annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15738219
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2387905
Et andet syn 1995517
Åndelig Føde 1535871
Jesu ord 1527186
Galleri
Hønseskidning i Svaneke
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 142 gæster og 253 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 12 < 1 2 3 4 5 ... 11 12 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11431 - 23/09/2011 14:20 Re: Meningen med mit liv [Re: RoseMarie]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej RM..

"Meningen med livet er for mig næsten bare sagt med ét eneste ord ... relationer".

- Den genkender jeg og vil da også nærmest mene, at meninger kræver en relation - guderne må vide hvilken mening der så er i relationen gud/menneske...;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#11432 - 23/09/2011 14:46 Re: Meningen med mit liv [Re: Simon]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Hej Simon

Gud findes i relationen ...
Det er, hvad meningen er for mig ... og det er der go' mening i ler

SMIL til dig fra RoseMarie

Top Svar Citer
#11433 - 23/09/2011 20:18 Re: Meningen med mit liv [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7212
Sted: Sydsjælland
Simon.

Du skriver:
Citat:
I debatter må vi altså forklare os med fornuftige sammenhængende betragtninger, illustrationer af irrationelle sindbilleder hverken forklarer eller belyser ret meget - og det nytter ikke rigtig at du brokker dig over fornuften Arne ;)
ligesom du åbenbart mener at have ret til egenhændigt og overordnet at vurdere (mine og andres) meningers "rigtighed og relevans" smiler

Samtidig viger du konstant tilbage fra at meddele dine egne holdninger - også her i denne tråd, hvor mening med livet er i fokus.

På den måde får jeg det indtryk, at du egentlig bare "nasser" eller "snylter" på andres meninger ved at nedvurdere dem - uden at du giver dine egne meninger til kende.

Jeg har spekuleret lidt over denne for mig at se noget besynderlige opførsel og opdager, at det egentlig ikke er svært at finde en sandsynlig forklaring.

Den kommer her - og mener du den er forkert, er du jo frit stillet til at korrigere:

Mit indtryk er, at du er super-rationalist, at kun menneskets fornuft - og intet andet - er værd at hæfte sig ved.
Det er velkendt, at denne holdning uvægerligt fører til, at livet er meningsløst.

Det er jo ikke just hverken opmuntrende eller motiverende, og så ka' jeg da godt se det irriterende i, at andre kommer til langt mere inspirerende visioner/idéer ad ikke-rationelle veje.

Det frister naturligvis til at underkaste den slags inspirationer en rationel analyse, hvilket jo uundgåeligt fører til, at ikke-rationelle inspirationer er værdiløse og ubrugelige.

Og så er alt jo godt igen blinker

Hvis det er sådan, det hænger sammen, ka' jeg da godt ha' lidt medfølelse med din meningsløse tilværelse.

Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (23/09/2011 20:20)
Top Svar Citer
#11434 - 23/09/2011 21:09 Re: Meningen med mit liv [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Kære Arne,
Du spørger:

Hvad skal være meningen med mit liv?
Det er nok et forkert spørgsmål, for det er nok ikke noget man bare kan bestemme.

Hvad skal/vil jeg bruge mit liv til?
Nok også forkert, for det er nok ikke noget, man bare kan vide på forhånd.

Hvad vil jeg gerne?
- Opnå anseelse? Det ka’ jeg nok ikke helt sige mig fri for – selvom jeg jo godt ved, at jeg ikke kan leve af, hvad andre mener om mig.
- Gøre karriere på andres bekostning? Ja, men ikke på andres bekostning – og desuden er jeg blevet for gammel til den slags.
- Nyde alt, hvad der er dejligt, så meget som muligt? Jo, men det efterlader en følelse af tomhed, så der er grænser for, hvad det er værd.
- Være stinkende rig med maksimale handlemuligheder? Jeg synes ikke, at de mennesker, der er meget rige, ser ud til at have det specielt meget bedre end os andre, så det bli’r et: Nej.
- Elske mine kære og være god mod mine venner? Ja, det er jeg ikke i tvivl om.
- Lære mit eget sind at kende, med alle dets plusser og minusser? Ja, det har jeg prøvet i gruppepsykoterapi, og det har forbedret min livskvalitet kolossalt – selv om det gjorde gevaldig ondt at møde minusserne.
- Elske en gud og føle mig genelsket? Jo, men ordet og begrebet: gud, er både så misbrugt og så ufatteligt, at jeg hellere vil (nøjes med at) elske verdens væren, som jo gi’r mig alt, hvad jeg har brug for – og den sandhed, som måske er bag verdens væren, vil jeg elske endnu højere.
Jeg føler mig genelsket – har ikke behov for beviser – og den fryd fører mig spontant til at ville gøre mit allerbedste – i kærlighed – til alt i denne verden
Det er så lidt, jeg kan, men resultaterne er ikke det vigtigste. Det vigtige er, at jeg nu også hele tiden virkelig stræber efter at yde mit ypperste.
(Underligt, at det er møder med en ikón, som jeg netop igen har hilst på, der lidt efter lidt hjælper mig til afklaring – hinsides alle religiøse dogmer )

M.v.h. Arne.

