annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15682432
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381824
Et andet syn 1991490
Åndelig Føde 1524000
Jesu ord 1523295
Galleri
ER DU GAL MAND
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 201 gæster og 113 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 18 af 25 < 1 2 ... 16 17 18 19 20 ... 24 25 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#19848 - 15/11/2015 22:56 Re: Teodicé-problemet. [Re: Anonym]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1899

Anonym: Du kan ikke begrænse den kristne gud kun at være ånd.

Tikka: Jeg begrænser ikke bibelens gud til ånd.

Jesus citeres for at ha’ sagt:

”Gud er ånd, og de, som tilbeder ham, skal tilbede i ånd og sandhed.” Johannes 4:24


Anonym: Den kristne gud er defineret som almægtig, og har dermed ingen begrænsninger. Gud kunne skabe en ny bibel imorgen, og lade den dumpe ned på rådhuspladsen, hvis han ville.

Tikka: Hmm … Indtil det sker, smiler må man antage … med din argumentation … at ”han” er tilfreds med den foreliggende bibel, for ligeglad kan ”han” vel ikke være, når ”han” nu har sendt sin søn, fordi han elskede os.

”For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.” Johannes 3:16


Anonym: Hvis du begrænser gud til kun at være ånd, så fratager du ham hans almægtighed

Tikka: Sikke noget vrøvl!
Hvem er vel mere almægtig, end den der med sin ånd kan skabe alt i himmel og på jord!



Anonym: Ifht. skrifterne i bibelen, så mener jeg man er nødt til at skelne mellem at være beskrivelser gud, formaninger om den kristne lære, og så til at være skrevet af gud.
Bibelen kan kun være en religiøs autoritet, hvis den komme fra gud selv. Og, det gør den ikke - den er skrevet af mennesker, og indrettet efter at skulle vise det billede af Jesus, som datidens kristne overhoveder gerne ville have. De kunne have valgt at inkludere andre evangelier, og så ville bibelen have set noget anderledes ud.
Hvis gud selv havde forfattet bibelen, så tror jeg ikke han ville acceptere, at den skulle igennem en så lemfældig proces, der både var påvirket af politiske slagsmål, historisk kontekst og en række tilfældigheder.

Tikka: Ja ved godt at bibelen opfattes forskelligt af mennesker verden over … også af kristne. Derfor er der også så mange tusinde (min.43000?) forskellige kristne trosretninger.

Men jeg holder på man som kristen må tage ”hele pakken” og ikke plukke det ud som lige kildre egne øre.



Anonym: Jeg skal nok lige vende tilbage vedr. de sidste spørgsmål.

Tikka: Ja tak. smiler


Top Svar Citer
#19851 - 16/11/2015 10:54 Re: Teodicé-problemet. [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5437
Sted: Vanløse
Hej Arne

Jeg vil gerne byde ind med nogle spørgsmål til denne sag.

"Enten vil Gud udradere det onde, men kan det ikke. Eller så kan han det, men vil ikke. Eller så hverken kan eller vil han. Om han vil men ikke kan er han magtløs, som går hans natur imod. Om han ved men ikke vil er han ond, som også går hans natur imod. Om han hverken vil eller kan er han både ond og svag og er altså ikke Gud. Men om han vil og kan, som er det eneste som passer overens med hvad han er, hvorfra kommer da det onde og hvorfor laver han ikke slut på det?"

Hvad er det onde egenligt for en størrelse? Hvad er det Gud skal fjerne? Denne verden? Vores valgmuligheder? Er det onde Guds problem eller vores problem? Er det Gud som vælger forkert eller os? Hvis det er os som vælger forkert, og ikke Gud, er det så ikke os som har et problem, og ikke Gud? Kan og vil Gud hjælpe os med vores problemer? Hvordan skal vi anskue sagen?

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#19853 - 16/11/2015 14:17 Re: Teodicé-problemet. [Re: ABC]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7198
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Jeg har en fornemmelse af, at det er for primitivt at reducere, hvad vi kalder Gud, til en menneskelignende faderskikkelse, og den fornemmelse bliver stadigt stærkere, efterhånden som denne tråd udvikler sig.

Jeg har også en fornemmelse af, at vi og vores verden, ikke er større og vigtigere end alt andet værende.

Set på den måde bliver dét, vi mennesker kalder "det onde", stadig mindre i forhold til det ufattelige (og som ingen videnskab kan forklare) at vi ER!

En kærlighedsgave til os mennesker fra "hvad der ligger bag verdens væren" blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#19854 - 16/11/2015 16:04 Re: Teodicé-problemet. [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5437
Sted: Vanløse
Hej Arne

Jeg kan ikke lige følge dig, for jeg finder det ikke ufatteligt at vi er...men ganske naturligt/logisk.

Hvori består det ufattelige?

Kærlig hilsen

ABC

_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#19858 - 17/11/2015 09:18 Re: Teodicé-problemet. [Re: ABC]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7198
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.
Du skriver:
Citat:
Jeg kan ikke lige følge dig, for jeg finder det ikke ufatteligt at vi er...men ganske naturligt/logisk.
Hvori består det ufattelige?
Mit svar:
Naturvidenskaben har ingen forklaring på, at verden eksisterer.

Mange religioner har skabelsesberetninger, men ingen af dem kan vel kaldes logiske.

Buddhismen siger, så vidt jeg ved, at verden altid har eksisteret, om end dét, vi ser, er en illusion. Det er vel endnu mere ufatteligt end skabelse.

Vore evner tillader os ikke at opfatte det absolutte intet - og dermed vel heller ikke verdens væren blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 18 af 25 < 1 2 ... 16 17 18 19 20 ... 24 25 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
24/04/2024 17:18
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Iransk rapper dømt til døden i forbind..
24/04/2024 16:58
Samarbejde skal forhindre bandemedlemmer..
24/04/2024 16:22
Tour de France Femmes bliver uden verden..
24/04/2024 15:55
Anholdt 16-årig stod ikke bag bombetrus..
24/04/2024 15:51
Varetægtsfængslinger i terrorsag forl..
24/04/2024 15:20
Nyheder fra Religion.dk