annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18673273
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2574749
Åndelig Føde 2243224
Et andet syn 2124289
Så er der linet op... 1726396
Galleri
Nødstrømsanlæg
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 384 gæster og 249 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Drømmer du?

Hej Zenia.

Jeg kan ikke rigtig "få ud af hovedet" din bemærkning 18/03/2012:
Citat:
I respekt for DIN tydning, som jeg altid tror på er den rigtige, tænker jeg om den første, at der måske er lidt stress over den, og det tænker jeg grundet din fornemmelse af, at du vågner med følelse af, at der er noget du skal nå? ...
hvor jeg - trods din meget forsigtigt tilbageholdende udtryksmåde - alligevel straks røg ud i det defensive og ville trumfe min egen tydning igennem (forhindringer for stræben efter et højere mål) blinker

Og jeg tænker på, hvad du ville have skrevet, hvis du kastede forsigtigheden og tilbageholdenheden over bord.
Men det kan jo nås endnu! smiler

Samtidig "roder jeg rundt i", hvad det egentlig er for et mål, jeg måske/måske ikke drømmer om, at jeg ikke kan nå.
Da jeg vågnede her til morgen, fik den drøm, som jeg allerede havde glemt, og fortsat har glemt, mig til at se det hele lidt anderledes:
Jeg er selvfølgelig vildt lykkelig over at opfatte det, jeg kalder "verdens vidunderlige væren", men også over at have fået en oplevelse af Jesus Kristus kærligheden via en Ikón - og af Helligånden.
Men bliver jeg i den kristne forestillingsverden, så mangler jo den tredje "person" i Den hellige Treenighed.

Vi siger Faderen, og det er, synes jeg, et alt for snævert begreb.
Vi siger også Gud, og det er, synes jeg, et alt for uklart, et alt for overlæsset og et alt for primitivt mangetydigt begreb.

Når jeg så smider alt det væk, hvad bli'r der så tilbage?
Egentlig intet - og nu genkender jeg fornemmelsen fra drømmen.
Jeg ser i retning af noget, som er "intet", men som jeg ikke kan sige ikke eksisterer - og som både er hinsides (transcendent) og her og nu (immanent).
Mine øjne er ikke gode nok.
Jeg har forstået, at hvis jeg alene vil se det observerbare og dets logik, så kommer jeg ingen vegne, men der skal mere til end blot at være åben for det irrationelle og det ikke umiddelbart fattelige.

Jeg forstår også, at Sønnen - i den kristne verden - er nemmest "at gå til" - både Gud og Menneske - mens Ånden er lidt vanskeligere, men ikke umulig, at fornemme.
Men hvad de kristne kalder Faderen, hvad hinduer kalder Brahman, hvad Aldous Huxley, der søger det fælles i alle religioner, kalder "den absolutte sandhed" (eller "den guddommelige sandhed") og måske også hvad buddhisterne kalder "Nirvana", det er "det hotel i den fremmede by, jeg aldrig når frem til" blinker

Nogle fortæller, at det er lykkedes for dem (og andre fortæller måske ikke om det), mystikerne, kalder vi dem.
Men for de fleste af os sker det ikke, og nogle af os afviser det simpelthen (hvad jo er deres gode ret).

Nu tror jeg, jeg ved, hvad jeg "drømmer om" blinker
Men måske er det bare et glansbillede, jeg laver.
Ser du noget andet?

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Spørgsmål
af Arne Thomsen
21/09/2024 00:59
Gud
af Arne Thomsen
21/09/2024 00:14
Er der en reformation på vej...
af Arne Thomsen
20/09/2024 23:06
Vigtige præciseringer
af somo
15/09/2024 10:08
,,Lad os tale om tro,,
af Hanskrist
14/09/2024 11:42
Nyheder fra DR
En person er stukket ned i København: P..
21/09/2024 01:58
Harris forsøger at få Trump til at sti..
21/09/2024 01:25
FN: Eksplosioner i Libanon var et brud p..
20/09/2024 22:45
De første amerikanere stod i kø til at..
20/09/2024 21:52
DMI varsler tåge i dele af landet
20/09/2024 21:28
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Konservative vil have ny model for bolig..
21/09/2024 00:07
Politi afspærrer Gothersgade efter mand..
20/09/2024 23:48
Israel efterforsker videoer af soldaters..
20/09/2024 23:01
Harris forsøger at stable ny debat mod ..
20/09/2024 22:30
Skib med sprængfarlige kemikalier når ..
20/09/2024 20:06