annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15931495
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2404016
Et andet syn 2007499
Åndelig Føde 1621575
Jesu ord 1536648
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 47 gæster og 260 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 16 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 15 16 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#41887 - 15/11/2023 15:20 Re: Det 5. bud [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
For at få styr på hvordan du/I tænker


Er du/I med på at Jesus endte sine dage som en "forbryder" pælfæstet på en losseplads udenfor Jerusalem???


1):

Først skal jeg vide om du/I vil anerkende denne historiske kendsgerning

Jeg kan ikke komme videre i samtalen før jeg får svar på dette fra dig/jer


2):

Dernæst skal jeg vide om du/I vil anerkende de kristne's tro om at ham "forbryderen" Jesus pælfæstet på en losseplads udenfor Jerusalem er Guds Elskede Søn uden synd

3):

Endelig skal jeg vide om du/I mener at a): Jesus levede for sig selv og sin egen skyld eller b): han levede sit liv for sit folks skyld - for at føre Gudsriget til folket og folket til Gudsriget


Jeg skal have klart svar på 1) og 2) og 3) og derefter kan jeg/vi drøfte videre omkring hvad sonoffer betyder - at Jesus blev sonoffer for vores skyld og skyldner

Men altså sidste punkt om sonoffer kan jeg ikke drøfte før jeg får et entydigt klart svar på 1) og 2) og 3)

Kan du/I give mig det - da kan vi komme videre i teksten

Et klart svar på 1) og 2) og 3) skulle vel ikke være så svært - eller er det der hunden ligger begravet - at du/I ikke kan give et klart svar på disse entydige simple spørgsmål

Jeg venter spændt på svar på 1) og 2) og 3)

Mange Kærlige Hilsner HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#41888 - 15/11/2023 19:33 Re: Det 5. bud [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Citat:
1. Overvej, hvad du vil kendes for
Internettet glemmer ikke. Det, du skriver i dag, står der også om 5, 10 og måske 50 år.

2. Sig det højt
Kan din kommentar tåle at blive læst højt – for din mormor, dit barn, din chef eller barnebarn? Hvis ikke så, skriv den om.

3. Mindre arrighed giver mere respekt
Flertallet synes ikke, det er god stil at skrive grimt og hadefuldt på nettet. Din holdning tages mere seriøst, hvis den står uden had og grov tone – uanset hvor frustrerende det end kan føles.

4. Forstå kommentaren, inden du svarer
Tag dig tid til at forstå andres kommentarer. Mange fejllæser eller fejlfortolker, hvilket gør skrift til et hårdt og konfliktoptrappende medie.


5. Hold dig for god til personangreb
Synes du, at din hudfarve, seksualitet, religion eller dit køn gør dig mindre værdig til at debattere? Nej, vel? Hold dig til diskussionens indhold.

6. Bidrag på oplyst grundlag
Er du sikker på fakta i det, du skriver? Læs mere end overskrifter, inden du kommenterer.


7. Tør du blive klogere?
Uenighed er ikke farligt. Vær nysgerrig og stil spørgsmål til de holdninger, du ikke forstår.


8. Sig fra!
Hvis du oplever noget voldsomt eller stødende i en debat, så sig fra. Din kommentar bliver måske ikke et afgørende wake-up call for hadtaleren, men i hvert fald opbakning til den angrebne. Du kan også opfordre administratoren til at reagere.

9. Vælg dine kampe
Brug din debat-energi, hvor der er fremskridt – eller "lad dem hænge". lkke alle deltager med udgangspunkt i at finde fælles fodslag eller blive klogere.

10. Beløn den gode dialog
Husk at give en positiv kommentar eller et like med på vejen til dem, der gør det godt i debatten. På den måde kan du være med til at bidrage til en god dialog.


(De 10 guidelines er lånt med tilladelse fra Dansk Ungdoms Fællesråd)

Disse 10 guidelines har Arne selv præsenteret for os i tråden "mennesket i verden".



Alt det med fede typer - forklarer hvorfor jeg ikke mener vi kan kan bruge Arne Thomsen og Christian Braad Thomsen's måde at debattere på.

Det medfører at vi aldrig bliver klogere hvis vi år efter år bliver ved og ved med at gentage dumheder og skriver om noget vi egentlig ingen forstand har på.

Fx både Arne Thomsen og Christian Braad Thomsen de plukker citater ud af deres sammenhæng - iøvrigt en sammenhæng de ikke selv kender noget til.

Hvis vi skal gøre fremskridt må sådanne indlæg høre op og ihvertfald må Arne tage ved lære når han får den fulde forklaring på hvad disse citater betyder i deres kontekst.

Man må når man bringer tilfældige citater af Paulus som Arne og Christian Braad Thomsen gør

1):

Studere og forstå den sammenhæng disse citater er en del af - optræder i

2):

Have et vist overblik over alle Paulus brevene og hvad det er der er det essentielle og centrale og gennemgående tema og diskurser hos Paulus


Hvis ikke bliver vi ved år efter år at sige de samme dumheder

Vi gør os selv og hinanden dummere

Og vi oplever ikke den tilfredsstillelse det er at vi sammen kan hjælpe hinanden frem mod større forståelse tingene

Vores debat aktivitet skulle jo gerne medføre at vi bliver klogere og øger dag for dag vores forståelse


-0-0-0-

Fx har jeg gjort en kæmpe arbejdsindsats for at bringe disse citater i kontekst - ind i den kontekst sammenhæng de optræder i og med det gjort viser det sig at Paulus slet ikke vil have at de kristne menigheder skal følge disse jødiske religiøse skikke om kvinders hovedbeklædning og underkastelse manden - hvilket jo nøjagtig og stemmer med Paulus andre breve at der i Kristus - de kristne menigheder - ikke er forskel på mand og kvinde - at kvinder kan være overhoved for selv en hel meninghed og være præst men også Apostel men endda den ypperste af alle Apostlene.


Hvad har jeg så fået ud af dette mit store arbejde - jo at Arne begyndte at angribe min person og insinuerede at jeg fejlede noget alvorligt

Fejler man noget alvorligt hvis man laver et stort stykke opklaringsarbejde - bringer Trosfrihed på sporet af den nyeste videnskabelige viden på et område

Arne, burde jo som Kræn-p altid gjorde, rose mig for min store arbejdsindsats - at jeg bringer den nyeste fagvidenskabelige viden på området frem og op i lyset og ind på Trosfrihed og dermed øger kvaliteten af vores debatter

Men har jeg nogensinde fået bare en smule anerkendelse eller lidt ros for mit arbejde

For hvor har jeg igennem tiderne lært og oplyst Arne om mange ting ved kristendommen

Men lige lidt hjælper det, der går nogle år og han trækker igen de samme dumheder og fordomme til torvs her på Trosfrihed
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#41889 - 15/11/2023 22:36 Re: Det 5. bud [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Jeg har overvejet, om jeg gik for vidt, da jeg bl.a. nævnte min fornemmelse af, at Hanskrist synes plaget af en indre vrede, der ikke møder sin årsag.
Det var tanken om, at dette måtte være en meget ubehagelig situation, der motiverede mig.
Men jeg må nok erkende, at jeg overskred nogle grænser her, så jeg beklager og trækker mine ord herom tilbage.

Det samme må jeg sige om min anden fornemmelse: Storhedsvanvid.
(At Hanskrist så yderligere styrker denne fornemmelse i hans efterfølgende indlæg: #41882 - 15/11/2023 11:26 vil jeg ikke kommentere)

At Hanskrist nu anbefaler nogle debatretningslinjer fra Dansk Ungdoms Fællesråd, kan jeg kun bifalde.
Men den måde Hanskrist bruger disse retningslinjer på, ser jeg som en dybt alvorlig misforståelse. Hanskrist bryder jo nærmest kostant regel 5:
Citat:
Hold dig for god til personangreb.

Angående de aktuelle ord fra Paulus har jeg en umiddelbar opfattelse, men jeg afventer svar fra Bibelselskabet herom.
(At Hanskrist på forhånd afviser Bibelselsskabet som mindre kompetent end ham selv, vil jeg så heller ikke kommentere.)

Det undrer mig, at Hanskrist slet ikke kommenterer Lukas Evangeliet 19:
Citat:
”Jeg siger jer: Enhver, som har, til ham skal der gives, men den, der ikke har, fra ham skal selv det
tages, som han ikke har. Men mine fjender der, som ikke vil have mig til konge, før dem herhen og
hug dem ned for mine øjne.”
Jeg tænker på, om det betyder, at Hanskrist har kasseret Lukas.

Arne.
Top Svar Citer
#41890 - 16/11/2023 09:05 Re: Det 5. bud [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:


Det undrer mig, at Hanskrist slet ikke kommenterer Lukas Evangeliet 19:

Citat:
”Jeg siger jer: Enhver, som har, til ham skal der gives, men den, der ikke har, fra ham skal selv det
tages, som han ikke har. Men mine fjender der, som ikke vil have mig til konge, før dem herhen og
hug dem ned for mine øjne.” Lukas 19


Jeg tænker på, om det betyder, at Hanskrist har kasseret Lukas.



Svar:

Kristne er ikke hængt op på hvert ord der står i Bibelen.

Kristendommen er ikke en bogreligion:

Citat:
En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.


Vores tro gælder ikke hvad der står i Bibelen der slet ikke eksisterede da kristendommen udbredte sig fx er Johannes Evangeliet skrevet næsten 100 år efter Jesus død. Og der går flere århundreder før kanon udarbejdes til det der er Nye Testamente idag. Så altså at blive kristen, eller at være kristen, har intet at gøre med at vi så abonnerer på alt der står i Bibelen.

Hvis vores tro gjaldt hvad der stod i Bibelen ville Helligånden blive hjemløs. Men som Guds Børn er vi også Åndens Børn - der lever i Ånden og ikke mindst er drevet af Ånden. Ånden dækker her over Guds Ånd og Helligånden.

Hvis du tænker godt efter burde du kunne huske hvad jeg har sagt om Evangelierne - det er jo mig der har oplyst jer alle om at det ikke er øjenvidner beretninger og at det ej heller er historiske biografer men teologiske biografier over Jesus liv og død.

Sidste torsdag i Bibelen Leth Fortalt var første gang om Markus Evangeliet og idag er anden gang om Markus Evangeliet. Hvert af de 4 Evangelierne bliver behandlet i to Bibelen Leth Fortalt udsendelser. Så jeg vil opfordrer dig til Arne at du tænder for P1 Radio nu her kl 10 og lytter til Bibelen Leth Fortalt sammen med Tikka og jeg.



Mange Kærlige Hilsner HansKrist

Herren Jesu Kristi nåde og Guds kærlighed og Helligåndens fællesskab være med jer alle!
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#41892 - 16/11/2023 12:47 Re: Det 5. bud [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Angående de aktuelle ord fra Paulus har jeg en umiddelbar opfattelse, men jeg afventer svar fra Bibelselskabet herom. (At Hanskrist på forhånd afviser Bibelselsskabet som mindre kompetent end ham selv, vil jeg så heller ikke kommentere.)


Jeg søgte på Bibelselskabet og læste nogle af deres artikler og her skelnede de ikke mellem ægte og uægte Paulus Breve - hvilket overraskede mig. Derefter har jeg undersøgt hvem de er - men her fandt jeg at de burde være til at stole på og være videnskabelige orienterede. Så nu er jeg lidt forvirret.


Nå men sålænge vi venter på svar fra Bibelselskabet så jeg har selv spurgt AI CHAT - Artificial Intelligence Chat - hvad den mener om 1 Kor 11, læs efterfølgende:




Citat:
MIG:

I 1 Kor 11 kommer Paulus ind på den livlige strid og debat i menigheden om kvinders hovedbeklædning og kvinders status rolle i forhold til manden.

Det er svært at gennemskue hvad Paulus selv mener og det af flere grunde, fordi han pludselig overrasker med følgende paradoksale udtalelser:

"Dog, i Herren er kvinden intet uden manden og manden intet uden kvinden; for ligesom kvinden kom fra manden, bliver manden til ved kvinden"

og:

"Der er måske nogen, som har lyst til at strides om dette; men vi har ingen sådan skik, og Guds menigheder heller ikke".

Dette passer nøjagtigt med at i Kristus er der ikke forskel på mand og kvinde (Gal 3,28) og at en kvinde kan være præst (Føbe) og en kvinde Junia Rom 16 kan være ikke bare Apostel men endda være den ypperste af alle Apostlene. Som Kloe kan være overhovedet for en hel meninghed - som når Paulus siger Kloe's folk 1 Kor 1,11.

I lyset af dette hvordan læser du så:

"Der er måske nogen, som har lyst til at strides om dette; men vi har ingen sådan skik, og Guds menigheder heller ikke" 1 Kor 11,16

AI CHAT svarer mig:

I 1 Kor 11,16 siger Paulus muligvis, at nogle i menigheden gerne vil diskutere og skabe strid om kvinders hovedbeklædning og deres rolle i forhold til mænd. Men Paulus siger, at hverken han eller Guds menigheder har nogen sådan skik eller praksis med at strides om disse spørgsmål.

Dette kan tolkes på flere måder. En mulig tolkning er, at Paulus erkender, at der er forskellige holdninger i menigheden, men han ønsker ikke, at disse diskussioner skal skabe splid og uenighed. Han ønsker måske at opretholde en enhed og fokusere på det, der virkelig betyder noget i troen på Jesus Kristus.

En anden tolkning kan være, at Paulus ikke ønsker at fastsætte specifikke bestemmelser for, hvordan kvinder bør bære deres hovedbeklædning eller om deres rolle i menigheden. Han kan mener, at spørgsmålet ikke er så vigtigt i forhold til det centrale budskab om frelsen i Kristus.

Generelt set kan dette vers læses som en opfordring til enhed og fred i menigheden og til at undgå unødvendige diskussioner og stridigheder om sekundære spørgsmål.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 16 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 15 16 >


Seneste indlæg
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Vigtige præciseringer
af somo
16/05/2024 15:16
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Mindst 13 meldes såret under ukrainsk a..
19/05/2024 23:05
Tidligere FC Midtjylland-spiller scorer ..
19/05/2024 22:04
Islamisk Stat hævder at stå bag angreb..
19/05/2024 22:04
Spanien kalder ambassadør hjem fra Arge..
19/05/2024 22:00
To personer fundet døde i nordjysk hus ..
19/05/2024 21:35
Nyheder fra Religion.dk