annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15696883
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383021
Et andet syn 1992443
Åndelig Føde 1527744
Jesu ord 1523947
Galleri
10 oktober Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 419 gæster og 203 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 5 < 1 2 3 4 5 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#14597 - 09/01/2013 19:22 Re: Jeg skal dø [Re: Michael]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Michael.

Jeg har ofte lidt svært ved at føle mig sikker på, hvad du mener, men disse ord af dine kan jeg fuldt ud tilslutte mig:
Citat:
At leve er at være, at leve med i livets evige bevægelse og for at kunne det, må man dø fra fortiden, fra erindringen, hvert øjeblik.
og når du stiller spørgsmålet:
Citat:
Måske du ved hvad der er, når der ikke er frygt? smiler
Så kan jeg svare: Ja, dog med den indrømmelse, at det er noget, jeg kun oplever glimtvis eller i korte øjeblikke - men blot én gang oplevet er det allerede uforglemmeligt - i hvert fald for mig - i modsætnig til al anden erindring blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#14598 - 09/01/2013 20:06 Re: Jeg skal dø [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Hvad er dit formål, Arne, med dit sidste indlæg? Mener du, at det gavner en seriøs debat? Men jeg skal da nok give et seriøst svar på dit forsøg på at afspore dit eget emne.

Hjerneskanninger har vist, at alle bevidsthedsfænomener ledsages af hjerneaktivitet i de områder af hjernen, som relaterer sig til arten af oplevelsen. Et "gys" eller lignende skrækreaktioner medfører yderligere en stigning i adrenalinproduktionen. Er man død, så er der hverken hjerneaktivitet eller adrenalinproduktion, så enkelt er det, Arne.

Jeg udtaler mig om trerams holdning til emner, hvor jeg kender hans mening fra bl.a. private møder med ham, og mine udtalelser er også, hvad han selv har givet udtryk for i dette forum mange gange. Hvis jeg skulle tage fejl, ville han nok selv komme med de fornødne korrektioner.

Det er nok mest dig, der misser pointen, for det fremgår klart af mine indlæg, at jeg netop forholder mig til måden at anskue døden på, også i min sidste kommentar, hvor jeg understreger, at din holdning til døden er din egen sag. Eftersom du ikke er død, handler det klart om HER og NU.

Trist at du nu for anden gang i denne tråd forfalder til indholdsløst ordkløveri i en debat, som jeg har rost dig for at starte. Det virker ikke som om, at du er interesseret i at kende til andres synspunkter, når du forsøger at forplumre dit eget debatoplæg.

Mvh

Ole Bjørn :o)



Top Svar Citer
#14600 - 09/01/2013 21:14 Re: Jeg skal dø [Re: ole bjørn]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne
Hvad angår min mening om døden, så må jeg sige at den ligger helt på linie med Ole Bjørns, og jeg tror at enhver "ren" ateist vil mene det samme, har du forstået at leve livet mens du havde chancen, har du ikke noget at fortryde og alle har haft chancen, nogle har bare ikke formået at slippe livet løs, de har haft nogle uheldige ( gude) bindinger, som ikke tillod dem at leve livet fuldt ud.

Og jeg har aldrig "tilladt" at mine sygdomme har taget over og "sortnet" min hjerne, de er blevet holdt nede og ude af mit liv, for kun at dukke op når jeg skulle omtale dem, og de ikke en del af mit liv mere, de er bare historie.

Det ser ud til at du tror der er noget på den anden side af døren til dødsriget, jeg har været der for et kort øjeblik og jeg opdagede ingen aktiviteter, så vær du bare rolig, der sker intet efter du har lukket døren, absolut intet.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#14601 - 09/01/2013 22:41 Re: Jeg skal dø [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Det er jo heldigt, at Oles udtalelser om dine meninger holder stik, som du skriver, de gør, selvom det jo nu ligger klart, at Ole alene har udtalt sig herom ud fra et skøn.
Generelt er det min indstilling, at man i god debatkultur alene udtaler sig på egne og ikke på andres vegne.
Det sidste er efter min mening en uskik.

Jeg er iøvrigt helt enig med dig i, at det gælder om, som du skriver: "at leve livet fuldt ud", og jeg mener at have forstået, at netop dét gør, at du ikke frygter døden.
For du skrev jo:
Citat:
Jeg er ikke bange for døden, men håber da den bliver fredelig engang om 40 år, man er vel optimist ha ha.
Og hvor end mine atomer så ender, så håber jeg på de finder en god plads at "overleve på".
Hvordan dét at leve livet fuldt ud så kan føre til, at ens totale udslettelse til nogle spredte atomer end ikke fremkalder et gys, det forstår jeg dog stadig ikke, men det er jo så heller ikke min sag.
(Alligevel kan jeg ikke helt frigøre mig fra et indtryk af, at det i mine øjne ligner en lidt påtaget "heltepositur" - men indrømmet, det er jo kun et indtryk) blinker

Du skriver til mig:
Citat:
Det ser ud til at du tror der er noget på den anden side af døren til dødsriget -
Hvad der får dig til at tro dét, ved jeg ikke. Jeg har læst tråden igennem for at se, om der skulle være noget, der kan opfattes sådan, men intet fundet.
Det nærmeste, jeg kan komme det er dette:
Citat:
Men er det egentlig ikke spild af gode kræfter at gøre sig spekulationer om ”efter døden"?
Er det ikke bedre at bruge kræfterne - mens de er der - på ”livets mirakel” – med ”dødens gys” som stimulator? smiler
og
Citat:
Men jo mere jeg nærmer mig oplevelsen - gyset - af intethed, jo mere stiger begejstringen over min egen, og verdens, væren.
Men skulle jeg seriøst overveje spørgsmålet: Er der noget af mig - udover "de spredte atomer" - der fortsætter efter min død? - så aner jeg ikke, hvad jeg skal svare - og jeg har ikke tillid til, hvad andre måtte svare - uanset hvad de svarer blinker

Der findes jo det, der kaldes nærdødsoplevelser (klik), men som nok ikke rigtig kan siges at være videnskabeligt afklarede / ordentligt undersøgt.

Det forekommer mig at være naivt at have nogen som helst faste meninger/overbevisninger her - og som før nævnt - også overflødigt at spekulere derpå blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#14603 - 10/01/2013 07:30 Re: Jeg skal dø [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Nej, Arne, mine udtalelser var ikke et "skøn" men en viden, baseret på mit kendskab til trerams holdning. Det er skam også god debatkultur at udtale sig på andres vegne sålænge man loyalt refererer deres synspunkter. Det er jo noget, som du med dit jævnlige citatfusk ofte har forbrudt dig imod, så der har du vist "skudt dig selv i foden".

Det er forståeligt at treram antager, at du tror på en form for tilværelse efter døden, for du går jo meget op i religiøs tro og citerer ofte religiøse skrifter, og alle religioner har jo troen på et efterliv som en del af deres trosgrundlag. Til overflod har du jo skrevet
Citat:
Ikke religiøst troende rationalister tror vel noget i retning af, at det eneste, der overlever døden, er molekylerne, vi består af
og da du konstant har taget afstand fra os "ikke-troende rationalister", kan man med god grund antage, at du ikke deler vores syn på et muligt efterliv.

Mvh

Ole Bjørn :o)

P.S. Om nærdødsoplevelser ved man med videnskabelig sikkerhed, at der ikke er rapporteret et eneste dokumenteret tilfælde efter hjernedøden er indtrådt. griner

Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 5 < 1 2 3 4 5 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
26/04/2024 12:57
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Israel sender forslag om våbenhvile til..
27/04/2024 02:12
USA's regering sætter forbud mod mentol..
27/04/2024 00:40
WHO maner til besindighed: Fugleinfluenz..
26/04/2024 21:07
USA's militær skal holde øvelse på Bo..
26/04/2024 16:29
Folketinget foretog ulovlig søgning i m..
26/04/2024 16:14
Nyheder fra Religion.dk