annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15535776
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372279
Et andet syn 1980771
Jesu ord 1518378
Åndelig Føde 1465535
Galleri
Mad for sjov
Hvem er online?
1 registreret somo 335 gæster og 305 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 21 af 25 < 1 2 ... 19 20 21 22 23 24 25 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#19890 - 21/11/2015 17:55 Re: Teodicé-problemet. [Re: Arne Thomsen]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5369
Sted: Vanløse
Hej Arne

Inden jeg går i gang med at skrive, må jeg hellere lige sige, at det er lang tid siden, at jeg har læst bogen eller værket "Vandrer mod Lyset!".

Derudover kan jeg tage fejl, så...

Men tilbage til sagen.

Du skriver:


"Her starter man altså med hvad der kaldes "Urkosmos".

Men hvor Urkosmos kommer fra, det beskæftiger man sig øjensynlig ikke med blinker

Den anden mulighed: at Urkosmos altid har eksisteret - den er for mig endnu mere ufattelig blinker "



Jeg synes det er relevant at starte med begyndelsen - lidt svært at starte med enden, hvis der ikke er nogen ende blinker

Spøg til side.

Hvor kommer urkosmos fra? Beskæftiger man sig med det i "Vandrer mod Lyset!"?

Fra (Vandrer mod Lyset!) Spørgsmål og Svar:


"56. Gaaden om det ikke skabte kan ikke fattes af Menneskene. Vil det sige, at Spørgsmaalet "hvorfra", som den menneskelige Tanke atter og atter stiller, her er uberettiget, fordi dette Spørgsmaal ikke eksisterer for højere udviklede Intelligenser eller eksisterede for Urtanken?

Som der staar i "Vandrer mod Lyset" pag. 146, Afsnit 4, er der en Mulighed for, at en af de Yngste engang i Fremtiden vil paatage sig den Mission: i en jordisk Tilværelse at gøre Forsøg paa at udrede Evighedsgaaden og Gaaden om det ikke skabte. Men der kan intet siges om, naar dette eventuelt kan ske; muligvis om c.: 100 Aar, muligvis om nogle Tusinde. Thi det afhænger af, hvor hurtigt eller hvor langsomt Menneskeheden vil rette sig efter de Sandheder, der er givet i "Vandrer mod Lyset". -

Man kan dog ikke sige: at Spørgsmaalet: "hvorfra" er uberettiget, thi Menneskeheden har fuldtud Ret til at stille dette Spørgsmaal. Men saalænge Menneskeheden i aandelig Henseende ikke er naaet længere frem paa sin Udviklingsvej, saa længe er det ugørligt at bibringe Mennesket nogen virkelig Forstaaelse af denne "Gaade".

Som "Urtanke" stod ogsaa Gud overfor Problemerne: Evighedslivet og det uskabte og løste dem ud fra Urtankens indre Viden. Guds Tjenere og Hans først skabte Børn er alle fuldtud fortrolige med disse Gaaders Løsning. Men det er, som sagt, endnu ugørligt at klare disse Spørgsmaal for Mennesker - selv for de højest begavede. Desuden maa der tages Hensyn til, hvad den menneskelige Hjerne kan modtage, uden at Jeget sprænges derved. Derfor vil det være umuligt at anvende vor jordiske Medarbejders fysiske Hjerne til Opklaring af saa vanskelige Problemer - selv om denne fysiske Hjerne kun er en "Gennemgang" for udenfor staaende aandelige Intelligensers Tankemeddelelser. Og kan vi ikke give vor Midler selv den svageste Forstaaelse af det Problem, hvorom der spørges, nytter det ikke at give Svar, der ikke kan komme gennem den fysiske Hjerne, fordi det Menneske, den Midler, som skal modtage dem, er ude af Stand til at omskrive de givne Tankesvar i et for Mennesker forstaaeligt Ordvalg. Der er Grænser for, hvad vor Midlers Hjerne kan anvendes til.

Den eneste Maade, paa hvilken Menneskeheden kan blive delagtiggjort i Gaadernes Løsning, er den: at en af de Yngste i en kommende Inkarnation paatager sig Opgaven, og af Gud bliver udrustet paa en saadan Maade, at vedkommende bliver i Stand til - ud fra sin indre Viden og ved sin Skytsaands Hjælp - at kunne forklare Problemerne for andre. Men til den Tid indtræder, da dette kan udføres, maa Menneskene udvise Taalmodighed med Hensyn til Evighedsgaaden og Gaaden om det ikke skabte. -"



Kom frit frem, får man næsten lyst til at sige blinker

Hmm...


"Den anden mulighed: at Urkosmos altid har eksisteret - den er for mig endnu mere ufattelig blinker "


Hvorfor er den det?

Jeg tænker her på dette med, at der ikke kommer noget ud af intet? Kan der komme noget ud af intet?

Hvis der ikke kan komme noget ud af intet, så er der vel kun den første mulighed tilbage?

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#19891 - 21/11/2015 20:35 Re: Teodicé-problemet. [Re: ABC]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Jeg kan forstå at Arne ikke har læst "vandrer mod lyset" , gudskelov for ham. Hvorfor fylde sit sind med mere pladder. Der findes tusind bøger som den.

"Urtanken", vorherrebevares.

I vore dage er de sande yogier de eneste der kæmper imod verdens undergang. Ikke jer idioter der ikke ved en skid om hvad I taler om.

Disse sande yogier ved alle at tanken er noget værre møg og de vifter den væk mens de kigger på den eneste virkelighed der er.

I er blinde vejledere for blinde og I ender alle i grøften.

Sikke noget infernalsk vrøvl.

Har du nogensinde kigget på noget uden en tanke.

Nej vel. Så hold da for fanden din kæft med alt dit overtroiske vrøvl og lyt i stedet. Men de kan du heller ikke vel, lytte.

Livets skønhed findes men den er umulig at finde hvis man fylder sit hovede med alt dit vrøvl.

Og hvis man skal læse mit indlæg fra skraldespanden er det også helt ok. smiler

Det ville være dejligt om man kunne diskutere noget virkeligt i stedet for jeres selvopfundne vrøvl. smiler


Redigeret af Michael (21/11/2015 20:39)
Top Svar Citer
#19892 - 21/11/2015 21:36 Re: Teodicé-problemet. [Re: Arne Thomsen]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hej Arne

For min tanke er det ikke så umuligt at universet altid har eksisteret og altid vil eksistere.

Hvis man giver det lidt tid er det den eneste naturlige forklaring.

Ligesom det heller ikke giver nogen mening at universet er endeligt. For hvad er der så udenfor.

Nej den eneste forklaring der giver mening er at universet er uendeligt og det er muligt for den menneskelige tanke at forstå hvis man giver det lidt tid.

Men derved falder også alle menneskelige tanker om guder væk, de hidrører alle fra en tid da man troede at jorden var flad og at himlen, eller de syv himle, lå ovenover.

Alligevel er der mange mennesker der tror på det vrøvl og det får en til at tvivle på ar mennesket er et intelligensvæsen, det er vist noget de selv mener at de er.

Tænk hvis alle disse idioter vågnede op til virkeligheden.

Vi befinder os på en klode, kun beskyttet af en tynd atmosfære. Vi befinder os alene i et rum der er ufatteligt stort og selv om vi har opfundet utallige guder er der ingen belæg for dem.

Virkeligheden er at vi er helt alene i et ufatteligt stort rum og vi bruger al den tid vi har inde i vores eget hovede sammen med vore egne tanker.

Vi er alene i rummet og vi bruger tiden på ar slå hinanden ihjel og save den gren over vi selv sidder på.

Homo sapiens, sapiens?

Nej Homo idiotus.

Prøv at gå udenfor og løft dit blik mod himlen. Det er universet

Når tanken er stille er der ikke alt det vrøvl som sindet opfinder.

Der er kun det, som er lige nu. Stilheden og der uendelige rum.

Det er virkeligheden. smiler
Top Svar Citer
#19895 - 22/11/2015 11:23 Re: Teodicé-problemet. [Re: Michael]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5369
Sted: Vanløse
Hej Michael

Var det den bedste måde du kunne udtrykke dig på blinker

Du skriver:

"Det ville være dejligt om man kunne diskutere noget virkeligt i stedet for jeres selvopfundne vrøvl."

Forstår du det hele? I 1920 udkom bogen "Vandrer mod Lyset!". I denne bog stod/står der f.eks at menneskelegemet er ca. 5 millioner år gammelt. Er det ikke interessant og virkeligt?

Hvad der kommer ud af en samtale kan ikke siges på forhånd...specielt ikke når jeg deltager i den griner
Mon vi må danse på en søndag yeah

https://www.youtube.com/watch?v=9UaJAnnipkY



_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#19896 - 22/11/2015 13:11 Re: Teodicé-problemet. [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Til spørgsmålet:
Hvor kommer urkosmos fra?
citerer du "Vandrer mod lyset" for:
Citat:
Gaaden om det ikke skabte kan ikke fattes af Menneskene. Vil det sige, at Spørgsmaalet "hvorfra", som den menneskelige Tanke atter og atter stiller, her er uberettiget, fordi dette Spørgsmaal ikke eksisterer for højere udviklede Intelligenser eller eksisterede for Urtanken?
og
Citat:
Man kan dog ikke sige: at Spørgsmaalet: "hvorfra" er uberettiget, thi Menneskeheden har fuldtud Ret til at stille dette Spørgsmaal. Men saalænge Menneskeheden i aandelig Henseende ikke er naaet længere frem paa sin Udviklingsvej, saa længe er det ugørligt at bibringe Mennesket nogen virkelig Forstaaelse af denne "Gaade".
samt:
Citat:
Den eneste Maade, paa hvilken Menneskeheden kan blive delagtiggjort i Gaadernes Løsning, er den: at en af de Yngste i en kommende Inkarnation paatager sig Opgaven, og af Gud bliver udrustet paa en saadan Maade, at vedkommende bliver i Stand til - ud fra sin indre Viden og ved sin Skytsaands Hjælp - at kunne forklare Problemerne for andre. Men til den Tid indtræder, da dette kan udføres, maa Menneskene udvise Taalmodighed med Hensyn til Evighedsgaaden og Gaaden om det ikke skabte. -"

Det sammenfatter jeg til:
Vi ved det ikke.

Det er jo mit standpunkt - og det behøver jeg ikke at læse en masse af jeres skrifter for at nå frem til blinker

M.v.h. Arne blinker
Top Svar Citer
annonce
Side 21 af 25 < 1 2 ... 19 20 21 22 23 24 25 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Er dette videnskab...
af Anonym
28/03/2024 17:32
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk