annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 311 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 5 1 2 3 4 5 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#19596 - 27/08/2015 12:36 Synd, anger og omvendelse
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Det er jo religiøse ord og begreber, vi alle kender, og som mange nok rynker på næsen af - eller vrænger ad.

Men hvad betyder de egentlig – de tre ord?

Synd betyder egentlig: at vende sig bort fra Gud.
Anger: den følelse, som et menneske gribes af, når det må tage afstand fra egne handlinger.
Omvendelse: stammer egentlig fra det gamle græske ord: metanoia, som nok nogenlunde kan oversættes til: at få noget andet i sinde.

For mange af os minder disse tre begreber vel om ubehagelige erfaringer med mennesker, der trænger sig ind på én, og som presser på for at få os til at tænke, føle og handle - netop som de vil.

Sådan missionsvirksomhed oplever jeg som en bedrevidende mangel på respekt for andre menneskers ret til selvbestemmelse.

Dertil kommer jo de forskellige religioners præsteskaber, der kan finde på at misbruge menneskers syndsbevidsthed til egen fordel.

Men hvis man ikke føler sig overbevist af påstanden om, at der er en Gud, som har skabt verden – og måske også opretholder verden – universet – eller man er overbevist om det modsatte – at der ikke er nogen Gud - hvad så?

Mit svar er, at man alligevel – med eller uden gudstro – fortsat står over for spørgsmålet: Hvordan kan det være, at verden eksisterer, og at vi mennesker oplever det?

Og det er vel egentlig dét, de mange religioner præsenterer hver deres eget svar på.

Her må det vel så være op til hver enkelt af os – med hver vores forstand, følelser, fornemmelser, intuitioner og ubevidste indre kræfter – at afgøre sit eget standpunkt.

Set på den måde – med eller uden en gudstro – kan afvisning af begreberne synd, anger og omvendelse vel opfattes sådan, at man:
- negligerer eksistensen,
- ignorerer egne fejl
- undlader at få øje på at leve et bedre liv.


En sådan afvisning er jeg ikke tilhænger af.

Det er så, som jeg ser de tre begreber: Synd, anger og omvendelse.

Andre ser dem sikkert på mange andre måder.

Nogen, der vil ytre sig? blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#19602 - 29/08/2015 21:32 Re: Synd, anger og omvendelse [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret


Det handler vel bare om opdragelse i forhold til de eksisterende normer og regler i det samfund/kultur/miljø man lever sit liv i, samt egne eventuelle opsatte regler, som kan være for en periode eller ”for altid” … for hvad er rigtigt eller forkert?
Top Svar Citer
#19604 - 30/08/2015 12:59 Re: Synd, anger og omvendelse [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.

Tak for dit synspunkt: blot at følge normer og regler (kort sagt).

Jo, sådan kan man jo vælge at leve - og al respekt for dét!

Når jeg skrev om eksistens som en gave og ikke en selvfølge (det var i hvert fald dét, jeg mente), om egen vurdering af, hvor godt og rigtigt man lever samt muligheder for at leve bedre og rigtigere - så var det jo tænkt som noget, man kan lægge oveni dét alene at følge normer og regler.

For mig er det oplevelsen af livet som en "gave", der inspirerer til at "lægge oveni" blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#19605 - 30/08/2015 16:15 Re: Synd, anger og omvendelse [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret


Citat:
Jo, sådan kan man jo vælge at leve - og al respekt for dét!


Det er jo mange menneskers lod, men uanset ens opdragelse, landets regler og love eller/og det miljø man lever i, kan man jo godt glæde sig over livet og muligvis ændre egen livssituation (materielt eller) åndeligt, men derved tilføjer man bare flere/andre nye ”regler og love” da enhver ændring (”lægge oven i”) --- hvis den er mulig --- kræver overskud, mod og disciplin, men også en mening/hensigt.

Der er ikke noget som gamle vaner og begær der er svært at komme af med, så ofte er det hårdt arbejde at omvende sig/”lægge oven i” --- men først og fremmest kræver det man ved hvad man vil omvende sig fra og hvad man så vil vende sig mod og hvorfor det ene er bedre end det andet.

Jeg syntes den bedste måde at ”lægge oveni” er når man i samværet med næsten bliver opdraget til at ændre sig så man kan være sig selv bekendt og så man giver glæden og eller håbet videre til næsten.

Top Svar Citer
#19606 - 30/08/2015 22:09 Re: Synd, anger og omvendelse [Re: Anonym]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Kære Arne

Nu hopper jeg sgu lige ud i din...lagkage griner

Hvorfor skulle vi beskæftige os med sådanne spørgsmål, hvis vi bare er midlertidige væsner, som er på vej til...ingenting.

Hvilken relavans har spørgsmålene?

Ville det ikke være mere relevant at spørge...hvordan får vi noget på den dumme inden vi kradser af?

Kan jeg hører Rihanne i baggrunden...det kan du lige bande på griner

Stangtiv og på rulleskøjter suser jeg afsted og finder intet mindre end denne her...just for you and me blinker

https://www.youtube.com/watch?v=z4tqij8zsOU

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 5 1 2 3 4 5 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk