "vækstens vold".
Har han "talt for døve øren"?
Og hvorfor frakoblede han kirken, som det fremgår af dette på Religion.dk?
Hans begrundelser forekommer mig meget svage.

Mvh. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 22 af 24 < 1 2 ... 20 21 22 23 24 >


Seneste indlæg
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Vigtige præciseringer
af somo
16/05/2024 15:16
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Tidligere FC Midtjylland-spiller scorer ..
19/05/2024 22:04
Islamisk Stat hævder at stå bag angreb..
19/05/2024 22:04
Spanien kalder ambassadør hjem fra Arge..
19/05/2024 22:00
To personer fundet døde i nordjysk hus ..
19/05/2024 21:35
Rapperen P. Diddy undskylder for overfal..
19/05/2024 18:11
Nyheder fra Religion.dk