annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Blue Mind og Green Mind
Hvem er online?
0 registrerede 603 gæster og 1178 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 25 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 24 25 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#19738 - 19/10/2015 13:54 Re: Teodicé-problemet. [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret



Tak smiler

Altså din egen sammensatte tro.

Hvem er så din gud, og har denne gud et navn?





Top Svar Citer
#19739 - 19/10/2015 14:00 Re: Teodicé-problemet. [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Det er ikke min egen, sammensatte tro. Det er en bevidsthedstilstand, som deles af mystikere inden for mange religioner - altså når disse religioner ses fra deres mystiske, modsat folkereligiøse, aspekt.

Derfor er navne ikke nødvendigt.
Top Svar Citer
#19740 - 19/10/2015 14:12 Re: Teodicé-problemet. [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret


Ok helt nyt for mig, hvis jeg forstår, det du skriver. smiler


Har disse mystikere en hjemmeside eller andet du kan henvise til, så jeg kan læse om det, du skriver om?






Top Svar Citer
#19741 - 19/10/2015 14:15 Re: Teodicé-problemet. [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 5670
Sted: Sydsjælland
Hej Munken.

Jeg tror, du har ret i, at den mest dominerende kristne opfattelse er, som du skriver:
Citat:
Gud er algod og almægtig, og tillader det onde.
Og dit spørgsmål:
Citat:
Hvorfor?
Det tror jeg ikke, vi mennesker kan finde svar på.

I mig har jeg en "kættersk" idé/anelse om, at vi mennesker på denne ubetydelige lille klode i dette ufattelige store univers er så uvæsentlig en del af verden, at det er absurd at kræve frihed fra andres og egen ondskab - fra naturkatastrofer - og alt hvad vi derudover kræver/stræber efter - såsom længst mulig maksimal nydelse, sundhed ... evigt liv blinker

Måske vi hellere med taknemmelighed skulle se verden og os selv - her og nu - som det ufattelige mirakel - vi og verden ER blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#19742 - 19/10/2015 14:26 Re: Teodicé-problemet. [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Mystikerne var til, før hjemmesiderne blev til.

Aldous Huxleys "Den evige filosofi" er en god start.
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 25 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 24 25 >


Seneste indlæg
Bevidsthed - Tro - Kærlighed
af Arne Thomsen
20/06/2026 17:59
Ved du hvorfor?
af somo
18/06/2026 08:05
Verdens Væren
af Arne Thomsen
31/05/2026 15:37
Hvad sker der i disse dage?
af somo
25/05/2026 16:33
Denne flygtige Verden
af Arne Thomsen
25/05/2026 12:12
Nyheder fra DR
Færre tog på Sjælland - bliver tidlig..
22/06/2026 09:13
Flere end 1.000 bekræftede ebola-tilfæ..
22/06/2026 08:33
Regeringen lemper regler for medarbejder..
22/06/2026 07:53
Rusland: Vi har nedskudt næsten 60 dron..
22/06/2026 05:43
Forsvarsminister Jeppe Bruus rejser til ..
21/06/2026 18:00
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Ministerium vil bruge 130 millioner på ..
22/06/2026 06:48
SAS har haft planer om at flytte trafik ..
22/06/2026 06:37
Pessimismen hænger ved: Forbrugertillid..
22/06/2026 06:18
DR Congo registrerer over 1000 ebolasmit..
22/06/2026 06:01
Motorcyklist dræbt efter ulykke med tra..
22/06/2026 05:55