annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 370 gæster og 318 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#20301 - 23/02/2016 14:56 Min/din skæbne
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Begrebet min/din skæbne er vel for de fleste af os noget uhyggeligt, noget frygt- eller angstprovokerende.

Når noget betegnes: skæbnesvangert, er det jo ikke ligefrem et lettelsens suk, det udløser.

Den galgenhumor, der er i fortællingen om manden, der styrtede ned fra 120. etage, og da han nåede 60. etage, sagde: "Ja, foreløbig går det jo meget godt" blinker – den passer jo også godt med, hvad vi alle ved: vi skal dø!
Og skal vi ha' lidt mere humor med, er der jo også historien om manden, der faldt ned fra Rundetårn, en dame, der kom til, spurgte: "Hvad er der dog sket?" Hvorefter manden svarede: "Det ved jeg ikke, jeg er lige kommet" blinker

Men hvad betyder egentlig ordet, begrebet skæbne?

Den Danske Ordbog siger primært: "højere magt der tænkes at gribe ind i og styre menneskets liv" – altså en magt, som vi er underlagt.

Og Gyldendals Den Store Danske fortæller om vores opfattelse af begrebet skæbne helt tilbage fra ”tidernes morgen” og frem til i dag – samt hvordan vi forholder os til det.

Måske det var en idé at lidt nærmere på det?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#20303 - 24/02/2016 02:54 Re: Min/din skæbne [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Ohøj hr. lægprædikant..

”Måske det var en idé at lidt nærmere på det?

Tja, det er jo ganske naturligt for filologer at interessere sig for semantik, ja i forlængelse af etymologien at diskutere et sprogs særlige historie og ”skæbne”, hvis exempelvis en by opdeles i forskellige kulturers sprog osv.
Er det det semantiske du her har kastet din forkærlighed på, eller er det bare denne særlige betydning som nogen i tidernes morgen tillagde ordet, du gerne sætter til debat – du har måske ligefrem en mening om ordet, sådan uafhængig af fam. Gyldenkåls, og som i udgangspunktet ku’ generere forståelsen af pointen med indlægget, nu du selv nævner ”min skæbne”…? ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#20306 - 24/02/2016 15:31 Re: Min/din skæbne [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Jeg ser, at der nu er kludder i mit link til Gyldendals Den Store Danske.

Den længere artikel om emnet, jeg henviste til, er ikke i øjeblikket tilgængelig - heller ikke, hvis man blot søger på ordet: skæbne. Så vi må klare os uden trist

For mig betyder begrebet skæbne egentlig blot, hvordan det vil gå mig.

Jeg ved selvfølgelig, hvad jeg selv kan gøre, for at det skal gå mig godt, men jeg ved jo også, at dét alene afgør ikke min skæbne - og hvad er så alt det andet afgørende?

- Tilfældigheder?
- Noget andet?

Jo selvfølgelig - det, vi kalder tilfældigheder, er jo et totalt uoverskueligt mylder af årsag/virkning-begivenheder, hvoraf meget, meget lidt er noget, vi har indflydelse på.

Men er der også andet?

De religiøse siger næsten alle Gud - eller guder.

Som i den danske kristendom:
Citat:
Fadervor,
du som er i himlene!
Helliget vorde dit navn,
komme dit rige,
ske din vilje
som i himlen således også på jorden;
giv os i dag vort daglige brød,
og forlad os vor skyld,
som også vi forlader vore skyldnere,
og led os ikke ind i fristelse,
men fri os fra det onde.
Thi dit er riget og magten og æren i evighed!
Amen.

Og buddhisterne søger - så vidt jeg ved - at frigøre sig fra egne behov - noget i retning af at erkende, at jeg'et er en illusion.

Og hvad siger jeg selv?
Er der andet end "tilfældigheder"?

Jeg har en fornemmelse af, at "sindets harmoni" - det at acceptere egen ubetydelighed - og uvidenhed - i universet - at underkaste sig "naturens magt" - at det i sig selv påvirker ens egen skæbne.

Denne magt har vi mennesker i årtusinder givet navnet Gud - men det er jo blot et ord blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#20324 - 02/03/2016 17:31 Re: Min/din skæbne [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Tilføjelse:

Ikke desto mindre - ingen kan undlade at bøje sig for skæbnens magt - en magt, vi ikke kender ...

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#20359 - 09/03/2016 13:09 Re: Min/din skæbne [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
De ortodokse kristne - den form for kristendom, der var enighed om i de første tusind år, men som siden også selv groede videre - nok især med nyskabelsen hesykasmen, hvor vi mennesker stræber efter at blive det fuldkomne guddommelige menneske - den har en meget enkel bøn: Kyrie eleison - Herre forbarm dig.

I sig selv er den jo dejligt fri for dogmer - og enten man så med "Herre" mener gud eller skæbne, så er vi vel de fleste, der har dette ønske - at tilværelsen er god ved os - uanset om vi er ateister, agnostikere eller troende blinker

M.v.h. Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (09/03/2016 13:59)
Top Svar Citer
annonce


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Nyheder fra Religion.dk