annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15696883
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383021
Et andet syn 1992443
Åndelig Føde 1527744
Jesu ord 1523947
Galleri
Svensk træhus
Hvem er online?
0 registrerede 443 gæster og 132 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 3 < 1 2 3 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#42475 - 29/12/2023 11:01 Re: Tanker om tro, omvendelse og ånd [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka:

Altså.
Paulus havde ikke skrevet nogle breve til de kristne menigheder, han selv havde oprettet på tidspunktet for hans Damaskus omvendelse. Han var bare den der forfulgte dem, derfor skulle der jo ske noget ekstra ordinært ved omvendelsen ... og det blev, at den opstandne Kristus havde talt til ham.


Her slår det da klik for dig - læs igen hvad du skriver.


Jeg troede du mente at Paulus senere i livet brugte måden han skriftligt beskriver Damaskus Oplevelsen Omvendelsen til at få respekt og blive anset for troværdig. Men det du tænkte på var lige i situationen da det skete - hvordan Jesus Tilhængerne i Damaskus skulle få tillid til ham.

Men igen der er jo ingen som Paulus der ved hvad de står for - og Jesus Tilhængerne ved jo også godt at Paulus er 100% klar over hvad de står for. Paulus og Jesus tilhængerne kender hinanden ret godt.

Så en omvendelse til noget man ved hvad er - kan jo ikke være så svært - man overgiver sig til det man kender - men før ikke ville kendes ved. Om det er sket som det bliver beskrevet i Nye Testamente ved vi jo ikke.

Og for Paulus var det jo ikke bare ham selv men alle kristne der kendte og havde adgang til Kristi tanker (og Guds) - se 1 Kor 2.

Mange kan ikke lide denne forbindelse "opad" - oppefra og ned eller nedefra og op forbindelse til Gud - denne VERTIKALITET - som al SPIRITUALITET bygger på.

Mange håner Paulus for sin stærke VERTIKALITET = SPIRITUALITET - 1 Kor 2 fx men overalt ses der tegn herpå i Paulus's Breve.

Folk vil have at Jesus har sagt noget eller skrevet noget og dette skal være altings målestok - at det skal være noget horisontalt der er i verden.

Således er det kun dem der har slikket Jesus i røven gået med ham dag og nat der kan være rigtige kristne - hvis dette er tilfældet at en religion skal grundlægges på et menneske, her på mennesket Jesus, er det slet ikke en religion men en dyrkelse mennesket Jesus og måske Jesus som en læremester.

Men dette er jo ikke religion - det er jo i så fald en sær pseudoreligion der er renset for al VERTIKAL ÅBENBARINGS SPIRITUALITET.

Paulus har ret - hvad det drejer sig om i egentlig forstand for folk der dengang blev omvendt til kristendommen og for os idag og for alle i de mellemliggende 2000 år er forbindelsen til Gud og det guddommelige. Sådan har det altid været. Man kan ikke bygge en religion op på andet end den direkte VERTIKALE forbindelse til Gud og det guddommelige - gennem den ÅBENBARINGENS EKSTATISKE GUDS ÅND - denne VERTIKALE KANALISERING - som al ægte SPIRITUALITET og religion alle dage har drejet sig om.

Så Paulus ser rigtig her i at flytte fokus fra mennesket Jesus og til Gud og Jesus der er Kristus - altså den virkelighed med Gud Jesus inkarnerer - bringer i spil i verden.

Så det folk anklager Paulus for - ikke at have kendt Jesus og alle de prutter han slog og hvilken lov og lære - etisk leve'regels'lære og ny lov han ville undervise med - og så bebrejder folk Paulus at han flytter fokus til Gud og Gud i Jesus - hvad Gud udvirkede i mennesket Jesus. Gud bruger iøvrigt altid mennesker - Gud kan ikke andet.

Folk burde takke Paulus istedet for bebrejde ham for at han magtede dette skridt 2 Kor 5, 17 - at flytte fokus væk fra en dyrkelse historiske mennesket Jesus som en kedelig moralsk læremester (iøvrigt er der milliarder tons moralsk ævle bævle visdoms lære inde i verden - ja man kan ikke komme til herfor - det fylder alt for meget og ægte VERTIKAL SPIRITUALITET -kontakt til Gud er der alt for lidt af.

Folk vil have Gud ind i Bibelen (ordene her) eller ind i kun en historisk Jesus' ord og moralske ny lov - som ingen iøvrigt kender - men folk bliver ved og ved at tro han er i evangelierne - men nej nej nej og atter nej. Hvorfor er folk så dumme???

Fordi folk ikke aner at al ægte SPIRITUALITET er VERTIKAL KANALISERING - GUDS ÅNDS EKSTATISKE ÅBENBARINGS KARAKTER 1 Kor 2 - der åbner for menneskets direkte skabende kreative forbindelse til den livgivende levende Gud Skaber i kraft af ham vi er og i hvis Billede vi er skabte i og til - til at tilhøre og høre hjemme.

Så der hvor vi bebrejder Paulus burde vi takke Paulus. Ja Paulus er et religiøst geni.

Hvis vi nedgør Jesus til en moralsk lærermester vandre prædikant og ny lovgiver i verden af noget vi har så rigeligt af i forvejen så har man slet ikke forstået Jesus.

Jeg vil sige at Paulus er den af alle der har forstået Jesus bedst. Genialt set af Paulus at knytte Gud uløseligt til Jesus person som Kristus og knytte Guds Riget uløseligt til Jesus og gøre Jesus til Herre i denne Messianske Nye Æra Epoche Tidsalder.

Hvad Gud har gjort igennem Jesus er det vi er i Kristus - se 2 Kor 5, 17.

Gud bruger Jesus og i den udstrækning at Jesus på EKSTATISK vis åbner op for at Gud er kan vi tillade os at sige om Jesus - "du er sandelig Kristus" - og igen kun Helligånden kan åbenbare dette for os.


Citat:
2 Kor 5, 16 - 20:

Altså kender vi fra nu af ingen rent menneskeligt. Og selv om vi har kendt Kristus rent menneskeligt, så gør vi det nu ikke længere. Altså: Er nogen i Kristus, er han en ny skabning. Det gamle er forbi, se, noget nyt er blevet til! Men alt dette skyldes Gud, som forligte os med sig selv ved Kristus og gav os forligelsens tjeneste, for det var Gud, der i Kristus forligte verden med sig selv og ikke tilregnede dem deres overtrædelser, men betroede os ordet om forligelsen. Så er vi altså udsendinge i Kristi sted, idet Gud så at sige formaner gennem os. Vi beder på Kristi vegne: Lad jer forlige med Gud!



💕💌💘💌💕


Ægte SPIRITUALITET - hører ind under kategorien den kilde til erkendelse (og erfaringer) der må bero på de SELV'TRANSCENDENTE EKSTATISKE forhold der gælder mellem Gud og mennesket:

1 Kor 2 er fremragende i den forbindelse og Jung blev da også tydeligt begejstret for 1 Kor 2 - da den bekræftede hvad den Jungianske Psykologis "arbejds metode" bygger på.

Hvis vi mennesker ikke kan kende forskel på de to forskellige kilder vi råder over til erkendelser og erfaringer (lære noget at kende på - få kendskab på - få kundskab på (GNOSIS)) så burde vi slet ikke have lov til at drøfte Paulus og Jesus - fordi vi i så fald ikke har en Kina mands chance for at forstå så meget som et ord af det hele.


Den horisontale naturlige måde at opnå erkendelse og erfaringer til kundskab om vores omverden er gennem vores fornuft eller forstands daglige arbejde gennem vores fem sanser - og kroppen - at vi kropsligt bøvler og leger og eksperimenterer med tingene - pludselig har vi gennem disse erfaringer opnået kundskab og kendskab om ting og forhold i vores horisontale naturlige omgivelser omverden. Vi har lært noget nyt - de der stadig er i besiddelse af denne Guds gave til vores forstandighed at være intelligent og kunne gøre sig erfaringer med omgivelserne og lære nyt erhverve ny viden og kundskab kendskab til tingene.

Men der er som sagt en anden kilde til erkendelse og erfaringer - til viden og kundskab - GNOSIS - som overgår (TRANSCENDERER) vores forstands naturlige daglige måde at arbejde på og opnå erkendelse og erfaringer og dermed viden kundskab og GNOSIS på.

Al TRANSCENDENS der er på spil i alle religiøse spirituelle ÅBENBARINGER beror på vores GUDS ÅNDS EKSTATISKE VIRKSOMHED. Helligånden Arbejder også på EKSTATISK vis kan vi læse om især hos Paulus og i Apostlenes Gerninger. Men hos Paulus er det altid præcist og poetisk smukt beskrevet.

Hvorfor dette 68 flipper hippie New Age modeord TRANSCENDENS - fra dengang Beatles og den privilegerede New York jødeklasse ungdom rejste til østen og indtog euforiserende stoffer for at overskride (TRANSCENDERE - erfare TRANSCENDENS) vores naturlige forstands måde at erkende på og opnå kundskab og viden på?

Kunne du HansKrist skåne os for dette Ken Wilber ord TRANSCENDENS?

Nej ikke så godt folkens - men glem alt om euforiserende stoffer som en gyldig genvej til guddommelige religiøse spirituelle erfaringer - det passer ikke og er dæmonisk og har ødelagt og ødelægger stadig ungdommen med denne djævelske løgne fortælling som så bringer så mange mennesker i misbrugs afhængighed medførende et elendigt liv og alt alt for tidligt død med al for megen kriminalitet og vold. Gys gys - godt vi har ædruelige Paulus og HansKrist til at få ryddet op i dette rod og denne satans som en lysets engel forvirring om tingene.


Sleepy Arne er stået af - han forstår ikke et ord af det hele.

Tikka heller ikke - eller det vil sige hun er begyndt at blive vågen overfor at tro ikke er noget vi overtror og igennem indbildning og selvhypnose når frem til - men at det virkelig beror på de der EKSTATISKE TRANSCENDENS ÅBENBARINGS katastrofale pludselige BRUD og INDBRUDS (som en tyv om natten - når vi mindst venter det) ERFARINGER VERTIKALT fra oven fra GUDS ÅND - fra Gud af - indbrud fra Gud af.


i og med ÅBENBARINGENS EKSTATISKE karakter har vi transcenderet (overskredet eller overvundet) erkendelses barrieren mellem Gud og mennesket - mellem det menneskelige og det guddommelige - det jordiske og himmelske liv

Dette må aldrig ske igennem rusmidler - alkohol eller stoffer - euforiserende stoffer - eller det er ikke det der sker igennem brugen af stoffer - da dette sætter forstanden ud af funktion ødelægger forstanden?

Gør det noget HansKrist - nu det alligevel ikke er igennem forstanden vi rummer og modtager åbenbaringerne?

Jo fordi forstanden i ekstasen er trådt et skridt til siden for at vi kan modtage åbenbaringerne - skal forstanden jo være der som vidner - der bagefter i menneskelig forståelig forstandig tale kan bringe vidnesbyrd til torvs eller til de paulinske menigheder om hvad indholdet og meningen med åbenbaringerne var.

👍🙏👍💪👍🙏

Fremragende HansKrist 💕


💕💌💘💌💕


Citat:
Når I læser det, kan I se, at jeg har fået indsigt i Kristus-hemmeligheden

at oplyse alle om, hvad frelsesplanen er med den hemmelighed, som fra evighed af lå skjult i Gud, alle tings skaber, så at Guds visdom i al sin mangfoldighed nu gennem kirken kan blive gjort kendt


Derfor bøjer jeg mine knæ for Faderen, efter hvem hvert fædrenehus i himlene og på jorden har navn, og beder om, at han i sin herligheds rigdom med kraft vil give jer at styrkes i det indre menneske ved hans ånd, at Kristus ved troen må bo i jeres hjerter og I være rodfæstede og grundfæstede i kærlighed, så at I sammen med alle de hellige får styrke til at fatte, hvor stor bredden og længden og højden og dybden er, og til at kende Kristi kærlighed, som overgår al erkendelse, så I fyldes, til hele Guds fylde nås.



Overgår al erkendelse (normal erkendelse)

Overgår = TRANSCENDERE - overgår overskrider

i og med ÅBENBARINGENS EKSTATISKE karakter har vi transcenderet (overskredet eller overvundet) erkendelses barrieren mellem Gud og mennesket - mellem det menneskelige og det guddommelige - det jordiske og himmelske liv

Bemærk at EKSTASEN har smidt os ud af hovedet - vi er ude af vores sind og hoved bevidstheden - og gennem EKSTASEN det bliver en antropo'kosmisk holistisk livsbekræftende erfaring oplevelse - i HJERTET - vores EKSISTENS ORGAN nummer et - og man ved at de elektromagnetiske energi felter der hører HJERTET til er mange gange større end hvad man kan måle i hjernen.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42587 - 09/01/2024 20:02 Re: Tanker om tro, omvendelse og ånd [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Du: "Så det folk anklager Paulus for - ikke at have kendt Jesus og alle de prutter han slog og hvilken lov og lære - etisk leve'regels'lære og ny lov han ville undervise med - og så bebrejder folk Paulus at han flytter fokus til Gud og Gud i Jesus - hvad Gud udvirkede i mennesket Jesus. Gud bruger iøvrigt altid mennesker."

Det lyder (virker) som om, at du ved meget om Kristendommen, men hvor mange eller nogen måske ikke ´endnu´ forstår din sprogstil.
Jeg oplever også, at folk reagerer imod min dramatisk skarpe tunge.

Jeg er ikke ligeså skriftklog som du, men idag spontant jeg sjældent men ved tur til en genbrugsforretning købte en religiøs bog ´I evangeliets tjeneste´. For sjov slog jeg op på en ikke-tilfældig side: "Nogle kristne er godt nok omvendt og tror på Jesus, men de har ikke taget imod alt, som Gud har at give. Det har andre kristne gjort og disse kaldes for karismatikere...På den måde bliver der to slags kristne angående nåden. Reformert betyder calvanistisk og der tænker man anderledes (ifølge min opfattelse moderniseret)...Skelner mellem retfærdiggørelsen og helliggørelsen...Den dobbelte frelse...dåben...Da de havde hørt evangeliet og var kommet til tro, modtog de Ånden som segl. Alle kristne er døbt med Ånden (Ef-Kor-Paulus). Troen på Jesus har ikke længere hovedvægten. Den bibelske lære er ikke hovedsagen men derimod oplevelse (ifølge min opfattelse erfaring).
Og relateret nævnes også der lutheranere, metodismen og pinsebevægelsen vedrørende korsets herlige ´teologi´.
Top Svar Citer
#42589 - 09/01/2024 20:30 Re: Tanker om tro, omvendelse og ånd [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

p.s. Måske du kender ham ´Carl Frederik Wisløf´.
Top Svar Citer
#42590 - 09/01/2024 21:49 Re: Tanker om tro, omvendelse og ånd [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Uaah, om ved disse ord her om dåbens dobbelte betydning afklares jeg overraskende i henhold til en på det seneste tegn lignende ´synkronicitet´, hvor jeg tre gange oplevede indenfor tre minutter, at tre forskellige personer i mødet med en anden ved samme navn som deres. griner
Top Svar Citer
#42673 - 20/01/2024 18:22 Re: Tanker om tro, omvendelse og ånd [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

En faktisk ´sindslidende´ ´kristen´ mand kontakter mig.

Han siger i Facebook til hans relationer: "Hvem er den åndelige vejleder? Den åndelige vejleder er en sjæl som befinder sig i den åndelige verden. Denne sjæl interesserer sig for os (sjæle) som befinder sig her på jorden og de forbinder sig til os, hvis vi ønsker det. Hver menneske har sin egen åndelige Vejleder, en åndelig ven kan man godt kalde det."

Han klikker på ´synes godtom´ følgende af mig og fra Guddommen: "Ok om din opfattelse, men jeg dømmer jer ikke, fordi jeg om ´som´ vores en´ Ånd: Da farisæerne hørte, at Jesus havde lukket munden på saddukæerne, samledes de, og en af dem, en lovkyndig, spurgte ham for at sætte ham på prøve: »Mester, hvad er det største bud i loven?« Han sagde til ham: » ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ På de to bud hviler hele loven og profeterne.«
Derfor jeg elsker endda mine ved modstand plageånder. Jesus sagde:" Elsk din ´fjende´." = Spejl..."

Han envidere blander sig i Ordet, men dette kigger jeg på i morgen dag... yeah
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 3 < 1 2 3 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 07:12
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Israelsk ambassadør er bekymret for sik..
27/04/2024 07:20
Rusland har ramt energianlæg i tre ukra..
27/04/2024 07:18
Russiske natangreb på Ukraine sender po..
27/04/2024 05:40
Houthibevægelsen rammer britisk olieski..
27/04/2024 04:45
Canadisk provins begrænser afkriminalis..
27/04/2024 03:26
Nyheder fra Religion.dk