annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532982
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372074
Et andet syn 1980581
Jesu ord 1518197
Åndelig Føde 1464857
Galleri
Delfin i Aalborg Nørresundby
Hvem er online?
0 registrerede 228 gæster og 259 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 25 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 24 25 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#19748 - 19/10/2015 15:47 Re: Teodicé-problemet. [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875


Arne: Hej Anonym 1 (I er jo to anonyme lige nu i denne tråd).

SVAR: Jeg er Tikka, men orkede ikke at være det den dag, da min mor lige var/er død … og ville så bare være anonym i denne tråd, men ja mere en 1 anonym.

*

Arne: Bogen er ikke den kristne Guds ord, den er menneskers ord om Gud (Faktisk har vi end ikke - mig bekendt - historisk belæg for at kristendommens Jesus har eksisteret).

SVAR: Jamen så er den kristne gud opfundet og en illusion … og dermed er kristendommen falsk og en løgnehistorie uanset hvilken fortolkning/foståelse, der måtte være af skriften.

*

Arne: At den almægtige kristne Gud imidlertid tillader "det onde", giver Bibelen - mig bekendt - ikke noget svar på.

SVAR: Det onde tillader bibelens gud på grund af stridsspørgsmålet … hvem der er den retmæssige hersker/gud.

*

Arne: Og når du spørger, om jeg mener, at "Menneskesønnen" - Jesus Kristus - også "trækker Gud, ned i noget, som vi kan fatte", så er mit svar: Ja. (Det ser jeg ikke noget galt i).

SVAR: Ok så har jeg misforstået dig.


Top Svar Citer
#19749 - 19/10/2015 16:54 Re: Teodicé-problemet. [Re: Anonym]
Munken
Uregistreret

Citat:
hvis gud er en bevidsthedstilstand er ”han” vel en illusion, da bevidstheden dannes af tanker.

… Og hvis det er sådan … hvorfor dødede Jesus så for vores syndere?


Jeg mener ikke, at Gud er en bevidsthedstilstand, men at bevidsthed er mere fundamentalt end stof; apropos verdens væren.

Jeg mener, at Jesus døde, fordi hans lys afslørede verdens mørke, hvorfor verdens had blussede op og dræbte ham. Undervejs gav han sit eksempel og sine ord til efterlevelse, for at vi kan følge ham. Heri består hans offer.

Top Svar Citer
#19751 - 19/10/2015 18:30 Re: Teodicé-problemet. [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Det er altid hårdt at miste en af sine allernærmeste - du har min medfølelse.

For mig er det ikke videre væsentligt, om kristendommens Jesus faktisk har eksisteret. For mig er det budskabet, det handler om - og dét er værdifuldt, synes jeg blinker

For mig er "det onde" ikke en kraft i sig selv - snarere vi menneskers skuffelse over, at vi ikke konstant bliver forkælet af tilværelsen. Jeg ved godt, at det er nemmest at sige, så længe man selv har det rimelig godt blinker

For mig er der ikke noget galt i at "trække Gud, ned i noget, som vi kan fatte", når blot vi er klar over, at det ikke er hele sandheden blinker


Med ønsket om, at du snart får det bedre - og m.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#19752 - 19/10/2015 23:37 Re: Teodicé-problemet. [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875


Det er altid hårdt at miste en af sine allernærmeste - du har min medfølelse.

SVAR: Tak Arne.

*

For mig er det ikke videre væsentligt, om kristendommens Jesus faktisk har eksisteret. For mig er det budskabet, det handler om - og dét er værdifuldt, synes jeg blinker

SVAR: Og hvad mener du, budskabet er?

*

For mig er "det onde" ikke en kraft i sig selv - snarere vi menneskers skuffelse over, at vi ikke konstant bliver forkælet af tilværelsen. Jeg ved godt, at det er nemmest at sige, så længe man selv har det rimelig godt blinker

SVAR: Det forestår jeg ikke en meter af! … Forklaring ønskes.

*

For mig er der ikke noget galt i at "trække Gud, ned i noget, som vi kan fatte", når blot vi er klar over, at det ikke er hele sandheden blinker


SVAR:??? … Jesus sagde/siger han er sandheden.

Mener du han løj/lyver?

"Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig. Kender I mig, vil I også kende min fader. Og fra nu af kender I ham og har set ham."

Filip sagde til ham: "Herre, vis os Faderen, og det er nok for os." Jesus sagde til ham: "Så lang tid har jeg været hos jer, og du kender mig ikke, Filip? Den, der har set mig, har set Faderen; hvordan kan du så sige: Vis os Faderen? Tror du ikke, at jeg er i Faderen, og Faderen er i mig? De ord, jeg siger til jer, taler jeg ikke af mig selv; men Faderen, som bliver i mig, gør sine gerninger. Tro mig, at jeg er i Faderen, og Faderen er i mig; hvis ikke, så tro på grund af selve gerningerne.”

Johannes 14:6-11 --- fremhævning af mig.

*

Med ønsket om, at du snart får det bedre - og m.v.h. Arne smiler

SVAR: Tak Arne, jeg ønsker også dig alt godt.


Top Svar Citer
#19755 - 20/10/2015 02:10 Re: Teodicé-problemet. [Re: Anonym]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Undervejs gav Han sit eksempel og sit liv for at vi selv kunne finde Guds Rige.

Han ønskede ingen følgere og ingen som skubbede sig ind mellem dig selv og Gud.

Han ønskede voksne levende, ansvarlige mennesker som selv forstår.

Og det gør Gud også. Tro mig, jeg ved det. smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 25 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 24 25 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Nyheder fra Religion.dk