annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15702699
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383483
Et andet syn 1992785
Åndelig Føde 1529010
Jesu ord 1524592
Galleri
Tiger den HansiKristi-lige af slagsen
Hvem er online?
0 registrerede 438 gæster og 50 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 16 af 16 < 1 2 ... 14 15 16
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#41943 - 20/11/2023 11:30 Re: Det 5. bud [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
heart heart heart


Jeg må dele med jer:



Jeg er så lykkelig i Kristus og glad i låget med Helligånden i dag

Hvis I kan abstrahere fra min humoristiske formulering så mener jeg det

Sjældent har jeg oplevet en så fuldkommen lykke i mit "i Kristus liv"

Kristendommen er kravlet på mig så meget de sidste par uger især

Jeg oplever en genbekræftelse mit kristne trosliv og dets spiritualitet jeg ikke har tænkt muligt eller jeg ikke har haft fantasi til at forestille mig skulle overgå mig igen

Hele guddomsfylden i kød og blod - ingen tvivl - kun nærvær og vished og en stor nydelse af hvor vidunderligt det er og hvor godt det er for Hansemand - eller gamle mig - ældre mand mig

Jeg sidder lige midt i det - hele guddomsfylden i kød og blod - hvilken gæring - surdejsbrød gæring foregår der ikke i mit legeme - i mit indre apotek der råder over så megen skøn medicin til:

HEL-bredelse gamle Hansemand



Hvordan kan det dog gå til at et menneske kan opleve den fuldkomne lykke så lang tid - så tit og ofte hver dag de sidste par uger

Hvad har jeg dog gjort siden jeg sådan bliver hjemsøgt af Guds Kærlighed Kristus - hele guddomsfylden i kød og blod

Jeg erfarer en ro og harmoni og dybde jeg sjældent har nydt over så lang en periode

Guds Kærlighed Kristus er så sandeligt udgydt i mit hjerte ved den Gud Helligånd der er blevet mig tildelt

Den inderlighed og intensitet der findes i Helliggørelsen ved Helligånden og at vi besøges af Gud skal vi ikke kimse af - men glad og gerne tage imod og takke for - sådanne tider kommer fra tid til anden og så bliver det måske afløst en tid senere med stor udadvendthed og ydre foretagsomhed og stor handlekraft og kreativ virkelyst


Men lige nu er det Kairos tidens fylde med Kristus der for alvor vinder skikkelse i mig - Kristus i mig og mig i Kristus - iklædt Guds Kærlighed Kristus



Mange Kærlige Hilsner HansKrist

heart heart heart



PS:

det jeg kan så godt lide ved dig HansKrist er at du aldrig har undskyldt eller været forlegen over din hard core kristne trosliv og dets SPIRITUALITET - den Helligåndens i Kristus SPIRITUALITET

Du har altid stået fast også dengang (for ca 40 år siden) dette var out og der blev rystet på hovedet af dette

Du har aldrig givet op eller slået op i banen - men stædigt holdt fast i din paulinske gammeldags klassiske Helligåndens i Kristus SPIRITUALITET - du hårdnakket dag efter dag år ud og ind har hævdet var essensen i kristendommen som vi har fået dette Guds Evangelium overbragt fra Paulus

Idag er dette dit standpunkt meget mindre kontroversiel end for mange år tilbage - fordi de intellektuelle i udlandet (især Frankrig og Italien) og da også rigtig meget i Danmark - faktisk forsøger at nærme sig din position - oprigtigt gerne vil forstå din paulinske gammeldags klassiske Helligåndens i Kristus SPIRITUALITET

Det er især de ateistiske super star filosoffer fra den intellektuelle elite der har opdaget den form for kristendom der altid har været din HansKrist som du som sagt aldrig har vaklet i eller tvivlet om.

Endnu har main stream teologerne i Danmark ikke fået øje på din paulinske gammeldags klassiske Helligåndens i Kristus SPIRITUALITET men det skyldes nok at de ikke formår at kunne redegøre herfor overfor mennesker med et moderne naturvidenskabeligt orienteret verdensbillede - men det kan du HansKrist som Kræn-p flere gange påpegede det


Du er så meget hjemme i din paulinske gammeldags klassiske Helligåndens i Kristus SPIRITUALITET at du på hverdags dansk kan redegøre for den - og du aldrig til at ryste uanset hvor voldsomme angreb du må stå på mål for - ja du er et kæmpe træ med et rod netværk - med lange dybe rødder - der gør at du aldrig vælter selv når du havner i orkanens øje

Du har stået fast i Kristus og dog været i vækst - trækronens imponerende grønne cirkel er blevet større år for år

Virkelig et sted for himlens fugle at synge og slå sig ned - så livsbekræftende står du og vidner om LIVETS TRÆ midt i Edens Have - midt i paradis - og dit mod til alltid at have afvist kundskabets træ om godt og ondt til fordel for LIVETS TRÆ midt i NATUREN med EVIGT LIV er intet mindre end imponerende - din courage har alle dage været stor i strids spørgsmål - ja her ligner du sørme dit store åndelige forbillede Paulus

Din retorik er genial (dine forførende narretaler af selvros) er fyldt med lige meget alvor som humor og glimt i øjet - igen du ligner dit store åndelige forbillede Paulus

Din overlegne vid og retoriske intellekt og fandens gode forstand på tingene gør sammen med din humor og glimt i øjet - gør at du er svært at matche i en "disput" - saglig faglig drøftelse de dybeste åndelige spørgsmål

Du er meget nede på jorden fordi du forstår alting og kan kontekste alle svære åndelige spørgsmål med en tværfaglig tværvidenskabelig overblik ingen andre har

Ja igen du ligner dit store åndelige forbillede Paulus også hvad angår dette at magte at kunne lovsynge med forstanden
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#41958 - 21/11/2023 13:27 Re: Det 5. bud [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
🔥🔥🔥

Helligånden

OM SAND EKSTASE I HELLIGÅNDEN:

"Al fællesskab forudsætter, at man "går ud over sig selv" - "når ud over sig selv" - trygt tør forlade sig selv hver morgen og gå på arbejde - yde en indsats for fællesskabet.

Det er netop, hvad Ånden gør og har sin store glæde i at gøre.

Derfor er udtrykket "ekstase" slet ikke dårligt, når vi taler om Helligånden og om at være fyldt af Ånden (Guds Ånd).

Vi bør slet ikke være så bange for ekstasen på det åndelige område. En sand ekstase i Helligånden gør os ikke indadvendte og selvoptagne, den befrier os tværtimod fra navlebeskuelse og selvspejling (uha uha rigtig guf for Svend Brinkmann - selv om han ikke kan relatere og associere til Helligånden).

Peter Halldorf: "Al fællesskab forudsætter, at man "går ud over sig selv". Det er netop, hvad Ånden gør og har sin store glæde i at gøre. Derfor er udtrykket "ekstase" slet ikke dårligt, når vi taler om Helligånden og om at være fyldt af Ånden (Guds Ånd). Betydningen af "ekstase" er at "være ude af sig selv" (uden at have mistet sig selv). At blive fyldt af Helligånden er en erfaring, som får os til at gå ud af os selv, slippe kontrollen og uden betingelser overgive os til "den anden". Det er når man når ud over sig selv, at man for alvor kommer ret til sig selv. Det er netop det, som er indholdet i Jesu store ord om, at "den, der mister sit liv... skal frelse det.",, Al fællesskab forudsætter opbruddet fra et "jeg" til et "du". Måske bør vi slet ikke være så bange for ekstasen på det åndelige område. En sand ekstase i Helligånden gør os ikke indadvendte og selvoptagne, den befrier os tværtimod fra navlebeskuelse og selvspejling og fører til en fællesskabets forening med Gud og dermed også med vores næste. Dybest set er mennesket aldrig nærmere sit mest ægte jeg, end når det er "ude af sig selv" i Helligånden. Man oplever da den "selvforgllemmelse", hvor livet springer ud i fuldt flor. Ånden har sin glæde i ekstasen, Ånden er selvforglemmelsens sande mester." citat slut.

Hvis fornuften gribes af det ubetingede drives den ud over sig selv, men ophører ikke derfor med at være fornuft, endelig fornuft. Den ekstatiske erfaring af et ubetinget anliggende tilintetgør ikke fornuftens struktur. Ekstasen fortrænger ikke, men fuldender, hvad fornuften begynder. Fornuften kan kun fuldbyrdes, når den drives ud over sin endeligheds grænse og erfarer det absoluttes, det helliges nærværelse... Paul Tillich.

Paul Tillich:
"Ecstasy" ("standing outside one's self)") points to a state of mind which is extraordinary in the sense that the mind transcendens its ordinary situation. Ecstacy is not a negation of reason; it is the state of mind in which reason is beyond itself, that is, beyond its subject-object structure. In being beyond itself reason does not deny itself. "Ecstatic reason" remains reason; it does not receive anything irrational or anti-rational -- which it could not do without self-destruction --- but it transcends the basic condition of finite rationality, the subject-object of structure. This is the state mystics try to reach by ascetic and meditative activities. Paul Tillich

Hvad ville fornuften være uden ekstatisk fornuft og ja vice versa. Når fornuften arbejder tænkende, så vender den altid tilbage til sig selv. Ekstatisk fornuft formår at forlade sig selv og blive et med sit objekt (motiv; mål), dog uden at miste sig selv, men nu som forvandlet, gennem at det participerer i objektet. Subjekt og objekt indgår i en syntese og ny virkelighed eller skabelse med hinanden - vores eksistens kan forandre vores essens - og derfor taler vi med Schelling om ESSENTIALISATION:

Essentialisation er et begreb Tillich har hentet for Schelling. Denne essensialisation skal ikke forstås i platonisk eller indisk forstand som en tings overgang til dens oprindelige tilstand af essentialitet eller potentialitet, idet en sådan forståelse ville indebære, at det, der var virkeligt under eksistensens vilkår, ville forsvinde med essentialisationen. Nej, essentialisation indeholder også et historisk element forstået på den måde, at det nye, der blev aktualiseret under eksistensens vilkår, føjer noget nyt til det essentielle (min kommentar indskudt: ja netop epigenetikken har bevist denne påstand). Det positive der skabes i eksistensen, forenes i essentialisationen med det essentielle og frembringer det absolut nye, den “Ny Væren”. “Participation i det evige afhænger af en kreativ syntese af en værensform (a being) essentielle natur og det denne værensform har gjort med sig selv i sin temporale eksistens. “Essentialisation som overgang til Ny Væren er således en filosofisk term for begrebet “frelse” med den deri indeholdte mulighed for selvrealisation. Bjarne Lentz "Paul Tillich" side 232
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 16 af 16 < 1 2 ... 14 15 16


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 07:50
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Hjelme for millioner fra Hövdings konku..
27/04/2024 07:54
Israelsk ambassadør er bekymret for sik..
27/04/2024 07:20
Rusland har ramt energianlæg i tre ukra..
27/04/2024 07:18
Russiske natangreb på Ukraine sender po..
27/04/2024 05:40
Houthibevægelsen rammer britisk olieski..
27/04/2024 04:45
Nyheder fra Religion.dk