annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15931495
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2404016
Et andet syn 2007499
Åndelig Føde 1621575
Jesu ord 1536648
Galleri
treram som stjernedreng anno 1946
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 54 gæster og 198 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 12 af 16 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 15 16 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#41921 - 18/11/2023 22:35 Re: Det 5. bud [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1919
Forstår ikke denne tråd – Det 5. bud.

Meget er der blevet drøftet her, men det 5. bud?


Nå - nu taler du om næstekærlighed – Hvilken?

Den der omtales i biblen ... hvordan ser den ud?



At dømme forbrydere af samfundsnormerne syge, mener jeg er gak, selv om nogle jo nok er, men syge behøver ikke at være forbrydere.

Hvilke forbrydelser er der tale om? …

Jeg tænkte straks, da jeg læste dit indlæg, at det er noget rod, og kom i tanke om beretningen om kvinden der skulle stenes - uden sammenligning - hvis altså der var nogle af de tilstedeværende, der ikke havde syndet.

Men næstekærlighed bygger på Loven - fra gud - og man skal jo elske gud og sigselv før næsten, så derfor er man også nød til at tilgive sig selv først, for at kunne tilgive andre ... men der findes måske en verdslig forståelse af næstekærlighed?

Som jeg forstår det, er der uenighed om, hvem der er ens næste.


Bibelsk kan gud ikke tilgive dig, hvis ikke du tilgiver din bror i herren.


De ting vi har fejlet med gennem årene, som vi ikke kan ændre, må vi give slip på, så vi ikke tynges af det - og ja - så skal vi ikke gentage tidligere fejl.

Gør vi det - gir slip - og får selvindsigt - er der også bedre mulighed for, at se/forstå medmennesket, og som jo ikke betyder deres dårlige gerninger godtages, men strafudmålingen må stå forhold til forbrydelsen.

Man kan godt elske næsten som menneske, men hade deres gerning.

Man burde også tænke på om samfundet kunne ændres, mange her til lands bliver syge og er ensomme grundet måden vi lever på … hvem siger menneskene der opfattes som forbrydere ønsker at leve i harmoni med samfundet?

Citat:
Jeg mener, det er dét, der er ægte næstekærlighed - og at det kunne være kernen i aktiv kristendom.

Aktiv kristendom?

Det er jo at se og høre næsten – tilsidesætte sigselv, og at ville sætte sit liv til for næsten om nødvendigt

.

Top Svar Citer
#41924 - 19/11/2023 12:55 Re: Det 5. bud [Re: Arne Thomsen]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Hvem er årsag til denne verden af lidelse og død? Ardor? Kan du ikke tilgive ham? Hvad er vejen frem? Hvordan opdrager Gud os? Hvorfor bryder vi lovene? Kan vi bare gøre som vi vil uden konsekvenser? Forbryderne må læse nogle bøger og komme til fornuft...



Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
#41925 - 19/11/2023 13:32 Re: Det 5. bud [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du skriver bl.a.:
Citat:
At dømme forbrydere af samfundsnormerne syge, mener jeg er gak -
Min replik:
Ingen er vel i tvivl om, at Adolf Hitler var en forbryder.
Men hvorfor blev han dét?
Jeg læste for en del år siden bøger af Alice Miller og her også en: I begyndelsen var opdragelsen, hvor hun meget grundigt efterforsker, hvordan Adolf Hitler blev mishandlet som barn af sin far, der regelmæssigt tævede sit barn allerede fra 3-4 års alderen.
Alice Miller konkluderer bl.a.:
Citat:
End ikke verdenshistoriens største forbryder kom til verden som forbryder.
Forfølgelse er en form for forsvar mod ens egen oplevelse som offer.
En virkelig emotionel forståelse har ikke noget at gøre med billig sentimental medlidenhed.

