annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Symbol
Hvem er online?
1 registreret ABC 323 gæster og 331 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 9 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#993 - 14/06/2008 17:18 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: ALH]
jmp
Uregistreret

Det er nok fordi det er så svært at forholde sig til beskrivelser. Ultimativt kommer dette at leve sit liv og udfra det at forstå både sig selv, tilværelsen og andre mennesker, ud på, at det er noget man gør rent faktisk. Når man beskriver det, er det ikke det samme som det, rent faktisk at gøre det.

Hver enkelt af os har vores eget liv for hånden og kan beskæftige os med det, det er blandt andet derfor at jeg altid helst vil høre hvilke forestillinger folk selv gør dig i stedet for at forholde mig til et citat fra hvad en eller anden klog mand engang har sagt.

Vi kan godt læse bøger men livet selv er ikke en bog. Og uanset hvor klog man er kan man ikke gøre sig klog på et andet menneskes liv.

Ens eget liv er ens egen værdighed som menneske. Og det er dette vores eget liv som er helligt.
Top Svar Citer
#1002 - 15/06/2008 11:46 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: ]
Thomas
Uregistreret

Når jeg siger, at Gud er åbenbaret som verdens liv, så er det fordi, at Gud er Ånd. Intet liv uden Gud. Intet samspil, ingen udvikling. Men vi lever i en verden, hvor meget interagerer, harmonerer, bliver opretholdt, lever og ånder, bevæger og bevæges - alt sammen for at vi sjæle kan iklædes kødet og lære kærligheden at kende. Kærligheden, som opleves, når man giver den, ikke når man kræver den.

Var Gud et væsen, kunne man spørge: HVOR er Gud? Eller HVEM er Gud? Er træerne og naturen Gud? Er det solen, som er Gud? Er det vores følelser, som er Gud? Er Gud i en fjern galakse? I en anden dimension?

Men Gud er Ånd - ikke en ånd, men ånd. Derfor kan Gud ikke reduceres til det ene eller det andet. Nogle tror måske, at Gud er naturen... og så tilbeder de den. Andre tror noget andet... de søger en form at tilbede - gerne noget, der virker skønt eller magtfuldt, måske.

Men med Gud som Ånd - ikke som et væsen her eller dér - må dette billede fordampe. Da åbenbares skaberen som verdens stof og liv, og samtidig må det erkende, at Gud er den usynlige bevæger af alt dette. Gud er i alt, og vi er i Gud. Eller: Gud åbenbares som verdens stof og liv, og i hver og en af os, som holder fast i Jesu ord - for hans ord er ÅND og liv, og han vidner direkte om Gud - kan Gud åbenbares og forkyndes.

Sproget er begrænset, og derfor bruger vi ord som 'i' og 'over', og det er som regel også fint nok. Men kobler vi Gud til som et væsen, så bliver det pludseligt for begrænsende. Så bliver det sort/hvidt med nogle, som tilbeder naturen som Gud, mens andre vælger Gud fra lige dér og snarere accepterer Gud som noget abstrakt - eller som noget helt tredje. Med det i baghovedet vil jeg vove følgende:

Himlen og Jorden. Det usynlige og det synlige. Gud er Ånd, og verden er Hans krop.
Top Svar Citer
#1003 - 15/06/2008 12:14 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: ]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Kære Thomas

Tak for at du skrev ordene. Det er ikke muligt for mig at kommentere dem, men nogle gange skal vi vel også have lov til at udtrykke vores tro uden en masse teologiske korrektioner.

Du afslutter dit indlæg med følgende:

"Himlen og Jorden. Det usynlige og det synlige. Gud er Ånd, og verden er Hans krop."

- Det er meget smukt men også noget metafysisk og metaforisk - og dog siger det noget om den virkelighed, som vi alle er en del af, og som er svær at beskrive med ord. Hvis ikke du allerede ved det, så har teologen McFague netop postuleret noget lignende i "Models of God", hvor hun gør op med den monarkiske model, der netop sætter Gud ind i en mere statisk model med Gud som den autoritære konge over sit kongerige, hvorved Guds væren ikke forbindes med verden (jorden). Ifølge Mcfague relaterer Gud til vores verden som vi til vore kroppe. Med andre ord er verden Guds krop, hvormed krop og ånd er et sammenhængende hele; er pulsslag af energi. På den måde står vi mennesker med et stort ansvar for Guds krop, og en afvisning af dette er metaforisk set en synd. Verden som krop må elskes, skriver McFague. Herefter fortsætter hun med et kapitel om Gud som moder, elsker og ven. Men dette er ikke en del af mit pensum, så jeg vil stoppe her blinker

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#1008 - 15/06/2008 15:12 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: ALH]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Anne.

Jeg læste lige dit svar til Thomas, og blev lidt i tvivl om hvad I/du egentligt mener når i siger verden, er det jeres egen lille verden eller relaterer det til jorden som verden ?, fordi det kan vel ikke være hele universet I/du betegner som verden, vi lever jo i hver vores egen lille verden, kan man sige, eller hele verden er på den anden ende, I/du lever måske mere i en guds verden, altså i en anden verden end vi ateister lever i.

Nogle bliver jo beskyldt for at leve i en helt anden verden, nærmest en forkert verden.

Jeg ser også du mener at gud kun eksisterer i jord "verdenen", der er han nok ikke så begejstret for at høre,nu han mener at have skabt det hele, ihverfald iflg. de menneskeskabte skrøner gt og nt.


_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#1010 - 15/06/2008 21:04 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: treram]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Hej treram

Jeg har lidt svært ved at spore mig ind på dit indlæg, idet jeg ikke mener at have skrevet eksplicit om det, du henviser til i mit indlæg til Thomas. Jeg referede til Sally McFague, der er en interessant teolog, hvad angår skabelsestroen og pudsigt nok, har hun i "Models of God" skrevet akkurat samme formulering som Thomas anvendte i dag: "Verden som Guds krop" (Og Thomas er ellers ikke begejstret for teologi/teologer og andet kristen fims (læs: tænkning) :)). Jeg er glad for Thomas' indlæg, fordi vi for første gang kan udveksle i stedet for kun at strides, for et eller andet sted har vi jo troen, som ikke nødvendigvis er identisk med teologien på samme måde, som man kan forholde sig til et andet menneske uden, at det nødvendigivs er identisk med psykologiske fagbegreber. Teologien og psykologien beskæftiger sig med Gud og mennesket.

Jeg forstår 'verden' som et begreb både for vores jord og for universet. Men "hver vores verden" er ikke et udtryk for det samme. Det må næsten rumme en mere subjektiv vurdering - hvad sker der f.eks. i "din verden" i dag?

Om Gud kun eksisterer i "jord verdenen", har jeg vist ikke skrevet noget om. Men jeg fremhæver oftest Gud som den Guds Ånd i Jesus Kristus, der er Gud-med-os-midt-i-denne-verden, og med "denne verden" mener jeg den verden, vi som mennesker eksisterer i. Det er også den verden, som Jesu ord, gerning, død og opstandelse "figurerer" i.

Må holde her, der er noget om Faderhuset og deres ideologi, der opfordrer til streng opdragelse af deres børn i tv-avisen. Det er simpelthen så langt ude, hallo!! Godt det bliver afsløret.

mvh
Anne

_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
annonce
Side 9 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk