annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15775428
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2391687
Et andet syn 1998015
Åndelig Føde 1554150
Jesu ord 1529775
Galleri
Forsøg
Hvem er online?
0 registrerede 49 gæster og 188 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 9 af 17 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 ... 16 17 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#43469 - 23/04/2024 13:13 Re: Min ”religion” [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3677
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Og alle de mange, mange ord, som er skrevet om kristendommen, er jo kun skrevet af mennesker.



Den samme Arne skriver:

Citat:
Jeg begyndte herefter at lære at læse ikoner og begyndte at forstå, at alt, hvad de viser er symbolsk.
Når de viser farven: guld, er det symbol for "det uskabte lys". Og hvad er så dét?


"At lære at læse ikoner"

Og alle de mange, mange ord, som er skrevet om kristendommen, er jo kun skrevet af mennesker.


Man må sørme sige du selv bliver offer for din egen kritik.


Og jeg HansKrist kan sige at det du med møje og besvær har lært af mennesker (som virkelig er menneskeværk) om Ikon'er dette findes i et storslået poetisk inspirations åbenbaringssyn hos Paulus.

Læs hvad Paulus skriver om den "Jesus Kristus Ikon Kristologiske Teologi" - måske det smukkeste religiøse verdenslitteratur menneskeheden har adgang til. HansKrist har skrevet disse fantastiske indlæg i Galleriet som kommentar til Arnes indlæg: Ikon af Kristus.

Mange Kærlige Hilsner HansKrist

PS:

og selvfølgelig er det et symbolsk udtryk for en given spirituel åndelig virkelighed vi har erfaringer med. Hvad havde du da regnet med mand??? Vågn dog op.


PPS:

du mener med din Ikon oplevelse at have mødt Guds Kærlighed Kristus - ind i verden ved mennesket Jesus (det er et Jesus Kristus Ikon du stod overfor) og alligevel håner og tager du afstand fra, i hvad du skriver gang på gang, denne Guds Kærlighed Kristus ind i verden ved mennesket Jesus:

Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os som Guds Børn, der netop har fået den Ånd, som giver barnekår, og i den råber vi: Abba, Fader!

Denne Jesus Kristus: Søn Fader - JEG'DU - dialogiske samtalende BØNS HØRENDE virkelighed gennem Helligånden er essensen i den kristne spiritualitet og fromhed.

Ufatteligt at du kan både håne og latterliggøre disse forhold Jesus Kristus er religionshistorisk verdenskendt for at have bragt i spil i verden og så fandeme samtidigt flage med din Ikon af Jesus Kristus.

Iøvrigt uden Paulus ville verden aldrig nogensinde have haft en Jesus Kristus Ikon Kristologisk Teologisk tradition. Man begyndte blot at male hvad der findes poetisk (billedligt og rigt) teologisk beskrevet så smukt så smukt i Paulus Breve - læs hvad HansKrist har skrevet i forum Galleriet under Arnes Tråd: Ikon af Kristus. Husker jeg var dybt rystet over at du overhovedet intet kendskab havde til de teologiske grundtekster i NT som den Jesus Kristus Ikon Kristologiske Teologi og SPIRITUALITET får sin teologiske legitimitet fra.

Bemærk citaterne HansKrist bringer fra Paulus Breve om den DOXA Kristologiske Teologi - GUDS BILLEDE og ANSIGTs Kristus Teologi.

Idag ved vi at denne Jesus Kristus DOXA Ikon Kristologiske Teologiske SPIRITUALITET findes hardwired understøttet i menneskets nervestystem.

Det ANSIGT - Guds Billede og hele Doxa Guds Herligheds Ansigt hvor vi står strålende forklaret og afklaret for Gud og hver mand og kvinde findes som sagt hardwired understøttet i det menneskelige nervesystem. Vi kender forholdet fra forelskelsen, det forklarede Guds Herligheds Ansigt og Billede vi der afslører.

