annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Jorden
Hvem er online?
1 registreret ABC 323 gæster og 331 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 2 1 2 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#30800 - 27/10/2020 17:13 Daoisme (Taoisme)
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Tilfældigt stødte jeg på dette link om daoisme, en kinesisk religion, der muligvis går tilbage til flere hundrede år f.v.t.:
Citat:
Taoismen har som mål at give mennesket dets oprindelige naturlige sind tilbage. Taoismen vil genoprette ligevægten, balancen og harmonien i menneskets inderste.
Jeg har før set lidt om daoisme/taoisme, men først nu går det op for mig, at det jo netop er det samme mål, jeg efterhånden er nået til - for mit "inderste" blinker

Så jeg vil nok se på lidt mere af denne gamle "kineser-religion" blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#30806 - 28/10/2020 12:03 Re: Daoisme (Taoisme) [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Indsendt af: Arne Thomsen
Tilfældigt stødte jeg på dette link om daoisme, en kinesisk religion, der muligvis går tilbage til flere hundrede år f.v.t.:
Citat:
Taoismen har som mål at give mennesket dets oprindelige naturlige sind tilbage. Taoismen vil genoprette ligevægten, balancen og harmonien i menneskets inderste.
Jeg har før set lidt om daoisme/taoisme, men først nu går det op for mig, at det jo netop er det samme mål, jeg efterhånden er nået til - for mit "inderste" blinker

Så jeg vil nok se på lidt mere af denne gamle "kineser-religion" blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed smiler heart


SPØRGSMÅL:

1 Hvad er menneskets oprindelige naturlige sind

2 Hvorfor mistede mennesket dette sind, som jeg forstår, det mistede flere hundrede år f.v.t.

3 Kan vi leve og overleve i denne verden, hvis mennesket er harmonie og kærlighed – din signatur - som jeg forstår, du ligestiller med ovennævnte.

4 Tænker også hvorfor du vil blande religion ind i dit ønske om indre ro og harmoni

Et citat af Jung: (Efter hukommelsen)

”Den der ser udad drømmer.
Den som ser indad vågner”

Det handler vel ”bare” om værdier, som man er tro overfor … og så stadig bevare kærligheden - man er kærlighed - uanset hvilken situation man står i hvis man vil ha en god samvittighed … for det handler vel også om samvittighed ...

… men samvittigheden har vel en størrelse i forhold til ens viden og erkendelse (?)

Paulus fra bibelen skrev, han ikke kendte synden, før han lærte loven at kende ...

… men også retfærdighed spiller ind.
Vil man finde sig i hvad som helst – og skal man?

5 Det mål du efterhånden er nået til, hvad bygger det på, andet end at du har det godt med digselv - er egoisme kærlighed?

***

PS. Hvor er det irriterende at al tekst i skrive boks flytter sig når der skal fremhæves understreges eller andet foretages.
Kunne du ikke ændre det?

***
Top Svar Citer
#30807 - 28/10/2020 12:08 Re: Daoisme (Taoisme) [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Apropos Arnes indlæg om Daoisme og (Taoisme): mennesket dets oprindelige naturlige sind.

"oprindelige naturlige sind" i moderne videnskabelig jungiansk psykologi taler vi om menneskets Arkaiske Psyke, det kollektive ubevidste, grundlaget for rigtig at forstå menneskets religiøsitet og spiritualitet.


Læs og forstå:

1):

Citat:
Selvet er Jungs vigtigste ARKETYPE og har fat i begrebet og størrelsen Gud:

The Two Million Year Old Self: the Imago Dei or center and totality of the psyche.

Anthony Stevens postulates that the two million-year-old Self lives within the dark subterranean labyrinth of the psyche. He reveals how dreams illuminate the blackness of the primeval underworld, allowing us to discover the ageless Self in this prehistoric archetypal world.

an important and timely reflection on how we must befriend the two million-year-old within and put this ancient collective wisdom into action to save ourselves, our entire human family, and our earth. We need to realize that the two million-year-old Self will continue to survive only if we survive.


kunne en og anden være interesseret i en lille times dokumentar film om:
Anthony Stevens liv og forskning




De meget intelligente kan læse efterfølgende a b og c under punkt 2 såvidt menneskets arkaiske psyke:

2):

2a):

Citat:
Vi ved ikke hvad den ånd, der kan opfatte den hjerne, der frembringer den, er. Eller hvad en hjerne, der kan frembringe den ånd, der opfatter den, er.

