annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15696883
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383021
Et andet syn 1992443
Åndelig Føde 1527744
Jesu ord 1523947
Galleri
Trankebar år 1985
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 436 gæster og 274 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 3 < 1 2 3 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#13897 - 13/10/2012 11:03 Re: Einsteins endelige udtalelse om gudetro. [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Når jeg læser dine ord:
Citat:
Jeg er som vist alle ved overbevist ateist, men kan da godt føle noget storladent over hele universet, dette kæmpemæssige "mirakel" hvor vi mennesker optræder som om vi ejer det hele, selvom vi bare er nogle små brikker, ikke at regne for meget mere end de myrer der også befolker jordkloden og har lige så megen ret til at være her, de ødelægger så til gengæld ikke jordkloden som vi mennesker er på vej til.
så tror jeg, at det netop er sådannne former for religiøs oplevelse (klik), Einstein taler om (og som iøvrigt også er, hvad jeg "bekender mig til"), når han citeres for:
Citat:
I am a deeply religious nonbeliever - this is a somewhat new kind of religion.
og
Citat:
Science without religion is lame, religion without science is blind.

Så er vi mon ikke i gang med "en strid om kejserens skæg", hvor religiøse oplevelser forveksles med dogmatisk fastlåste religioner? blinker

Danskeren Johannes Anker Larsen udtrykte noget af det samme, da han skrev om slangen, der skifter ham.
Hver aflagt ham er en religion - men slangen, den er et andet sted (Frit efter hukommelsen)

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#13915 - 16/10/2012 17:48 Re: Einsteins endelige udtalelse om gudetro. [Re: treram]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Kære treram.

Det nytter ikke at klippe tingene ud i pap for Arne. Han vil stædigt fastholde, at Einstein deler hans egen opfattelse af universet, uanset hvad vi kommer med af dokumentation. Nu hævder han tilmed, at udtalelser fra Einstein, fremsat i en kreds af videnskabsmænd, eller i breve til kolleger, er "tiltænkt ganske almindelige mennesker", selv om Einstein gang på gang har følt sig nødsaget til at dementere deres fortolkninger.

Om så Einstein selv havde sagt til Arne, at han havde misforstået ham, så ville Arne sikkert have fortsat med at drive citatfusk, eller måske (som han gjorde med professor Vincent) have svinet Einstein til, fordi han ikke ville give ham ret.

Mod stædige troende hjælper argumentation ikke. De VIL have ret i deres udlægning, uanset hvad kendsgerningerne viser. Vi finder den samme indstilling hos de hårdnakkede benægtere af den globale opvarmning. I deres øjne er vi ubegavede forbandede løgnere og konspiratorer.

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#13917 - 16/10/2012 22:34 Re: Einsteins endelige udtalelse om gudetro. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Tream.

Jeg ser, at Ole igen fører sig frem på sin sædvanlige "ydmyge" facon:

Ole forstår, Arne forstår ikke.

Einsteins ord på ganske almindeligt sprog er forbeholdt videnskabsfolk og kan ikke forstås af almindelige mennesker.

Hvad det er, "de kloge" forstår, men som vi andre ikke forstår, det afklarer Ole imidlertid ikke.

Til gengæld påduttes jeg at tilhøre en gruppe mennesker, der kalder videnskabsfolk for "ubegavede forbandede løgnere og konspiratorer" - hvor Ole så har dét fra - fra mig er det i hvert fald ikke blinker

Endelig bliver jeg også kaldt "troende".
Gad vide, hvad dét er for en tro blinker

Nu vil Ole nok som sædvanlig anklage mig for citatfusk supplerende de øvrige personlige anklager - i stedet for at afklare, hvad han selv mener.

Det er ikke mindst derfor, jeg ikke gider at debattere med ham blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#13918 - 17/10/2012 06:30 Re: Einsteins endelige udtalelse om gudetro. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Jeg både forstår og ikke forstår både dig og Ole Bjørn, jeg forstår godt at han mener du er troende, for det har jeg også en svag formenig om, fordi du svarer Thomas igen som om du sympatiserer med hans citater om gud-Jesus og til mig svarer du at du ikke tro en disse på noget, det er du selvfølgelig i din gode ret til, men så må du konkretisere hvor du står, så det er mere synligt, så ingen er i tvivl om dit standpunkt, hvis det er dette du ønsker.
Og netop med dine udtalelser om Einsteins citater er det som om du mener at Einstein var troende, hvor vi andre ikke kan få denne mening ud af dem, tværtimod.

Jeg synes så nok at Ole Bjørn kører lidt for meget i det, men sådan er vi jo så forskellige, hvordan vi behandler hinanden, jeg ville så nok behandle en præst-biskop på en endnu værre måde, dem har jeg intet tilovers for, jeg gav, vistnok i foråret, den fynske biskop et meget nedladende brev i forbindelse med hans udtalelser i radioen, at han ikke ville melde en præst der var bevist pædofil, dette forargede mig i en sådan grad, at jeg måtte give ham en ordentlig skideballe, desværre svarede han aldrig på mit brev, jeg havde min adresse på brevpapiret, så jeg optrådte ikke anonymt.

De 2 nye tiltag fra Ole Bjørn om lykke, synes jeg er vældigt gode, hvis da ellers at debattørerne vil debattere dem.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#13919 - 17/10/2012 06:47 Re: Einsteins endelige udtalelse om gudetro. [Re: ole bjørn]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Kære Ole Bjørn.
Som jeg svarede Arne, så forstår og ikke forstår jeg jer begge, jeg mener også at Arnes ståsted-troende-ikke troende er svært at se, den ene gang å ser det ud til at han er meget troende når han svarer Thomas og muligvis også Zenia og han kæmper for at Einstein også var troende, hvorfor mon?? vi andre mener ikke at han var spor troende-tværtimod.

Men jeg synes så også at du farer lidt hårdt frem mod Arne, men sådan er vi jo så forskellige hvordan vi behandler hinanden.
Og som du kunne se farer jeg mindst lige så hårdt frem når jeg bliver gal i knolden på de gejstlige, så får de sku beskeden med skud lige fra hoften, dem har jeg overhovedet ingen respekt for, det ser så for mig mærkeligt nok ud til, at du respekterer disse
troende tåber, men ok sådan er vi jo så forskellige heldigvis.

Jeg synes dine 2 nye tiltag med lykken er vældigt gode, hvis nu bare folk vil debattere dem, men her var du utilfreds med vore svar som var for personlige, lige på nær Zenia´s og dit eget svar lå faktisk tæt op mod vores, hvad det personlige angår, er det noget med splinten i dit øje Ha ha.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 3 < 1 2 3 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
26/04/2024 12:57
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
WHO maner til besindighed: Fugleinfluenz..
26/04/2024 21:07
USA's militær skal holde øvelse på Bo..
26/04/2024 16:29
Folketinget foretog ulovlig søgning i m..
26/04/2024 16:14
Hovedvej mellem Viborg og Holstebro spæ..
26/04/2024 15:35
Tidligere landsholdsspiller Stig Tøftin..
26/04/2024 14:38
Nyheder fra Religion.dk