Stephen Porges "The Polyvagal Theory" om menneskets Autonome Nervesystem redegør for på et neurobiologisk grundlag denne Guds Billede og Ansigts, Doxa og Guds Herligheds, SPIRITUALITET, vi læser om første gang hos Paulus og som senere afføder med rod i de paulinske breve den Jesus Kristus Ikon Kristologiske Teologiske SPIRITUALITET vi har kendskab til fra især den "Ortodokse" kristendom.

Dette face to face - eller prosociale jeg-du kommunikations system - er hard wired i menneskets autonome nervesystem - vores sociale nervesystem, som det vores parasympatiske smart vagus brain face heart system det er. Så altså den kristne jeg-du/Søn-Fader spiritualitet der er så udtalt dominerende hos Paulus og Johannes bygger altså på et solidt neurobiologisk grundlag.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#43471 - 23/04/2024 16:11 Re: Min ”religion” [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7212
Sted: Sydsjælland
Intet svar på mit spørgsmål:
Citat:
Jeg har søgt at opfatte din form for kristendom, men må erkende at jeg ikke evner det, og da jeg husker at have læst ord fra dig om, at der ingen Gud er uden mennesker (korrekt husket?) har jeg opgivet.
Det tager jeg som en bekræftelse.
Og i så fald var Gud jo ikke eksisterende i universet før mennesket blev det.
Er det kristendom?
Arne.
Top Svar Citer
#43472 - 23/04/2024 19:15 Re: Min ”religion” [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3677
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Og i så fald var Gud jo ikke eksisterende i universet før mennesket blev det.
Er det kristendom?


Er det kristendom?

Ja præcist det er kristendom - læs selv:



Citat:
I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begyndelsen hos Gud. Alt blev til ved ham, og uden ham blev intet til af det, som er. I ham var liv, og livet var menneskers lys. Og lyset skinner i mørket, og mørket greb det ikke.

Der kom et menneske, udsendt af Gud, hans navn var Johannes. Han kom for at aflægge vidnesbyrd, han skulle vidne om lyset, for at alle skulle komme til tro ved ham. Selv var han ikke lyset, men han skulle vidne om lyset.

Lyset, det sande lys, som oplyser ethvert menneske, var ved at komme til verden. Han var i verden, og verden var blevet til ved ham, og verden kendte ham ikke. Han kom til sit eget, og hans egne tog ikke imod ham. Men alle dem, der tog imod ham, gav han ret til at blive Guds børn, dem, der tror på hans navn; de er ikke født af blod, ikke af køds vilje, ikke af mands vilje, men af Gud.
Og Ordet blev kød og tog bolig iblandt os, og vi så hans herlighed, en herlighed, som den Enbårne har den fra Faderen, fuld af nåde og sandhed.
Johannes Evangeliet kapitel 1


Men endnu tydeligere siges det her Kolossenserbrevet kapitel 1:

Tak med glæde vor Fader, som har gjort jer duelige til at få del i de helliges arv i lyset. Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige; i ham har vi forløsningen, syndernes forladelse.

Han er den usynlige Guds billede,

al skabnings førstefødte.

I ham blev alting skabt

i himlene og på jorden
,

det synlige og det usynlige

troner og herskere,

magter og myndigheder.

Ved ham og til ham er alting skabt.

Han er forud for alt,

og alt består ved ham.


Han er hoved for legemet, kirken.


Efeserbrevet kapitel 1:
Lovet være Gud, vor Herre Jesu Kristi fader, som i Kristus har velsignet os med al himlens åndelige velsignelse. For før verden blev grundlagt, har Gud i ham udvalgt os til at stå hellige og uden fejl for hans ansigt i kærlighed. I sin gode vilje forudbestemte han os til barnekår hos sig ved Jesus Kristus.


Der findes flere steder i Nye Testamente der besvarer dit spørgsmål om det er kristendom, med et rungende JA


Gud er altså ikke Kristus'løs - uden Kristus - uden Kærlighed - da Gud er Kærlighed - Guds Kærlighed Kristus.


Gud er i kristendommen ikke ensom ej heller "én som" - hvilket Gud ville være hvis han var uden mennesket - hvis Gud var menneskeløs.

I kristendommen kan Gud ikke være menneskeløs - uden mennesket sin elskede anden.

Var Gud ensom eller "én som" ville Gud være Kærlighedsløs - uden sin elskede anden mennesket - være uden Guds Kærlighed Kristus. Ja for at Gud kan være kærlighed kan Gud ikke være uden sin elskede anden mennesket.




Gud kan altså ikke være menneskeløs.


Men mennesket kan være Gudløs og uden Gud som fx dig Arne.


Dig der nægter at ville vide af den Jesus Kristi Gud Vor Himmelske Fader som Jesus forsonede og forenede vi mennesker med.

Hvor du dog er en sjov underlig undtagelse, fordi dog har de fleste taget imod Gud i Jesus Kristus. Du er det eneste menneske jeg kender der så hårdnakket benægter Gud i Jesus Kristus - Gud der kommer til os i Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore hjerter ved Helligånden.

Mange Kærlige Hilsner HansKrist

PS:

Egentlig er det meget godt at du stiller disse spørgsmål der afslører at du ikke er fortrolig med kristendommen - da mine svar jo ikke bare er overraskende for dig men også for mange andre der ikke er fortrolig med kristendommen.

Men jeg indrømmer det er kristendom for viderekommende. Vi er helt inde i maskinrummet på den mest livskraftige SPIRITUALITET verden nogensinde har set eller mødt.


PPS:

nu skal du jo ej heller stå til ansvar for kristendommen da du jo benægter at være kristen.

Men du skal stå til ansvar for hvad du præsenterer os for der er selvmodsigende så det skriger til himlen og gør helt ondt at være vidner til. Som når du flager med et Jesus Kristus Ikon samtidigt med at du ringeagter og håner og afviser alt det Jesus Kristus er religionshistorisk verdenskendt for at have bragt i spil i verden.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#43473 - 23/04/2024 19:50 Re: Min ”religion” [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7212
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Du skriver (gentager):
Citat:
Gud kan altså ikke være menneskeløs.
Mit svar:
I den størstedel af universets tid, hvor der ikke var mennesker, kunne der så åbenbart ikke være Gud.
Dér står jeg af!
Det er - for mig - menneskeligt storhedsvanvid.
Arne.



Top Svar Citer
#43474 - 23/04/2024 19:59 Re: Min ”religion” [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3677
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

I den størstedel af universets tid, hvor der ikke var mennesker, kunne der så åbenbart ikke være Gud.



Jo, læs dog hvad der står - de citater jeg gav dig fra Nye Testamente.


I den størstedel af universets tid, hvor der ikke var mennesker, kunne der så åbenbart ikke være Gud

Hvor var mennesket ifølge Nye Testamente i al den tid hvor mennesket endnu er dukket op på scenen? I Gud! Det står jo sort på hvidt. Prøv nu at læs de citater jeg giver dig.

Gud er ikke ensom og kærlighedsløs (da Gud er Kærlighed) uden sin elskede anden mennesket.

Du tænker åbenbart på Gud som en ensom størrelse - men Gud der er Kærlighed kan ikke være uden sin elskede anden mennesket.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 9 af 17 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 ... 16 17 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
03/05/2024 21:06
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
Hilsner
af Tikka
03/05/2024 09:21
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
Tre anholdt og sigtet for drab på sikh-..
03/05/2024 23:53
Amerikansk kongresmedlem sigtet for korr..
03/05/2024 21:52
210 døde i oversvømmelser, og nu er cy..
03/05/2024 20:55
Løkke reagerer på advarsel om tiltag m..
03/05/2024 20:51
70 passagerer fik pludselig kvalme på f..
03/05/2024 20:28
Nyheder fra Religion.dk