... Det har jeg tænkt meget over, og jeg vil gerne give mit bidrag til et meget vigtigt emne:

Egentlig tænker jeg, at spørgsmålet stillet på forskellige tidspunkter af mit liv ville have givet anledning til forskellige svar, så jeg vil nøjes med at se det stillet lige her og nu – i livets aften, om man vil:

Som jeg er skruet sammen – og som min samlede livserfaring siger mig, er der kun ét svar, som dækker hele spørgsmålet, som stilles i dette: Hvad skal være meningen med mit liv?

Efter erfaringer med studier i mange forskellige psykologiske … filosofiske … religiøse … spirituelle retninger … kan svaret nemlig koges ned til bare én sætning for mig:

Vor redning som art ligger i at erkende, at et menneske ikke så meget er en fysisk krop med en sjæl, men meget mere en Sjæl, som har valgt midlertidig at tage ophold i en krop her på jorden. …
Erkendelsen her åbner jo unægtelig for et potentiale, som næsten virker helt svimlende på mig. …

Åndens potentiale tænker jeg er dét, som skal redde os – og heldigvis tror jeg på, at der er uanede ressourcer at trække på her. …

Fornuftens/Oplysningstidens epoke må erstattes af Åndens kraft. …
En lille parentes: Jeg er skabt i Guds billede, og Gud er jo ikke fornuft, ligesom jeg ikke kan ræsonnere med min Skaber. Dér skal andre midler til. !!

Ikke mindst svimler det imidlertid for mig, når jeg indser, at vi alle i Sandhed ér Én i Ånden – hjemmehørende hos vor fælles Skaber … at vore adskilte liv her på kloden … slet ikke er så vigtige, som vi går og tror (men kun tjener til at holde gang i Ego´ets sysler) …

Mit kendskab til Et Kursus i Mirakler har været min (gen)vej til forståelse af mange ting i mit liv, men vigtigst af alt handler det om Énhed frem for Adskilthed mennesker imellem. …

Det er jo en så vigtig tid, vi lever i netop nu i lyset af udhulingen af klodens ressourcer og de ekstreme klimaforandringer og meget mere, som jo tilsammen gør, at ingen som helst længere kan være uberørt af det, som finder sted på vor fælles klode. …

For at tage emnet ”hjem til mig selv” tænker jeg, at vi længe nok har troet på, at de store politikere samlet til globale topmøder nok ville løse vore problemer?

Jeg ser det som på høje tid at indse, at MINE egne tanker, holdninger og overbevisninger må renses, således at de kan virke med til – og måske endda være helt nødvendige – for at helbrede vor klode? …

Det andet har været forsøgt så længe, og tilsyneladende er det ikke Vejen frem. …

Et kursus i Mirakler siger: Når jeg når til at tænke:” Der må være en anden metode – kære Helligånd, hjælp mig” …
Ja, så er den lille villighed fra mig til stede, og hjælpen gives. …

Det er min oplevelse, og dét tror jeg på, er meningen med mit liv nu: ”At tage modstand, negative følelser af enhver art hjem til mig selv, bede om hjælp til at forvandle det via Helligånden, som er den stærkeste kraft, der findes, … og når så den indre fred indtræder, er det – igen for mig – et tegn på, at jeg er på rette vej … og det er meningen på det åndelige plan for mig i mit liv lige nu. …

Ved godt, at jeg har valgt at stille spørgsmålet og besvare det på et dybt, åndeligt plan, men det må vel kunne tillades på et forum, som kalder sig ”trosfrihed”. …

I respekt for andres svar på spørgsmålet … og forventende det samme for mit … med tak til Arne for at have stillet et vigtigt spørgsmål … og dermed givet anledning til eftertanke. ...


Top Svar Citer
#11435 - 24/09/2011 08:46 Re: Meningen med mit liv [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

ser, at jeg glemte at slutte mit indlæg, så det sker her. smiler

M.v.h. og god week-end til alle
Zenia
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 12 < 1 2 3 4 5 ... 11 12 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
30/04/2024 14:16
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Nyheder fra DR
Se billederne: 1. maj markeret verden ov..
02/05/2024 00:00
Missilangreb i Odesa igen, igen: 13 er s..
01/05/2024 23:16
Arizonas senat forkaster abortlov fra 18..
01/05/2024 22:07
21-årig kvinde løsladt i mørklagt ter..
01/05/2024 21:51
New York vil føre voldtægtssag mod Har..
01/05/2024 20:49
Nyheder fra Religion.dk