annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
BUDDHA
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 355 gæster og 119 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#28368 - 17/10/2019 20:00 Re: Frihed ... ? [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Arne

Jeg vil bare drikke mig hønefuld og lave vores hjemmeside på engelsk halvfuld Hvad er frihed yeah

https://www.youtube.com/watch?v=LlY90lG_Fuw

Your friend forever

Jan

Ps. Min bevidsthed er under et gevaldigt pres, men jeg har hørt, at hvis man presser en ost nok, så bliver den til en diamant - måske det er tilfældet med mig ler Svømmer vi bare rundt i vore egne ord engel Hvad taler Gerth om? Mon det kan gengives i disse få ord - fred være med Jer!

Nej...jeg skal ikke gøre mig klog på Gerth eller andre...bare gøre min egen ting...vågne op og smile til verden...hvad vil du med mig smiler Født i en gedestald og alt sådan noget...ingen beskyttet bolig som dem i kongehuset...fred være med dem...nej...en konge skal fødes af folket...måske Gerth er sådan en konge...hvem ved? Et eventyr? Mon han vil nøjes med at være statsminister heart Så lad os da sætte lidt fut i festen stortchock

https://www.youtube.com/watch?v=U5rLz5AZBIA
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#28374 - 18/10/2019 09:23 Re: Frihed ... ? [Re: Tikka]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"Tanken er hverken fri eller ufri, men viljen kan hjælpe til at flytte fokus fra tanker man lader sig holde fast af, eller ønsker at bevare"

- Det er med friheden til at tænke, tankefrihed, at du ka' rette dine tanker mod forhold, og i refleksioner skabe vilje til at ændre eller fastholde, osv.

mvh
Simon
Top Svar Citer
#28376 - 18/10/2019 18:39 Re: Frihed ... ? [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Fremragende Gerth

Vidunderlig læsning

Du er usædvanlig, meget anderledes end folk er flest

Litteratur når det er bedst - fyldt med liv og overraskelser

Kærlig hilsen HansKrist

PS:

jeg tror der hvor Tikka og jeg bebrejder dig at skrive lidt uklart og rodet, skyldes at du er for ambitiøs, at du vil tale til os alle på en og samme tid, at du vil ta højde for alt og løse alle problemer i et og samme indlæg

Du og ABC i er ret så farverige personer, gir lidt tiltrængt kulør, humør og menneskelighed til trosfrihed. I er meget tolerante overfor andre, ikke så fordømmende

men imødekommende og go til dialog
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#28377 - 18/10/2019 22:32 Re: Frihed ... ? [Re: Simon]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Citat:
Simon: ”Tankens frihed, er ikke frihed fra existensmæssige forhold, og dog er tanken fri - en befriende tanke, ikke sandt...;) ”

- Tanken er hverken fri eller ufri, men viljen kan hjælpe til at flytte fokus fra tanker man lader sig holde fast af, eller ønsker at bevare ...

... men når man holder fast i tanker man vil bevare - eller lader sig holde fast af tanker - er man vel ufri frivilligt


Simon: ”Det er med friheden til at tænke, tankefrihed, at du ka' rette dine tanker mod forhold, og i refleksioner skabe vilje til at ændre eller fastholde, osv. ”


Hmm … ok …

Mennesket er bundet op på det at tænke, selv om det har frihed til at tænke, hvad det vil/kan

Tankevirksomhed sker på forskelligt plan 24 timer i døgnet og definere det at være menneske, samt påvirker det enkelte menneskes indre og ydre liv og dem de møder på sin vej.

Mennesket er først fri, når det dør, da livet ikke er frihed.

I livet er frihed som menneske noget man tager eller får, og frihed er et begreb som mennesker har forskellige holdninger til.

Er det frihed når man har mulighed for at ryge.
Ja. Vil nogle mene, og nyder denne frihed.
Andre vil kalde det, at trælbinde og ødelægge sig selv af afhængighed.


Frihed ligestilles ofte med ”grænseløshed” inden for mulighedens grænser, selv om mange nok er opdraget til frihed under ansvar og indordner sig efter landets love, samfundets og evt. religiøse eller andre grupperingers regler.

Tanken i sig selv - er hverken fri eller ufri men kan give begge følelser i et menneskes liv, da bevidstheden har en holdning til begrebet frihed mere eller mindre bevidst …

Ved refleksion kan viljen hjælpe til at handle efter det nye tankeindhold der opstår efter refleksion, men ellers kan viljen bare flytte fokus hvis man bliver bevidst om tankevirksomhed man ikke gider af en eller anden grund … eller man bare ønsker at tænke på noget selvvalgt.

… men uanset tankeindholdet agerer man på tankevirksomheden hvad enten den er bevidst eller ej.

Tankevirksomheden har en virkning på ens indre og ydre liv samt på andre … mere eller mindre synligt og bevidst.
Derved kan man blive ufri frivilligt - og - endda med glæde. Eksempelvis ved ansvarlighed fordi man ikke kan andet, grundet fastholdelse af en tanke om dette at være ansvarlig

Så når jeg skriver: Mennesket er først fri, når det dør, da livet ikke er frihed, er det fordi tankevirksomhed er dit fængsel uanset om du flytter fokus, eller ændre tankeindholdet ved refleksion - fordi tanken der fastholdes gør en ufri - selv om den i visse tilfælde kan give glæde.

Manglende evne til at flytte fokus fra en fastlåst tanke man ikke bryder sig om, bevirker folk doper sig selv med ”alt mellem himmel og jord”
Så - det giver følelsen af en hvis frihed, at kunne flytte fokus uanset hvilke midler eller teknikker der tages i brug …
… men tankeindhold der plager forsvinder ikke ved at viljen flytter fokus, kun en tid, da det med garanti dukker op en anden gang. Her er refleksion nødvendig.

Håber det giver mening.

***
Top Svar Citer
#28399 - 20/10/2019 09:26 Re: Frihed ... ? [Re: ]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Gerth- HK/troll:
Citat:
”Jeg vil derfor helst ikke mere spilde for meget tid på dit fastlåste tankesæt, fordi hvad er så sandsynligheden for, at du giver vores velmenende kritik en chance?”

- Hæ hæ - Hvad du her skriver, er jo netop fastholdte tanker.

Som du ved, er det netop dem man ”handler” med hvis man vil give andre kritik, men er kritikken ikke forståelig og konstruktiv vil man næppe nå menneskets hjerte.


Gerth- HK/troll:
Citat:
”jeg opfatter mit liv med Helligånden som en gave.”

- Også her en fastlåst tanke.

De tanker som man identificere sig selv med skaber eget selvbilledet og verdensbillede.

Hvis ikke mennesket kan fastlåse/fastholde en tanke ville der for denne ikke findes nogen sandhed.

***

Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Nyheder fra Religion.dk