Menneskeånden er ikke længere alene og uden for livet, den udvikler et nyt liv - åndens liv - i en ny verden - åndens verden.
Den levende ånd, trækker sig ikke bort fra livet, men udvikler det (livet) i sig selv og i os.

Bevidstheden viser sig at være i stand til at virke tilbage på ånden, modificere den og reformere den, og dermed reformere selve det levende væsen. Edgar Morin citater slut.


2b):

Citat:
Myten er uadskillelig fra sproget, og ligesom Logos betyder Mythos oprindeligt ord eller tale.

Sproget føder Logos og Mythos som tvillinger, men efter fødslen går de hver til sit (lateraliseringen: højre venstre hjernehalvdels arbejdsdeling og differentiering via den kulturelle sproglige skoling og opdragelse næste generation); Logos bliver den rationelle tale kommende fra en logisk objektiv ånd, der forestiller sig verden uden for sig selv; Mythos konstituerer den subjektive, enestående og konkrete diskurs ved en ånd, som er vokset sammen med verden og oplever den som sit indre. Senere blev Mythos og Logos modsætninger idet Mythos forekom Logos at være som en fabel, en legende blottet for sandhed, og Logos syntes for Mythos at være kødløs abstraktion, noget ydre i forhold til de dybere realiteter. Edgar Morin (parentesen er dog min).

Arkeånden.

De to tankegange, den rationelle og den mythologiske, der er tæt forbundet i de arkaiske civilisationer, udvikles sideløbende i de historiske civilisationer og kan indgå i en forbavsende symbiose i vores moderne civilisation. Først og fremmest har den rationelle og den mythologiske tankegang fælles oprindelse; dermed mener jeg ikke blot ånd/hjerne i almindelighed, men de grundlæggende principper, der styrer åndens/hjernens operationer.

Mythologien er menneskelig. Dyrene er i deres beregninger uvidende om myten,og kan derfor forekomme mere logiske end vi med vores erkendelse. Man har længe troet, at myten var en primitiv illusion, født af en naiv anvendelse af sproget. Man må imidlertid forstå, at myten afslører en stadig levende Arketanke og ikke så meget en arkaisk forældet tanke. Myten stammer fra det, man kan kalde Arkeånden, som ikke er nogen tilbagestående ånd, men en Bagvedliggende Ånd, som i overensstemmelse med den stærke betydning af ordet Arke hænger sammen med de oprindelige kræfter og former i forbindelse med de hjernemæssige-spirituelle aktiviteters principielle og grundlæggende aktiviteter dér, hvor de to tanker endnu ikke er adskilt.

1. Den bagvedliggende Ånd er en gordisk hjerne-spirituel knude, hvor ikke blot de tankegange endnu er forenede, men hvor også:
- det subjektive og det objektive endnu ikke er adskilt
- repræsentationen smelter sammen med den repræsenterede ting (som det er en oversættelse af);
- sproget endnu ikke har adskilt det påpegende og det påkaldende, det prosaiske og det poetiske. Edgar Morin.

Vi ved ikke hvad den ånd, der kan opfatte den hjerne, der frembringer den, er. Eller hvad en hjerne, der kan frembringe den ånd, der opfatter den, er. Edgar Morin.

Menneskeånden er ikke længere alene og uden for livet, den udvikler et nyt liv - åndens liv - i en ny verden - åndens verden.
Den levende ånd, trækker sig ikke bort fra livet, men udvikler det (livet) i sig selv og i os.

Bevidstheden viser sig at være i stand til at virke tilbage på ånden, modificere den og reformere den, og dermed reformere selve det levende væsen.



2c):

Citat:
Berøvet sin kultur ville sapiens være en åndelig krøbling ude af stand til at overleve som andet end primat af laveste rang; den ville ikke engang kunne genopbygge et samfund, der i kompleksitet svarede til bavianernes eller chimpanserne. Edgar Morin.
Menneskeånden bor i sproget, lever af sproget og tager næring af repræsentationerne, tegn/symboler, diskurser og ideer. Såvel tanken som bevidstheden bruger nødvendigvis de lingvistisk-logiske anlæg, som på en gang er både hjernemæssige, åndelige og kulturelle. Edgar Morin.

Vi er fuldt og helt blevet frugten af en biologisk evolution, og det er kun som afslutning på denne, at vi har udskilt os for at blive til sapiens-mennesker. Vi er blevet mere og mere afvigende, enestående, originale og fremmede; udenforstående i den kosmiske og senere i den biologiske udvikling. Vi har gjort os fri af den ved at opbygge kultur og noosfære. Edgar Morin

Sproget er det hus vi bor i og ikke kan falde ud af. (Heidegger frit efter hukommelsen)

Menneskeånden bor i sproget, lever af sproget og tager næring af repræsentationerne. Edgar Morin.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#30823 - 28/10/2020 21:52 Re: Daoisme (Taoisme) [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Tak for din respons, der søger at afklare:
Citat:
Taoismen har som mål at give mennesket dets oprindelige naturlige sind tilbage. Taoismen vil genoprette ligevægten, balancen og harmonien i menneskets inderste.
Dit spørgsmål 1:
Citat:
Hvad er menneskets oprindelige naturlige sind
Min replik:
Hvad daoismen mener herom, har jeg jo ikke forstand på, men for mig peger det på, hvordan det må have været før vi udviklede al vores teknologi - øksen, pilen, ilden - og alt hvad derefter fulgte.
Jeg tror ikke, at vi dengang - før vores teknologi - opfattede os mennesker som verdens herskere, men at vi opfattede os selv som en del af verdens helhed - på lige fod med alt andet.

Dit spørgsmål 2:
Citat:
Hvorfor mistede mennesket dette sind, som jeg forstår, det mistede flere hundrede år f.v.t.
Min replik:
Fordi vores teknologiske talenter gjorde os overmodige - og uopmærksomme på konsekvenserne.

Dit spørgsmål 3:
Citat:
Kan vi leve og overleve i denne verden, hvis mennesket er harmonie og kærlighed – din signatur - som jeg forstår, du ligestiller med ovennævnte.
Min replik:
Ja, jeg tror kun vi mennesker kan leve og overleve, hvis vi mennesker lever i harmoni med - og kærlighed til - verden.
Mit gæt er, at klimakrise og Covid-19 pandemien kun er de første varsler om overmodets faldgrube - og under alle omstændigheder ar det slut, når solen løber tør for brændstof: brint.

Dit spørgsmål 4:
Citat:
Tænker også hvorfor du vil blande religion ind i dit ønske om indre ro og harmoni
Min replik:
Jeg tror, jeg kan se din tankegang: Når blot man selv har indre ro og harmoni, så skide være med alt andet blinker
Men det, jeg føler, er, at indre harmoni føder aktiv stræben efter ydre harmoni - i kærlighed til verdens væren.
Det er her, jeg synes, kristendommen fejler, når Bibelen siger, at vi skal blive talrige som sandkornene på stranden - og når nogle kristne ligefrem hævder at Gud er intet uden mennesker. Det er for mig overmod og mangel på respekt for "skaberen" og for "skaberværket" (I citationstegn fordi det er uklart for mig om verden er skabt)

Dit spørgsmål 5:
Citat:
Det mål du efterhånden er nået til, hvad bygger det på, andet end at du har det godt med digselv - er egoisme kærlighed?
Min replik:
Det bygger på forundring, glæde, taknemmelighed over, at verden ER - herunder også meget ubetydelige mig - så længe dét varer blinker yeah

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed smiler heart

PS: Dit redaktionstekniske spørgsmål har jeg ingen forstand på. Det må være Admin, du skal henvende dig til.
Top Svar Citer
#30834 - 29/10/2020 19:16 Re: Daoisme (Taoisme) [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Jeg opgiver at svare dig.

Skriveboks et håbløs ... og farver virker ikke.

***
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 2 1 2 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk