annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15696883
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383021
Et andet syn 1992443
Åndelig Føde 1527744
Jesu ord 1523947
Galleri
Kunsten at være stille.
Hvem er online?
0 registrerede 451 gæster og 137 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 4 < 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#4229 - 14/09/2008 02:21 Re: Lazarus, kom herud! (et lille digt) [Re: ALH]
canto Offline
ny
Registeret: 14/09/2008
Indlæg: 20
Sted: Danmark
Kære Anne

Jeg ser, at dit digt har været udsat for negativ kritik – men mest ros.
Ingen af 'bidragyderne' er dog gået i dybden med hverken ros eller ris.

Efter at have gået dit digt og bidragydernes udsagn igennem, er jeg mest tilbøjelig til at give de negatives bidrag min tilslutning.

Det er tænkeligt, at du af et godt hjerte har villet gendigte bekendelsen om kødets opstandelse; men din slutning har tilsyneladende en total manglende konneksion med din første strofe.
Er det en enorm skuffelse/sorg, som opvejes af troen på genopstandelsen?

Dine allegorier er noget søgte.
Verselinjen "i vold af uudslukkelig trængsel" forekommer mig også at være tilfældigt udtrykt, uden nogen sammenhæng med den formodede hensigt.

Det er efter min opfattelse ikke illegitimt at foretage en lille dissektion af dit digt.


_________________________
canto
Top Svar Citer
#4230 - 14/09/2008 02:55 Re: Lazarus, kom herud! (et lille digt) [Re: ALH]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hej Anne.

På utallige opfordringer skal jeg komme med en lille kommentar til dit digt. Intelligensen har umådelig trange vilkår i dag og et digt skal ikke tolkes, det skal opfattes.

Man kan godt sige at det er det jeg beskæftiger mig med hver dag, at bede Lazarus om at komme ud. Jeg fik selv chancen engang for mange år siden.

I dagligdagens jag hvor de fleste kun tænker på sig selv og den tryghed som de har etableret med familie og venner lægger de færreste mærke til at der også er nogle der ikke har denne tryghed og derfor ikke magter at udfolde sig. Tænk at leve hele sit liv med en mulighed for at være en bestemt person men aldrig kunne realisere det i en verden som kun tænker på sig selv.

Vi bør engagere os i den verden vi lever i og hjælpe hvor vi kan, jeg selv har i mange år 'haft' et barn i Burkina Faso. (Ja, jeg ved det godt, Thomas) smiler

Men det største vi kan gøre er at sige: Lazarus, kom herud, til et andet menneske og så være der når han/hun vover sig ud. Ligesom man lader sin egen Lazarus vove sig udenfor. smiler

Jeg faldt selv over en lille notits på mit arbejde, skrevet af en fyr, som i de sidste måneder er blomstret op ved at blive kommet ved. Jeg skulle selvfølgelig ikke have læst det, men det gjorde jeg. Han skrev, at det værste der fandtes var ligegyldigheden, at man var fuldstændig ligegyldig for andre og det kan jeg kun give ham ret i.

Så det er vigtigt at bede Lazarus om at komme ud og så være der for ham eller hende om det så blot er for at lytte til vedkommendes fortælling.

Men man må også være realist. Der er nogle Lazarus'er som har bedst ved at blive liggende. smiler
Top Svar Citer
#4236 - 14/09/2008 11:53 Re: Lazarus, kom herud! (et lille digt) [Re: ALH]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Anne.

Du har da egentlig fået ganske god respons på dit digt om Lazarus, synes jeg - en ny god måde at prædike på? smiler

Første gang beretningen om Lazarus for alvor gik op for mig, var da jeg tilfældigvis så en udstilling af en privat samling af russiske Ikóner (som var til salg for ca. en halv snes millioner kroner).

Martha og Maria - Lazarus' søskende (hvis jeg husker ret), og som fuldt og fast troede på Jesus og hans guddommelige styrke, var dybt skuffede over, at Jesus lod mere end tre dage gå efter Lazarus' død, inden han kom til dem.

Jesus står foran grotten med den døde Lazarus, Martha og Maria ligger på jorden foran ham - bedende med en inderlighed lige så stor som deres tro.
Bønnens styrke går gennem Jesus, der - næsten i smerte - strækker hånden frem mod Lazarus i grotten med en for os ufattelig kraft - og den allerede halvt forrådnede Lazarus kommer ud og bliver et levende menneske igen.

Jeg husker stadig, at jeg blev stående foran denne Ikón - lamslået af den chokerende oplevelse (og jeg er stadig lamslået).

Det her er jo guf for ateister: En tømrersvend, der for 2000 år siden var Guds Søn, kunne gå på vandet, kunne kalde døde til live, kunne dø selv, for vores skyld, kunne fare ned i dødsriget og frelse alle de allerede døde, kunne overvinde sin egen død og møde os igen for til sidst at "fare til Himmels".
Jo latterbrølet runger.

Men beretningen om Guds kærlighed er jo uudslukkelig.
Den er nok primitiv, men det vil enhver beretning jo være hér.

Tak for dit digt!

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (14/09/2008 11:53)
Top Svar Citer
#4237 - 14/09/2008 12:34 Re: Lazarus, kom herud! (et lille digt) [Re: canto]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Kære Canto

Velkommen til, du skriver:

Citat:
Det er efter min opfattelse ikke illegitimt at foretage en lille dissektion af dit digt.


Det, der både morer og undrer mig er, at mit lille digt ikke var skrevet som et litterært digt, snarere som et udtryk i vers til en, der ikke befinder sig på dette debatforum. Jeg troede ikke, at det ville få nogen som helst opmærksomhed som et 'digt' i den litterære verden.

Alligevel dristede jeg mig - på grund af dets eksistentielle og religiøse konnotationer - til at poste digtet som en tråd på trosfrihed. Derfor må jeg som med andre indlæg også være beredt til både ros og kritik af de "glubende litteraters frådende kæft", som tros har valgt at definere dig m.fl.

Dette har betydet, at jeg har måttet se på digtets semantiske niveau, og jeg medgiver dig, at sammenhængen mellem første og tredje strofe ikke forekommer særlig klar, om den da overhovedet findes.

Jeg vil derfor i meget korte og enkle sætninger sætte nogle ord på, hvad digtet betyder for mig i dag (hvilket en kunstner nok ALDRIG ville have gjort). Jeg vælger at beholde dialogformen, hvorfor stroferne skifter lidt i 1, 2 og 3 person singularis:

1. Samvittighedskvaler, når jeg i går troede, at jeg handlede af/i kærlighed, hvad blev det så til i dag?

2. Mange ord har nu fyldt mit sind, der findes en trængsel, der næsten virker uudslukkelig, selv vejen til Gud synes smal, men der findes en, der kan sige mit/dit navn højt.

3. Anne/Canto, kom herud, Jesus har kaldt, intet kan skille dig ad fra Guds kærlighed, end ikke samvittighedskvaler eller andre lidelser, for jeg vil, at du skal leve, så kom ud af dit skjulested.

Mvh
Anne

Kære Gud,

Hvem kender ikke til samvittigheden,
der blusser op med et ildrødt skær
og kan lamme selv det tungeste åndedræt
for det, man i går troede, var kærligheden.

Mange ord har siden hen vandret forbi,
i vold af uudslukkelig trængsel
og med dybets smalle vej til dit ansigt
findes kun en, der kan sige dette navn højt.

Lazarus, din ven har kaldt, kom ud og gå,
thi intet kan skille dig fra hans kald
og intet kan tage fra dybet af din sjæl,
når det, der kalder, er kærligheden fra Gud.


_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#4239 - 14/09/2008 13:22 Re: Lazarus, kom herud! (et lille digt) [Re: ALH]
Kræn-P Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 423
Sted: Midtjylland


Kære Anne.

Jeg har også læst dit digt og mener at kunne forstå dine bagvedliggende tanker for at skrive dette digt. Jeg bliver imidlertid nødt til at følge visse religionshistoriske aspekter for at kunne sætte mig ind i baggrunden for Lazarus-historien.

Historien er særstof for Johannes-Evangeliet, idet synopsen ikke omtaler denne begivenhed. På grund af Johannes-Evangeliets sene affattelse, kan jeg ikke lade være med at skele til den omstændighed, at evangelisten Johannes har været motiveret af at ville gøre urkristendommen salonfähig for den dannede hellenistiske samtid.

Samtiden var i høj grad præget af de såkaldte mysteriereligioner, der blandt andet havde overgangsriter som et væsentligt element i det kultiske liv. Ved at blive iklædt ligklæder og lagt i en slags symbolsk grav, blev omvendelseskandidaten ført igennem en symbolsk genfødelse, hvor mystagogen kaldte ham til live igen, så han kunne siges at være blevet genfødt.

Johannes-Evangeliet kan derfor opfattes som et skrift, der tog kampen op imod mysteriereligionerne, og bragte til udtryk, at sådan noget har vi altså også med i kristendommen. Jesus af Nazareth var udover at være Guds søn - Logos - også mystagog, der foranledigede dette at blive født påny.

En teolog fra min bekendtskabskreds citerer forlængst afdøde professor P. G. Lindhardt for under en forelæsning at have sagt noget i retning af, at under konkurrencen mellem Jerusalem og Olympen var det Olympen, der sejrede.

For mit eget vedkommende må jeg betragte kristendommen som i højere grad et græsk anliggende end et jødisk.


Med venlig hilsen

Kristian

_________________________
»Kultur - det er ikke en fin menuèt
i en fortids-frednings-forening,
men det at man slås for sin modstanders ret
til at slås for den modsatte mening.
«

Piet Hein
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 4 < 1 2 3 4 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
26/04/2024 12:57
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
USA's militær skal holde øvelse på Bo..
26/04/2024 16:29
Folketinget foretog ulovlig søgning i m..
26/04/2024 16:14
Hovedvej mellem Viborg og Holstebro spæ..
26/04/2024 15:35
Tidligere landsholdsspiller Stig Tøftin..
26/04/2024 14:38
Beboer på Christiania tjente 20 million..
26/04/2024 14:32
Nyheder fra Religion.dk