annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 17936206
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2525176
Et andet syn 2075317
Åndelig Føde 2049577
Så er der linet op... 1600528
Galleri
Himmellandskab
Hvem er online?
0 registrerede 255 gæster og 388 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#41965 - 21/11/2023 18:04 Re: Verdensforklaring... [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Jeg skriver af fra en fysisk bog = teksten ligger ikke på nettet, så...måske min datter kan finde ud af at tage billeder af teksten (hun er multimediedesigner), men det kan jeg ikke, så jeg skriver af - er næsten færdig. Håber jeg kan leve op til de store ord heart Du er nu også lidt af en kærlighedens ABC...

Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
#41966 - 21/11/2023 18:23 Re: Verdensforklaring... [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3816
Sted: Nørresundby
Fantastisk med din datter

Husker godt du har en datter

Så du er en rig mand

Hold da op - du må være hurtig på tastaturet - er du trænet i 10 finger system blindskrift (hvor du ikke behøver kigge på tastaturet men du alligevel godt er klar over hvilken bogstav du trykker på
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#41967 - 21/11/2023 19:07 Re: Verdensforklaring... [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Jeg skriver med to hænder, så det går da nogenlunde hurtigt, men trættende at skulle læse og skrive - skal kigge på tastaturet, så ikke noget med blindskrift. Nu til teksten...

Citat:
Kristendommens to fædre

Det siges nogle gange, at kristendommen er en tro med to fædre: Jesus og Paulus. Det hele begynder som bekendt med, at der for 2000 år siden fødes en person i en nu verdensberømt stald i Betlehem, der som ung mand vandrer rundt i det nuværende Israel og fortæller om Gud og kærligheden. Det er med dette levende, kød-og-blod menneske, kristendommen bryder ind i historien. Han er kristendommens alfa og omega for nu at soppe lidt i jargonen: Profeten, frelseren, forkynderen, forbilledet, gudesønnen, begivenheden - hvilken rolle, man nu ser ham i. Han er så at sige den første, man møder, når man går ind i den kristne verden.
Man har længe diskuteret, om Jesus havde til hensigt at starte en ny religion. Da en religion omfatter en dogmatik, en række læresætninger, kan man umiddelbart afvise, at det var hans intention, for det formulerede Jesus ikke. Han talte om livet, han talte til følelserne og prøvede >>at få os til at se ind under overfladen på vores tilværelse<<, som teologen Johannes Værge siger det. Men om det var hans plan at grundlægge en ny religion er omdiskuteret. Uden at ville udfordre et helt parnas forekommer situationen mig dog ret ligetil: Jesus ønskede helt sikkert at forandre verden så meget som muligt, og hvis mange forandrer sig sammen, bliver det uundgåeligt en folkelig bevægelse, og den må man formode, han ville have støttet, hvis den var opstået i hans levetid. Det gjorde den ikke, så det finder vi aldrig ud af, men i hans opgør med det gamle og hans nye måde at tænke om Gud og mennesket på, ligger der for mig at se det klare omrids af en ny eller i hvert fald forandret tro.
Om det var Paulus´ ambition at starte en ny religion er også omdiskuteret.
Stemningen blandt de lærde synes at være, at han var en jødisk reformator, stærkt inspireret af græsk tænkning, men ikke så sig selv som religionsstifter. Om den vurdering vil ændre sig, får vi se, men det står fast, at Paulus var optaget af at forstå Jesu liv og virke, og at hans fortolkning af det liv, Jesus levede, satte et afgørende præg på den kristendom, som begyndte at samle sig fra det øjeblik, Jesus udåndede. Af samme grund betegnes Paulus ofte som den første teolog og kristendommens egentlige grundlægger - altså en slags religionsstifter. Lidt polemisk kan man sige, at kristendommen startede med Jesus, men den blev ikke startet af Jesus.
Nu blev Jesus som bekendt ikke ret gammel, men efter hans død fortsatte hans tilhængere med at udbrede kendskabet til ham og hans ord. Flere og flere stødte til, en af dem Paulus, kristenforfølgeren som omvendte sig på vejen til Damaskus ca. 5 år efter Jesu død. I løbet af de to første århundreder voksede der menigheder frem i det nuværende Israel (Galilæa, Judæa, Jerusalem), Jordan, Damaskus, Lilleasien (Tyrkiet), Grækenland og sågar Rom, ikke mindst takket være netop Paulus. Og for at holde sammen på den nye tro og sikre, at den ikke blev opslugt af det omgivende samfund, opløst af interne stridigheder og åndelig dovenskab eller lukkede sig i små isolerede sekter, måtte der formuleres et autoritativt grundlag under den. Hvad var det egentlig, man troede på, hvis man troede på Jesus? Hvad var det, der gjorde de kristnes tro anderledes end jødernes og "hedningenes"? Det var baggrunden for Paulus´ breve til en række menigheder, hvor han bl.a. belærte dem om den rette livsførelse og redegjorde for den (efter hans opfattelse) rette tro.
Men Paulus blev ikke ved den rene og enkle kærlighedslære, Jesus kom med. Han gik videre og formulerede, i sin udlægning af Jesu liv og virke, nogle af de troselementer, som blev centrale i kristendommen: Forsoningsdøden og ophøjelsen af Jesus til Kristus. I teologien har man længe været bevidst om forskellen på Jesus og Paulus´ forkyndelse. Nogle taler om en afgrund imellem dem, og der synes at være enighed om, at evangeliernes Jesus er en anden end den Kristus-skikkelse, Paulus laver grundformen til. Det er derfor relevant at spørge, som Nygren gør, om Paulus reelt omskriver den kærlighedslære, Jesus kom med, til en lære om Kristus, himmelvæsnet, som menneskehedens frelser og forløser? Giver han den kristne tro en anden retning ved at erstatte Jesu evangelium med sit evangelium om Kristus? Fik troen ikke blot en ny form, men et nyt indhold? Er der, trods forskelle i stil og sprogbrug, kontinuitet mellem det, Jesu og Paulus ville lære os? Det må være det kriterium, forholdet imellem dem skal vurderes ud fra.


Forsoningstankens indtog

Jeg har desuden dette, som jeg lige må af med - håber Arne læser med og vil kommentere på det...

https://norea.no/article-copy-copy/article/23684

https://humantium.dk/inspiration/at-se-det-bedste/

Det er da en interessant tilgang...

Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
#41968 - 21/11/2023 19:42 Re: Verdensforklaring... [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3816
Sted: Nørresundby
heart heart heart

Fremragende Jan ABC

Først tak for teksten Kristendommens to fædre - jeg vil kommentere ved en senere lejlighed (men der er godt nok nogle meget store naive fejlantagelser - husker godt at han slet ikke forstår Evangelierne fra noget jeg tidligere har læst af ham du har viderebragt os (hvordan pokker tør han som universitets mand begynde at skrive som han gør uden at han har sat sig ind i hvordan evangelierne er blevet til og hvornår de tidsmæssigt er skrevet (evangelierne er teologiske biografier og ikke historiske dokumentariske biografier om Jesu liv som han ukritisk naivt bare opfatter dem at være))


Men de to link du kommer med til sidst forstår jeg godt du ønsker Arne vil læse

Hvordan pokker fandt du de to link?

Spændende spændende læsning
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#41969 - 21/11/2023 20:07 Re: Verdensforklaring... [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Du må næsten have en samtale med Lau om tingene - ærgeligt at han ikke er på forummet, og kan svare på spørgsmål. De to links kom desuden af noget jeg læste her...

https://www.facebook.com/groups/498800140325012/?ref=pages_group_cta

Det er meget inspirerende at følge med derinde...

Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >


Seneste indlæg
Døden
af Hanskrist
26/07/2024 16:00
Vigtige præciseringer
af somo
23/07/2024 14:34
Paulinsk Jungiansk Dybdeafspænding
af Hanskrist
23/07/2024 12:29
Debatklima
af Arne Thomsen
21/07/2024 23:23
Tro
af Hanskrist
21/07/2024 18:01
Nyheder fra DR
FBI bekræfter, at det var en kugle, som..
27/07/2024 07:42
18-årig uden kørekort anholdt efter 32..
27/07/2024 06:30
Tre flygter på cykel efter knivstik af ..
27/07/2024 05:40
Efter længere sygepause: Céline Dion e..
27/07/2024 05:10
71 år siden, at der var krig i Korea: K..
27/07/2024 04:17
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Hvorfor er det så nemt at spotte en dan..
27/07/2024 05:30
Betjente fanger 18-årig i Audi A4 efter..
27/07/2024 03:59
Trump anklager Kamala Harris for at hade..
27/07/2024 03:56
Tre flygter på cykel efter knivstik af ..
27/07/2024 03:24
Uregerlig skovbrand sender tusindvis på..
27/07/2024 02:34