Du skriver også:
Citat:
Som jeg forstår det, er der uenighed om, hvem der er ens næste.
Min replik:
For mig er ethvert menneske min næste - og den samme kærlighed føler jeg også for alt andet værende.
Hvad Bibelen siger herom finder jeg ikke brugbart efter at have læst Jesus-ord i Lukas Evangeliet 19 vers 27:
Citat:
Men mine fjender dér, som ikke vil have mig til konge, før dem herhen og hug dem ned for mine øjne.

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#41926 - 19/11/2023 14:53 Re: Det 5. bud [Re: Arne Thomsen]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Mon du elsker månen, som du elsker dine børn...

Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
#41927 - 19/11/2023 15:06 Re: Det 5. bud [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Hvad Bibelen siger herom finder jeg ikke brugbart efter at have læst Jesus-ord i Lukas Evangeliet 19 vers 27:


Citat:
Men mine fjender dér, som ikke vil have mig til konge, før dem herhen og hug dem ned for mine øjne.



Det er simpelthen så barnlig (infantil idiotisk) en forståelse hvilken rolle Bibelen har.


Hvordan kan et par linjer i bøgerne Bibelen blive rettesnor for hvilket indhold og budskab Bibelen har til os???

Vi har vel fået vores forstand fordi vi skal bruge den.

Kan det være meningen at et par linjer i Bibelen er nok til at vi sætter vores forstand om tingene ud af funktion fordi vi tror de par linjer har svaret på alt.

Nøjagtig som tilhængeren af pædofili Christian Braad Thomsen også finder relevant at enkelte sætninger fra Bibelen i sig har svaret på hele kristendommen eller hvad budskabet eller det væsentlige indhold i Bibelen er.

Jeg troede vi var kommet videre end Dagbladet Informations "Gud er død" ateisme og kristendoms kritik. Men Arne sidder stadig fat i tiden fra midten af forrige århundrede hvor man troede at om man havde fundet en enkelt sætning fra Bibelen så havde man heri forklaringen på hele kristendommen eller hvad budskabet og det væsentlige indhold i Bibelen er.

Iøvrigt er et relevant spørgsmål om hvilken legitimitet og magt over kristne hvad der står i Bibelen har???

Stil dog dette spørgsmål først og få svar på det før man går videre og gør sig selv til ekspert i noget man ikke har en skid forstand på.

Indimellem bliver jeg skuffet over det lave niveau for debat og logik og forstand der er i hvad Arne skriver.



-0-0-0-

Godt vi har HansKrist og hvad han skriver - ellers var det hele for en stor dels vedkommende en gang gak gak hvad der skrives - der hele tiden gør os dummere og ikke klogere på noget som helst.

Christian Braad Thomsen og navnebror Arne Thomsen gør os alle dummere og dummere.

Det bryder jeg mig ikke om - at vi hele tiden bare kommer med sjofle overfladiske dumsmarte bemærkninger der afslører at vi ikke gider nogen som helst dybere indsigt og forståelse i tingene.

Kun et barn kan lade sig forføre af Christian Braad Thomsen's og Arne Thomsen's idiotiske ide om at et par tilfældige linjer i Bibelen har svaret på

1):

Hvad kristendommen er

2):

Hvilken rolle har Bibelen for de kristne


NEJ og atter NEJ - en tilfældig sætning fra Bibelen har ikke svaret på 1 og 2.

Igen det er ikke forbudt at vi bruger vores forstand. Og siger fra overfor debattører der er useriøse - sjofle og dumsmarte.

Skal vi blive klogere må vi være lidt mere kritiske og ikke selv bidrage til idiotiske dumme indlæg.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 12 af 16 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 15 16 >


Seneste indlæg
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Vigtige præciseringer
af somo
16/05/2024 15:16
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Københavns Kommune ændrer praksis om p..
20/05/2024 12:33
Anmeldelser om vold, stoffer og vold mod..
20/05/2024 11:59
Startskuddet er lydt til udsolgt Royal R..
20/05/2024 11:07
Kommunaldirektør truet af borger: Nu ha..
20/05/2024 10:59
Iran udpeger midlertidig præsident efte..
20/05/2024 10:58
Nyheder fra Religion.dk