annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 6 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#20233 - 11/02/2016 12:40 Dansk ateisme
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Fandt tilfældigvis på Religion.dk en udtalelse i 2012 fra den daværende formand for det danske Ateistisk Selskab Jakob Heidelberg:
Citat:
Det eneste, som ateister pr. definition har til fælles, er fraværet af tro på én eller flere guder.

Når man først har erkendt og accepteret, at der hverken findes en gudsgiven mening, en absolut objektiv mening eller en forhåndsudfyldt facitliste for, hvordan vi mennesker skal leve livet, så står man med en personlig eksistentiel opgave, som på én gang er en afgrundsdyb byrde og en svimlende frihed.

Vi behøver ikke at tro på andet eller mere end livet. Det er nok i sig selv.
Jakob Heidelberg siger meget mere end dét, men mit generelle indtryk er, at dét, han udtrykker, er yderst respektabelt - enten man så er enig med ham eller ej blinker

Alligevel ser vi så nederst en kommentar til denne udtalelse af den arrogante og hånlige art, som vi så ofte også ser her på trosfrihed.dk, som ikke selv bidrager med noget, og som alene leger Det muntre køkken.

I Ateistisk Selskabs vedtægter i dag går man da også lidt videre end, hvad Jakob Heidelberg udtalte.
Her står der bl.a. om deres formål:
Citat:
6. at arbejde for udbredelsen af et naturalistisk verdensbillede, der bygger på kritisk tænkning og den videnskabelige metode
Her undgår de jo så at se på det spørgsmål, som nok alle religioner og religiøse holdninger ser på, men som videnskaben er totalt magtesløs overfor:

Hvordan kan det være, at verden er? blinker

M.v.h. Arne smiler

Top Svar Citer
#20237 - 12/02/2016 14:23 Re: Dansk ateisme [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hr. lægprædikant..

Ak ja, den våde drøm, mantraet der må gentages i det uendelige, som dit lille ESP: uhh jeg eksisterer, jamen er det ikke ufatteligt, tænk at min mor fødte mig og at grise har ben? Men nu består din erkendeevne jo også af din ”guddommelige intuition”, dér ka’ dumme ateister ikke være med, du er rigtignok en lille heldiggris…;)

Ja det er svært at være lægprædikant i disse tider: ingen prædikestol med tilhørende gage, intet provstis øjne i nakken, ingen menighed udover ”Buldrende Stemme” selvfølgelig, end ikke en skide ateist der ser undrende på din eksistensevne, ak ja, verden er virkelig af lave, det er nok ikke lægprædikanters tid…;)
Men du har trods alt JV, hvor den søde kløe (skabelsesberetningen) ka besynges til våde blikke, og hvem ved, om ikke du også ku’ fable en ”international ateisme” ud i himmelrummet, du der stadig tror at ateisme er en ideologi, og mon ikke også at guden ville blie glad for lidt selskab?
Du må lære at sno dig Arne, være lidt snu..;)

mvh & god weekend du..
Simon



Redigeret af Simon (12/02/2016 14:25)
Top Svar Citer
#20239 - 13/02/2016 13:11 Re: Dansk ateisme [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Da jeg så Simons indlæg i denne tråd, fik jeg den idé at spørge Ateistisk Selskab, om de støtter op om Simon.

Jeg skrev til dem:
Citat:
Hej Ateistisk Selskab.

På et debatforum på hjemmesiden Trosfrihed.dk. har jeg startet denne tråd:
http://www.trosfrihed.dk/debat/ubbthreads.php/topics/20237/Dansk_ateisme.html#Post20237
hvor jeg omtaler jer i – synes jeg – ret så positive vendinger 

Jeg kunne forestille mig, at I ikke fuldt ud bakker op om den kommentar, en ateist bringer i tråden.

Man kunne vel også forestille sig, at I kunne finde det egnet at bruge Trosfrihed.dk til at formidle, hvad der er jeres budskab – f.eks. ved at bringe et indlæg i tråden, som er åben for enhver.

Håber, I vil reagere – til gavn for os alle.
og jeg fik dette svar fra deres talsmand, Anders Stjernholm:
Citat:
Hej Arne

Tak for din mail - og støtte smiler Jeg er meget enig i dine betragtninger. Heidelberg definerede ateismen smukt - i en form, jeg selv benytter i dag, dog forsøger jeg at være mere jordnær i formuleringerne, så Ateistisk Selskab ikke fremstår for elitær.

Med hensyn til at blande mig i tråden, er typer som Simon ikke dem, jeg orker at starte debatter med på nettet. Facebook svømmer også over med sådanne unødigt aggressive og selvtilfredse indlæg, og der kommer aldrig andet end spild af tid ud af at forsøge dialogen.
Monstro det kunne tyde på, at vi med fordel kunne højne debat-niveauet en anelse blinker

Spørgsmålet:
Hvordan kan det være, at verden er?
fik jeg dog ikke en stillingtagen til blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#20240 - 13/02/2016 14:10 Re: Dansk ateisme [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hr. lægprædikant..

Det må anses for meningsløst at se en troende som du, pible rundt og guddommeliggøre ateister og resten af verden omkring de røde ører; dertil må du nok indstille dig på samme svar som du fik fra Vincent, dengang du også hos ham søgte opslutning omkring dit ”meningsfyldte univers” med basis i ren uvidenhed.
Skriv dog trygt til samtlige ateister du måtte møde på din vej, ateisme blir uanset aldrig til en ideologi om hvilken vi samles, men blot en afvisning af det overnaturlige sludder der optager dit liv.
Ej heller i The Brights finder du en ideologisk struktur, nærmere en masse vidt forskellige mennesker med interesser indenfor mange uens arbejdsområder; hvorimod man kan finde en stor opslutning omkring fornuftige og derfor anvendelige beskrivelser af dit og dat – dvs. modsat din interesse, der jo fint ka’ beskrives som bare interessen for dårlige beskrivelser. Hils endelig fra mig…;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (13/02/2016 14:13)
Top Svar Citer
#20241 - 13/02/2016 16:10 Re: Dansk ateisme [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Kære Arne

Måske følgende kan sætte lidt gang i dit spørgsmål.

Hvad er ingenting? kan det udtrykkes?

Her er en række ord = rigtigt
Her er ikke en række ord = forkert
Her er noget = rigtigt
Her er ikke noget = forkert

Hvad mener vi egentligt med ingenting? Hvad er ingenting? Kan ingenting være noget?

Når vi taler om ingenting, så taler vi om fraværet af noget.

Her er en hest = rigtigt
Her er ikke en hest = rigtigt

En hest er noget. En stol er noget. En sten er noget. Tid er noget. Rum er noget. Tanker er noget. Ord er noget.

Vi kan altså ikke tale om ingenting, i absulut forstand, som andet end fraværet af alt.

Ingenting = fraværet af alt = årsåg, virkning, rum, tid, materie, mening, spontanitet, guder, ord, alt.

Det bringer os frem til dit spørgsmål, som jeg ikke vil besvare for dig, men så meget kan dog siges...der kommer ikke noget fra ingenting blinker

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 6 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk