annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 6475510
Et andet syn 1370781
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 1282515
Jesu ord 984113
Spirituel omsorg 863045
Galleri
Delfin i Aalborg Nørresundby
Hvem er online?
0 registrerede 96 gæster og 16 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 10 af 10 < 1 2 ... 8 9 10
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#31637 - 02/03/2021 15:35 Re: OPLYSTHED [Re: RoseMarie]
ABC Offline
bor her
Registeret: 09/08/2015
Sted: Vanløse
Hej RoseMarie

Det er jeg glad for at høre heart

Your friend forever

Jan
#31656 - 06/03/2021 04:08 Re: OPLYSTHED [Re: Gerth]
Gerth Offline
bor her
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
Jeg skrev dette emne d. 1 februar 2019

BØRNS FRIHED?

Jeg har som teenager været til konfirmation med gudstjenester, hvor jeg alligevel ikke forstod, hvad Kristendommen egentligt handlede om. Som voksen hører jeg en hel del folk fortælle, at gudstjenester prædiker bare de samme tekster hvert år. Derfor synes jeg personligt, at man bør afskaffe kristendoms undervisning i regeringens offentlige skoler, men hvad synes i?

Jeg husker, at præsten viste et underligt klip om en mand, som i sin ene hånd holdt en brændende lampe, der fik ham til at brænde op. Jeg syntes, at det var da meget trist og synd for ham. Præsten sagde kun om det: "Dette handler om Gud." Jeg spurgte da, om det betød, at Gud er død og ingen svarede. Først mange år senere tænkte jeg, at det ligesom profeten Jesus på korset handlede om en selvopofrelse, men jeg fik kun lidt ud af den religiøse kristendomskundskab i denne barnlige teenageralder. Om alle trosretninger er børn ikke egnet til selv at vælge deres egne overbevisninger endnu og derfor burde både dåben på spædbørn og dermed også børns senere konfirmation afskaffes. Idag er jeg ikke medlem af Folkekirken. Men hvad så med de andre børn, som bare naivt opdrages hos forældrene fra andre religioner, der sådan er noget social og kulturel arv? Jeg har engang prøvet et socialt eksperiment, hvor jeg iførte mig en superhelte dragt med kappe og en profet titel. Flere muslimske unge i vores land med en ellers tros og ytringsfrihed i dette demokratiske samfunds menneskerettigheder sagde imod mig: "Du gør muslimerne vrede, fordi kun Muhammed er den rigtige profet. Du skal stoppe dette." Her i Danmark beviser det som et eksempel dog ikke kun om nogle religiøse folk og istedet mere om borgere generelt, at man ved noget skjult underliggende i samfundet ikke er oplyste nok nu.

Jeg har indtrykket af, vores regering postulerer, at religion er en privatsag, men tiltrods for dette oplever jeg i mit hjem noget generende ved, så jeg vågner op i weekenden, hvor vi har mulighed for at sove længe på en hviledag, der for andre er tømmermænd. På den måde har Jehovas vidner stadig en ret til at forstyrre irriterende ens personlige ro og stilhed, når de ringer på den privat larmende dørtelefon til stress? Fordi jeg ikke gider at stå op med et tilbagesvar på det opkald, smider de nogle på papir informationer om deres tro i min helt egen postkasse igen, igen, igen og igen. Den har jo altså et klistermærke med et - Nej tak til reklamer.

K siger: "Det er problematisk for troende at snakke gudetro med andre troende, fordi i grundlæggende er så meget enige, at i keder jer med hinanden. Derfor henvender i jer ganske ofte til ateister om forestillede problemer."

Jeg svarer: "Men, hvorfor er du så interesseret som direkte aktiv her for deltagelsen i spirituelle emner og hvad betyder det for dig?" Han har ingen kommentarer til det.

Der er forskel på religiøse mennesker. Det er det samme med folk, som blandt andet interesser sig for spiritualitet uden religion. Alle ikke-troende er heller ikke helt ens. Ligesom en historie med et drama er både livet og projekt OPLYSTHED en udfordring. Meget underholdning handler også om konflikter, kriser og den slags uenigheder om noget.
#31662 - 07/03/2021 02:23 Re: OPLYSTHED [Re: Gerth]
Gerth Offline
bor her
Jeg skrev dette emne d. 4 februar 2019.

