annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Light Blue Mind Rødhus marts
Hvem er online?
0 registrerede 388 gæster og 345 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 25 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 24 25 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#19738 - 19/10/2015 13:54 Re: Teodicé-problemet. [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret



Tak smiler

Altså din egen sammensatte tro.

Hvem er så din gud, og har denne gud et navn?





Top Svar Citer
#19739 - 19/10/2015 14:00 Re: Teodicé-problemet. [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Det er ikke min egen, sammensatte tro. Det er en bevidsthedstilstand, som deles af mystikere inden for mange religioner - altså når disse religioner ses fra deres mystiske, modsat folkereligiøse, aspekt.

Derfor er navne ikke nødvendigt.
Top Svar Citer
#19740 - 19/10/2015 14:12 Re: Teodicé-problemet. [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret


Ok helt nyt for mig, hvis jeg forstår, det du skriver. smiler


Har disse mystikere en hjemmeside eller andet du kan henvise til, så jeg kan læse om det, du skriver om?






Top Svar Citer
#19741 - 19/10/2015 14:15 Re: Teodicé-problemet. [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 5670
Sted: Sydsjælland
Hej Munken.

Jeg tror, du har ret i, at den mest dominerende kristne opfattelse er, som du skriver:
Citat:
Gud er algod og almægtig, og tillader det onde.
Og dit spørgsmål:
Citat:
Hvorfor?
Det tror jeg ikke, vi mennesker kan finde svar på.

I mig har jeg en "kættersk" idé/anelse om, at vi mennesker på denne ubetydelige lille klode i dette ufattelige store univers er så uvæsentlig en del af verden, at det er absurd at kræve frihed fra andres og egen ondskab - fra naturkatastrofer - og alt hvad vi derudover kræver/stræber efter - såsom længst mulig maksimal nydelse, sundhed ... evigt liv blinker

Måske vi hellere med taknemmelighed skulle se verden og os selv - her og nu - som det ufattelige mirakel - vi og verden ER blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#19742 - 19/10/2015 14:26 Re: Teodicé-problemet. [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Mystikerne var til, før hjemmesiderne blev til.

Aldous Huxleys "Den evige filosofi" er en god start.
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 25 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 24 25 >


Seneste indlæg
Bevidsthed - Tro - Kærlighed
af Arne Thomsen
20/06/2026 17:59
Ved du hvorfor?
af somo
18/06/2026 08:05
Verdens Væren
af Arne Thomsen
31/05/2026 15:37
Hvad sker der i disse dage?
af somo
25/05/2026 16:33
Denne flygtige Verden
af Arne Thomsen
25/05/2026 12:12
Nyheder fra DR
EU efter Trumps told-trusler: Har ret ti..
26/06/2026 21:38
Trump anklager Iran for brud på våbenh..
26/06/2026 19:18
Trump truer med told som reaktion på di..
26/06/2026 18:49
Tidligere Trump-rådgiver indrømmer at ..
26/06/2026 17:43
Canada må deltage i næste års Eurovis..
26/06/2026 17:12
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Vi overser den kultur, der binder mennes..
26/06/2026 18:00
Historiker: Hele Danmark er fyldt med ku..
26/06/2026 18:00
Provst: Da min far lå for døden, bad h..
26/06/2026 18:00
Skandinaver tror mere på kirken end på..
26/06/2026 18:00
Det er blevet skamfuldt at holde pause p..
26/06/2026 18:00