annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15931495
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2404016
Et andet syn 2007499
Åndelig Føde 1621575
Jesu ord 1536648
Galleri
Tiger i form (i Kristus; in Christ)
Hvem er online?
0 registrerede 52 gæster og 201 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 14 af 16 < 1 2 ... 12 13 14 15 16 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#41933 - 19/11/2023 18:52 Re: Det 5. bud [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
@Hanskrist.
Jeg skrev:
Citat:
Hvad Bibelen siger herom finder jeg ikke brugbart efter at have læst Jesus-ord i Lukas Evangeliet 19 vers 27:
Citat:
Men mine fjender dér, som ikke vil have mig til konge, før dem herhen og hug dem ned for mine øjne.
Dertil svarede du:
Citat:
Det er simpelthen så barnlig (infantil idiotisk) en forståelse hvilken rolle Bibelen har.
Min replik:
Du har selv anbefalet guidelines fra Dansk Ungdoms Fællesråd.
Herunder:
Citat:
Hold dig for god til personangreb
Min konklusion:
Du ovetrtræder igen og igen de anbefalinger, du selv kommer med.
Jeg vil undlade at nævne, hvad jeg mener om dét blinker

I øvrigt er det efter min mening ufatteligt barbarisk og primitivt, at kirken fastholder nævnte skriftsted i dens Bibel her i år 2023.

Arne.
Top Svar Citer
#41934 - 19/11/2023 19:32 Re: Det 5. bud [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
@Tikka.
Jeg har to replikker:
Du skriver:
Citat:
Jeg mener ikke, dårlig opførelse kan undskyldes med dårlig opvækst, derved vil man leve sit liv som offer - og dette fjerner netop én fra at gi´ næstekærlighed, hvad enten den forstås verdslig eller bibelsk.
Min replik:
Ja, du er jo klart uenig med Alice Miller, der jo netop peger på denne sammenhæng - og som jo mener, at man via psykologisk indsigt kan hjælpe sig fri af offer-situationen.

Og du skriver:
Citat:
Det er ikke nemt at ensrette folk til samme samfundsnormer, men oplysning er godt og afstandtagen er fint, men at tro du kan ændre de kriminelle, som du ønsker, de skal være er urealistisk.
Min replik:
Nej, selvfølgelig kan - og skal - man ikke ensrette folk, men jeg mener, det er afgørende, at man søger at forstå de kriminelles situation - i stedet for blot straf og hævn, og jeg mener, vi gør alt for lidt for psykisk at søge at hjælpe dem.
Det er jo her, næstekærligheden kan stå sin prøve, synes jeg blinker

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#41935 - 19/11/2023 20:22 Re: Det 5. bud [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Jamen Gud mand hvor mange gange skal man fortælle dig at kristne overhovedet - som i OVERHOVEDET ikke er hængt op på hvad der står i Bibelen hvert eneste tilfældige skriftsted

Du bliver ved og ved med at råbe op om noget du har misforstået

Det er virkelig trist at se


Citat:
En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.



Det her har jeg fortalt dig utallige gange og alligevel bliver du ved med at med som et stort barn at råbe de samme misforståelser ud i æteren


Det er simpelthen trættende - men hvad værre er, det er pinligt - yderst pinligt

Har du overhovedet ikke nogen forstand - du forsætter og forsætter og forsætter og har slet ikke forstået at din præmis overhovedet ikke holder

Vi skal ikke gøre hinanden dummere

Det er jo dumheder og misforståelser du bliver ved og ved med at slynge om dig med

Det er så pinligt så pinligt

Og skal jeg være helt ærlig så kan du simpelthen ikke være dig selv bekendt med den din adfærd

Det er jo ikke sjovt længere



-0-0-0-0-


Bibelen er jo ikke genstanden for de kristnes tro - hvilket jeg troede du var klar over

Da kristendommen etablerede sig skulle der gå næsten hundrede år før Lukas Evangeliet så verdens lys og ca 20 år før de første Paulus breve kom

Hvis vi skulle tvinges til at sluge alt der står i Bibelen ville Helligånden og Guds Ånd blive hjemløse - ja forsvinde - være fuldstændig uden betydning og dermed er kristendommen forsvundet - væk
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#41936 - 19/11/2023 21:23 Re: Det 5. bud [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
@Hanskrist:
Du skriver:
Citat:
Hvis vi skulle tvinges til at sluge alt der står i Bibelen ville Helligånden og Guds Ånd blive hjemløse - ja forsvinde - være fuldstændig uden betydning og dermed er kristendommen forsvundet - væk
Min replik:
Er den danske folkekirke enig med dig i dén påstand?
Kan du få det bekræftet?
Det tror jeg ikke!
I hvert fald ikke iflg. Wikipedia.
Arne blinker


Redigeret af Arne Thomsen (19/11/2023 21:37)
Top Svar Citer
#41937 - 19/11/2023 22:07 Re: Det 5. bud [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Er den danske folkekirke enig med dig i dén påstand?
Kan du få det bekræftet?
Det tror jeg ikke!



Jo jeg kan - alle teologer er enige med mig heri:

Citat:
Hvis vi skulle tvinges til at sluge alt der står i Bibelen ville Helligånden og Guds Ånd blive hjemløse - ja forsvinde - være fuldstændig uden betydning og dermed er kristendommen forsvundet - væk



Det er Helligånden der bygger Kirken op af vi levende stene - os kristne.

Det kan en Wikipedia artikel ikke ændre på.



Hvad er det du vil med din Wikipedia link???

Citat:
Om Luther står der:

Derudover prædikede han princippet om selvstændig fortolkning, hvormed han mente at alle mennesker selvstændigt måtte forsøge at fortolke Bibelen.


Der var et brev i Nye Testamente som Luther ønskede fjernet (husker ikke hvilket).


Om TRO skriver Luther følgende:

Citat:
Tro er ikke den menneskelige indbildning eller drøm, som nogle anser for at være tro. At nogle opfatter forholdene sådan, skyldes at når de hører evangeliet, så farer de løs og frembringer ved egen kraft en tanke i hjertet: ”jeg tror”. Dette holder de så for at være en ret tro; men det er menneskeligt tankespind, som er uden virkning på hjertets grund. Derfor virker den heller intet, og det følger ingen forbedring, ny skabelse deraf.
Tro derimod er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting,
at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom.




Bibelen er en alt for vigtig bog for vi kristne til at den må læses bogstaveligt og tages bogstaveligt op. Paulus siger det tydeligt - det er den åndelige forståelse - eller hvad Guds Ånd åbenbarer for os, det hele drejer sig om.

Guds Evangelium eller Guds Kærlighed Kristus er udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os.

Uden Guds Ånd - Gud Helligånden er der ingen mennesker der kan blive iklædt Kristus = døbt. Det er Gud Helligåndens værk med os der gør mig til en Ny Skabning (nyt menneske) i Kristus.

Det er også Helligånden der hjælper os med at fortolke Bibelen.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 14 af 16 < 1 2 ... 12 13 14 15 16 >


Seneste indlæg
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Vigtige præciseringer
af somo
16/05/2024 15:16
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Dansker død i faldskærmsulykke i Holla..
20/05/2024 00:24
USA's sikkerhedsrådgiver præsenterer o..
20/05/2024 00:16
Mindst 13 meldes såret under ukrainsk a..
19/05/2024 23:05
Tidligere FC Midtjylland-spiller scorer ..
19/05/2024 22:04
Islamisk Stat hævder at stå bag angreb..
19/05/2024 22:04
Nyheder fra Religion.dk