OPLYSTHED´S SYMBOL

Den repræsenterer det guddommelige om spirituel tro. En eller flere guder/gudinder nævnes derfor ikke. Der er kun en guddom, hvilket betyder, at det ikke er flerguderi. Det guddommelige som skaberen af alt er både noget andet, mere og større end et menneskeligt køn. Symbolet brænder som en ild og er derfor med Helligånden et lys.

Brug gerne muligheden for oplysende vejledning, informationer, viden og visdom med Helligåndens kraft til generelt at forbedre folkets kollektivt spirituelle udvikling til en fornyelse af den endda også personligt. Det er en modernisering af den, der gør borgeres mentalitet om troen tidssvarende til nutiden med plads til nytænkning, innovation, originalitet og som en begivenhed, der gavner for alle ved et nyt fremgangsrig socialt fremskridt i samfundet. Det sker som en udskiftning af noget gammelt til fordel for det næste skift om noget nyt. Lyset betyder det gode, hvilket derfor er alle positive følelser, tanker, handlinger og andet af den slags kvaliteter som et udtryk på det. Jeg forklarer her noget mere om projektets symbol. Med fri vilje må man selv fortolke følgende:

Dåben handler blandt andet om en fornyelse ofte i sammenhæng med en forvandlende renselse eller helbredelse (healing) imod det sygeligt onde og andet dårligt mod krop, sind tilmed andre ting. Biblen har flere eksempler om, at istedet for vand skal folket døbes af en guddommeligt hellig ånd med ild, hvor tunger (ord) taler med ild. Dette kan opfattes på en metaforisk måde. Matthæusevangeliet omtaler Johannes Døberen, der prædiker om profeten Jesus: "Jeg døber jer med vand til omvendelse, men han, som kommer efter mig, er stærkere end jeg, og jeg er ikke værdig til at bære på hans sko. Han skal døbe jer med Helligånden og ild." Bemærk, ´ånd´ betyder bevidstheden i en persons sind og dermed ikke konkret hellige ting og fysisk religiøse ritualer. Kristi apostle blev også befalet det samme og alligevel skete der noget andet i kirkerne vedrørende det? Helligånd er sådan ligesom en brændende ild, som ikke har behov for religioner, fordi de er kun midlertidige ting i verden. Dette er relevant til det kendte spirituelle udtryk, som kaldes for ´den nye tids energi´, hvor der er mulighed for åndelig oplysning fra den kraft uden materialistiske hjælpemidler og religiøse ledere. Noget af det er fra folks spirituelle tro på, at vi nu er i en ny stor æra. Solen (stjernen) og tallet tolv er helligt i Biblen. Ifølge religiøse folks holdninger i et eller andet antal har det blandt andet at gøre med en fremtidsprofeti i det Nye Testamente om tolv stammer ligesom med Jesu disciple og senere som de tolv apostle, der på græsk betyder udsendinge. Hvem er det udvalgte folk til et nyt tusindårsrige? Jeg synes dog, at man med rimelig fornuft er fri i nuet ligesom evigheden. En stamme er en stor gruppe af mennesker, der er en del af et folkeslag. Den er anderledes end civilisation på en primitiv måde sprogligt, kulturelt, socialt ensartet og samlet med en høvding ligesom om fyrster, konger/dronninger, kejsere, præsidenter, statsministre og andet lignende. En sol blev og bruges stadig idag også af flere angående det kongelige for noget guddommeligt. Især Jødedommens og Bibelens historier beskriver grupper af mennesker, der havde en fælles forfader. Nogen tror endnu, at dette kun handler om Israels folk og mange andre ikke. Nogle patriarkalske skrifter beskriver mandligt dominerende kongehuset som værende autoritet fra et for gammeldages forældet gudebillede, der var en maskulin gud, altså mandeguden Herren - faderen Gud. OPLYSTHED ønsker ikke den slags politisk religiøs diktatur over demokrati og istedet det mere selvbestemmende humanistiske fællesskab. Det virker således bedre end for meget generel uvidenhed, der er egoistisk ondskab. Følgende er et spørgsmål til jer idag om dette og videre til hele verden:

Projektet ønsker et samarbejde med det offentlige system fra regeringen for borgere i samfundet, der også senere sådan fungerer som inspiration til alle folkeslag. Menneskeheden burde i en nær fremtid danne et godt velfungerende samvær med hinanden igennem konstruktiv kommunikation om det som ligeværdige medmennesker i en åndelig familie.
#31665 - 08/03/2021 00:33 Re: OPLYSTHED [Re: Gerth]
Gerth Offline
bor her
Jeg skrev dette emne d. 7 februar 2019.

DET USELVISKE PROJEKT FOR ALLE BORGERE

En person driller: "Skal vi støtte alle dem, som arbejder eller har arbejdet for fred i verden?"

Jeg svarer: "Nej, ikke alle. Hvor meget indflydelse, penge og anerkendelse fredelige frihedskæmpere og kendte personer får, det må være op til hvert enkelte individ at afgøre som en persons eget valg om brugen af midler til dette eller fravalg. Pas på derfor også de falske budbringere. Ligesom med demokrati burde en borger selv bestemme over sit eget økonomiske forbrug også om ens egne interesser. Derfor undrer jeg mig over, at Kristendommen er en del af regeringen, fordi alle religioner, trosretninger og andre slags organiserede overbevisninger for noget bestemt bør ligeligt være kun et privat anliggende neutralt vilkår for alle borgere i samfundet."

Han siger: "Vi finder tusind åndeligt interesserede mennesker, som betaler 500 kroner om måneden, så har vi 500000 kroner om måneden. På et år har vi 12 millioner kroner og det er en stor startkapital. Jeg lavede en regnefejl til 12 millioner men, det er 6 millioner."

Jeg har jævnligt snakket med en gavmild mand, som påstod, at han var medlem af en frimurerloge. Han kritiserede OPLYSTHED, fordi den ikke skal handle om det at tjene penge, men istedet er et socialt tilbud for alle borgere i samfundet uden forpligtelser og så videre. Han sagde sarkastisk eller humoristisk: "Dets cafe som du selv betaler fra din bankkonto, den stopper igen snart med et økonomisk underskud, fordi realistisk set lever vi i et samfund, der kun handler om penge. Du har ikke økonomisk forstand på forretning og drift af en cafe, men den lyder ligesom frimureri. Jeg synes derfor, du istedet skal ansøge om at blive en frimurer. Dit projekt kan ikke blive en realitet i vores samfund, som det er eller den tid, som vi lever i idag. Det var kun i 1970´erne, at jeg kunne sidde i et tog og der snakke med fremmede om alt mellem himmel og jord."

Jeg minder jer om: Oplysning sker ikke kun i en cafe! I modsætning til både de kapitalistiske frimurerloger og religioner, så kræver projektet intet medlemskab af borgere og gæster. Der er derfor ingen adgangskrav andet end folks interesser relevant til dens beskrivelse. Her er ingen ritualer, indvielser og finansielle forpligtelser. Frimureri og organiserede trosretninger er lukkede klubber hvorimod, at projektet er åbent for alle forskellige folk, hvor status og ID ikke har betydning. Projektet er også anderledes end dem på den måde, at den ikke kræver bureaukratisk folks tro på en guddom eller det guddommelige. Det er ligesom med velgørenhed som en gave og derfor er dette ikke et firma eller en virksomhed. Drikkelse som eksempelvis vand, kaffe og te er gratis. Cafeen er altså sådan et slags nonprofit socialt værested for folket, som interesser sig for dens indhold. En hjælp fra det offentlige system og/eller jer er tilladt.
Side 10 af 10 < 1 2 ... 8 9 10

Seneste indlæg
OPLYSTHED
af Gerth
08/03/2021 00:33
Panteisme
af Arne Thomsen
07/03/2021 14:17
Adam og Eva
af ABC
06/03/2021 15:35
Gerth Drost
af Gerth
03/03/2021 02:51
Gennemsigtighed og troværdighed af faktiske fakta
af somo
01/03/2021 12:31
Nyheder fra DR
Hertuginde Meghan i opsigtsvækkende int..
08/03/2021 06:01
'Et lille plaster på et stort blødende..
08/03/2021 05:55
Savner klar udmelding: Vil tusindvis af ..
08/03/2021 05:55
'Hun råbte højt og var pisseligeglad m..
08/03/2021 05:45
Var du også vild med gakket og grænseo..
07/03/2021 20:47
Nyheder fra Religion.dk
Hvordan sikrer jeg mig, at min islamiske..
02/03/2021 05:30
Sådan foregår dåb, bryllup og begrave..
26/02/2021 08:00
Hvad googler danskerne om religion og tr..
24/02/2021 06:00
Kulturel appropriation: Hvor går græns..
23/02/2021 08:18
Hvad er formålet med udklædning i ritu..
18/02/2021 07:23