annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15696883
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383021
Et andet syn 1992443
Åndelig Føde 1527744
Jesu ord 1523947
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 407 gæster og 187 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 5 < 1 2 3 4 5 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#2172 - 29/07/2008 01:04 Re: Den jødiske satan!! part 1 [Re: Borad]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Hej Borad,

jeg vil vende tilbage til tråden her. Jeg har her til aften ikke rigtig kunnet kommet i gang.

Godnat!
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#2219 - 29/07/2008 19:07 Re: Den jødiske satan!! part 1 [Re: ole bjørn]
Borad Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 229
Sted: Danmark
Hej Ole Bjørn:o)

Citat:
Symbolikken er ret ligetil. Mennesker ønsker ikke at "blive helbredt" for deres misforståelser, som slangen helbredte Eva for den misforståelse, at hun ville dø af at spise æblet. Slangen fortalte hende sandheden, at æblet ville give hende moralske tanker, hvilket så også skete. Hun og Adam fandt det pludselig forkert, at de var nøgne, og søgte at dække deres genitalier.


Faktisk så fanger slangen Eva i uvidenhed.. Der står at G-D påbød Adam ikke at spise af træet, men til slangen siger Eva:

men frugten på det træ, der står midt i haven, har Gud sagt, at vi ikke må spise af og ikke røre ved

Slangen svarer så:

»Vist skal I ikke dø!

De lærde siger, at det ikke er angående det at spise, men det at røre træet, som slangen her svarer på.. Og sandt er det, berøringen er ikke et forbud, udelukkende at spise frugten..

Og da slangen nu havde fanget Eva i usikkerhed, fortsatte den:

Men Gud ved, at den dag I spiser af den, bliver jeres øjne åbnet, så I bliver som Gud og kan kende godt og ondt.«

Slangen løj ikke, den udelod blodt en del af den fulde sandhed, for den afstod at fremhæve hvad den tænkte på, da den sagde at Adam og Eva ikke ville dø..

Citat:
Historien fortæller også, at da mennesket mistede deres uskyldighed (fik moral) så mistede vi samtidig vort paradis.


Lige præcis:o).. Pludseligt skammede de sig over deres nøgenhed, de fik indsigt i moral og etik..

En kommentar til Noahs druk efter syndfloden, siges der at Noah forsøgte at finde tilbage til paradis ved den handling:

1: Via druk, hvor han mistede fornemmelsen for ret og uret..
2: Han smed tøjet og søgte tilbage til menneskets rolle før syndefaldet..

Som min rabbiner med et glimt i øjet tilføjede: "Det virker som om at mange unge mennesker i Danmark også forsøger at finde tilbage til paradis":o)..

Sandt er det jo nok.. Der findes nok ikke mange mennesker, der ikke ønsker et liv uden bekymringer, hvor vi bare får lov til at være os selv som vi nu engang er..

Hvad angår satan.. Jeg erkender faktisk mere og mere, at der er noget om de kristnes sammenkædning af slangen og satan.. Ikke at jeg begynder at hælde til en personificering af satan, mere at jeg kan se satan i slangen.. Modstanderen der modarbejder og frister mennesket..

En sidebemærkning: Mange mener at netop dette med Eva og æblet, er et bevis på at Bibelen er mandchauvinistisk.. Faktisk så siger kommentatorerne, at dette viser at kvinden er hævet over manden.. Udfra den hebraiske tekst, er scenen beskrevet som at manden er passivt vidne til handlingen, så ikke alene tier han da slangen spiller på kvindens uvidenhed, han handler heller ikke, og så slutter han enddog af med at udføre samme synd, dog ikke fristet af et snedigt væsen, men af uskyldighedens naivitet..


Vi mænd skulle skamme os;o)

Mvh


Redigeret af Borad (29/07/2008 19:08)
Årsag til redigering: Stavefejl.. "slangen løg".. Slanger løger ikke, de lyver.. Eller den slange gjorde i hvert fald:o)
_________________________

Qol Yehudi

A Jewish Voice
Top Svar Citer
#2220 - 29/07/2008 19:08 Re: Den jødiske satan!! part 1 [Re: ALH]
Borad Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 229
Sted: Danmark

Hej Anne:o)

Ingen stress, tråden er her nok også når du finder tiden og overskudet til det;o)

Mvh
_________________________

Qol Yehudi

A Jewish Voice
Top Svar Citer
#2228 - 29/07/2008 21:29 Re: Den jødiske satan!! part 1 [Re: Borad]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kære Borad.

Vi er så vante til at høre slangen beskrevet som frister, at det er gået hen og blevet vanetænkning, men slangen frister overhovedet ikke Eva. Den "helbreder" hende blot for en misforståelse. Oplysningen om, at hun vil få kendskab til godt og ondt, er jo helt indifferent for Eva, da hun ikke har nogen forestilling om, hvad det betyder.

Hvis slangen ville friste, skulle den snarere have sagt: Du dør overhovedet ikke, men de frugter er bare så lækre, at Gud vil ha' dem for sig selv, men se hvor mange der er. Gud vil slet ikke opdage, at der mangler et, og jeg skal nok lade være med at sladre.

Se det ville være et effektivt fristeri, og iøvrigt af samme type som Satans fristelse af Jesus i ørkenen. En belønning der er til at forstå.

Både biblen og den græske mytologi er fyldt med intuitiv viden udtrykt i symboler, som vi først opfatter, når vi aflægger vores vanetænkning og traditionelle fortolkninger.

Tag f.eks. historien om Noah. Man tager et par af samtlige dyriske egenskaber plus nogle få par menneskelige, kommer det hele i en skal, og lægger skallen i vand i 280 dage. Så går vandet, og livet genopstår på ny. Man skulle tro, at forfatteren var genetiker.

I stedet støtter man sig til fortolkninger fra før genetikken blev født. Det er ikke bare fundamentalisme, det er religiøs naivisme.

;)


Top Svar Citer
#2233 - 29/07/2008 23:46 Re: Den jødiske satan!! part 1 [Re: ole bjørn]
Borad Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 229
Sted: Danmark

Hej Ole Bjørn:o)

Citat:
Vi er så vante til at høre slangen beskrevet som frister, at det er gået hen og blevet vanetænkning, men slangen frister overhovedet ikke Eva. Den "helbreder" hende blot for en misforståelse. Oplysningen om, at hun vil få kendskab til godt og ondt, er jo helt indifferent for Eva, da hun ikke har nogen forestilling om, hvad det betyder.


Jeg er enig med dig i, at vi bør gøre op med vanetænkning.. Det forsøger jeg selv at gøre, når jeg læser Skrifterne.. F.eks. i forholdet med Adam som det første menneske, der kan jeg simpelthen ikke være enig i den klassiske forståelse af Adam som det første menneske, hverken ud fra den viden vi har om mennesket i dag, ej heller på baggrund af Skrifterne selv..

Jeg er også enig i din konklusion omkring Evas (manglende) viden om godt og ondt, men det er ikke dér essensen ligger.. Essensen ligger i, at Eva er blevet forbudt at spise af frugterne fra træet, men alligevel gør det på baggrund af slangens ord..

Citat:
Hvis slangen ville friste, skulle den snarere have sagt: Du dør overhovedet ikke, men de frugter er bare så lækre, at Gud vil ha' dem for sig selv, men se hvor mange der er. Gud vil slet ikke opdage, at der mangler et, og jeg skal nok lade være med at sladre.

Se det ville være et effektivt fristeri, og iøvrigt af samme type som Satans fristelse af Jesus i ørkenen. En belønning der er til at forstå.


Noget af det der kendetegner Skabelsesberetning er, at der en meget enkel fortællerform.. Vi får ikke udpenslet tingene, men alene fortalt hvad der sker.. Omstændighederne må vi nærmest selv forestille os..

At slangen frister, kan der ikke være tvivl om (vanetænkning eller ej).. Ikke alene det, at slangen får Eva til at gøre noget, som G-D har forbudt mennesket, ej heller det at slangen senere straffes for sin handling..

Jeg kan ikke finde noget i teksten, der skulle kunne gengive slangen som 'helbreder'..

Citat:
Tag f.eks. historien om Noah. Man tager et par af samtlige dyriske egenskaber plus nogle få par menneskelige, kommer det hele i en skal, og lægger skallen i vand i 280 dage. Så går vandet, og livet genopstår på ny. Man skulle tro, at forfatteren var genetiker.


Det kan være det er et spørgsmål om begrebsfortolkning, men jeg ville nu mere tale om at livet udfolder sig på ny:o).. Livet er jo ikke forsvundet, noget liv har bare været indskrænket..

Citat:
I stedet støtter man sig til fortolkninger fra før genetikken blev født. Det er ikke bare fundamentalisme, det er religiøs naivisme.


Du må gerne uddybe, hvorfor du mener at tolkningen af slangen som frister, er et udtryk for religiøs naivisme? Jeg må jo nok kræve bedre argumentation for det, når det nu reelt er det der gengives i Skriften;o)..

At slangen har haft en, samtidig, rolle som helbreder i andre kulturer, er reelt ikke et gennembrydene argument.. Jøderne stod på mange områder i kontrast med de omgivende kulturer, især i forhold til deres Gudsdyrkelse og forståelse af verden..

Mvh
_________________________

Qol Yehudi

A Jewish Voice
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 5 < 1 2 3 4 5 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
26/04/2024 12:57
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
WHO maner til besindighed: Fugleinfluenz..
26/04/2024 21:07
USA's militær skal holde øvelse på Bo..
26/04/2024 16:29
Folketinget foretog ulovlig søgning i m..
26/04/2024 16:14
Hovedvej mellem Viborg og Holstebro spæ..
26/04/2024 15:35
Tidligere landsholdsspiller Stig Tøftin..
26/04/2024 14:38
Nyheder fra Religion.dk