Hey RM,, lige kort og nok ikke et fyldestgørende svar
Du skriver:
Men vi må vel netop underkaste os selve livet. De naturgivne og menneskelige betingelser, der ER ...?
SKRIG, HJÆLP (masochistisk servil kujonagtig afgudsdyrkelse), længere væk fra en jødisk kristen kontekst kan man ikke komme.
Du må ikke have andre guder end mig. Du må ikke lave dig noget gudebillede i form af noget som helst oppe i himlen eller nede på jorden eller i vandet. 2 Mos
Gud, som gør de døde levende og kalder på det, der ikke er til, så det bliver til. Rom 4, 17.
Kristendommen ville aldrig ha set dagens lys om det du her skriver gjaldt: Men vi må vel netop underkaste os selve livet. De naturgivne og menneskelige betingelser, der ER ...?
Det er altid noget at du har et spørgsmålstegn til sidst. Men i en jødisk kristen kontekst er det ren blasfemi det du der skriver og som sagt er kristendommens begyndelse et stort oprør imod og opgør med det du der skriver.
De menneskelige betingelser er vilkårlige og historisk og politisk betingede, og står hvert øjeblik til at forandre; det er et mere eller mindre aftalt spil men man må aldrig underkaste sig.
Mennesket har natur, og natur er godt, men mennesket er ikke natur og må ej heller underkaste sig sin natur, dette er ren naturreligion og animanisme eller panteisme som det arne står for.
En krokodille er ikke fri, men det er et menneske. Et menneske som blot natur (uden ånd) er ej heller fri, men bundet og et offer (sygdom; demens; depression; psykose; neurose og tvangsneurose mm), men dette vil vi også betragte som u-menneskelig, da der netop til mennesket hører kategorien ånd og historiskhed (både det enkelte menneske og menneskeheden som så har selvbevidsthed og dermed frihed (indbygget karakterstruktur og personlighed)).
Vi underkaster os ikke det der ER, men Skaberen. I kristen sammenhæng er mennesket skabende og fri som ekstatisk bærer af ånden, guds ånd, læs Paulus Galaterbrev og Rom 8 og 1 Kor 1-3 og 2 Kor 3 fx..
Mennesket har natur og det er godt og man skal selvfølgelig ha det godt med sin natur og naturlighed: søvn, spise drikke, motion og virkelyst og lyst til udtryk (jublende og triumferende livsbekræftende) verbale og nonverbale; og sex mm.. Men i mennesket er intet ”blot biologisk” (natur); som det ej heller er ”blot åndeligt” (er ubegrænset fri, for vi har som sagt natur).
Man kan også sige det på en anden måde, mennesket har natur men er ikke en del af naturen, fordi vi i os selv er et stykke natur eller en hel verden. Mennesket er sig selv en hel mikrokosmisk, autonom og autopoiesis verden; og selv/ego og verden som mikrokosmos hører i den forstand sammen. Når ens mikrokosmos går i stykke, når ens verden (indre verden) går i stykke kan man gå til psykoanalyse og få det genoprettet. Ofte fejler egoet/selvet ikke noget, men det er blot ens verden, inner world, mikrokosmos der er gået i stykker eller forholdet mellem mikrokosmos og makrokosmos er i ubalance (i stedet for ilt ryger man cigaretter eller indånder bilos og diselos og i stedet for sunde fødevarer spiser man usunde osv). Mange mennesker dør uden at deres ego/selv fejler noget, og deres ubalancer og problemer er som jeg beskriver det ovenfor, men selvfølgelig kan der også være problemer med egoet/selvet, som kan være svækket, svagt udviklet, fordi man ikke kender sig selv som ånd og frihed, og ingen karakterstruktur og personlighed har.
Problemet er at arne (og Michael) forfører dig og mange andre med sin/deres panteistiske tale her på debatten. Hvor de gør en dyrkelse af verdens væren, og det der ER, til det helt essentielle for os mennesker, men derved forsvinder den spirituelle historiske frihedsdimension. Både arne og michael har i mange år ført en krig imod egoet (mennesket) som skal forsvinde eller svækkes til fordel for det der ER, og en monisme eller monofysitisme skal udslette mennesket, egoet. Ikke så mærkeligt at du vågner op om morgenen og er træls træt, når du lader dig forføre og ikke kender Kristus og Friheden i Kristus, hvor vi ekstatisk bærer og drives af ånden, guds ånd og er skabende og kreativ til (dopamin spiller en afgørende rolle her for Paulus) uden at det ødelægger vores forstand og fornufts former og vores ego/selv, selvcentrerethed.
mvh Hanskrist
når desværre ikke mere,
PS:
til simon, gud hvor er du naiv mand, hvorfor måtte du ikke deltage i begravelsen????, fordi det var stunt mand, ta dig dog sammen simon, hvor er du nem at narre. Men korrekt nok en tænkt situation kan man som sagt også tale om. Men ingen kristne krævede at hun skulle/SKAL (hun er her stadig som Marianne) afsværge sin nøgterne syn på døden og livet, ihvertfald ikke mig og jeg har ikke kendskab til at der var nogen overhovedet, her løber ønskertænkning af med dig. Og så hold dog for helvede, om du vil tages seriøs, op med, overfor ihvertfald mig, at tale om himmelnisser og andet fjerkræ, ellers får du din røv på komedie mand, det skal jeg sørge for (det orker jeg simpelthen ikke mere at høre på og du nærmer dig Rubæk niveau for debat (det er ikke sjov længere simon og det tror jeg også selv du kan indse)). Ta dig dog for helvede sammen mand.